1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
ErikV’s Daily Zwever
Gepost: 11 februari 2018 09:43 PM

Na een paar jaar Picasso gereden te hebben na de XM 2.0 TCT (Madame Morette), gaan we weer lekker zweven in de vorm van een C5 phase 1 1.8 uit 2004! Very Happy

De Picasso begon het stilletjesaan te begeven, en ondanks dat ze me nog steeds niet had laten staan, was het een kwestie van tijd voor ze stil zou komen staan: de motor was flink aan het bokken, de stuurpomp maakte flinke herrie, de snelheidsmeter gaf storingen. Niets wat niet te repareren valt, maar wel zodanig dat het gezien de waarde niet meer waard zou zijn.

Omdat we qua ruimte erg tevreden waren met de Picasso, zijn we gaan kijken naar een Picasso Phase 2, en hadden deze ook bijna gekocht, maar toen kwam een vriendin met het bericht dat ze haar C5 kwijt moest. Dit omdat ze ging emigreren voor haar werk! Ik kende de auto al, en na een korte proefrit was de koop voor een vriendenprijsje snel gesloten! Niets ten nadele van de Picasso, maar als ik kan kiezen, dan ga ik zweven Wink

Ik heb er wat kleine puntjes op aangepakt: ruitschakelaar-unit vervangen (was mwa, en een schakelaar afgebroken), een sierstrip vastgezet met nieuwe clipjes, een niet sluitende asbak gerepareerd, een nieuw motortje voor de snelheidsmeter laten installeren, en een paar alu velgen toegevoegd omdat..naja..ik kon er goed aankomen, en ziet er beter uit dan wieldoppen Smile 

Technisch lijkt ze verder prima op orde, heeft in de jaren altijd (regulier) onderhoud gehad via de dealer. Ook heb ik geen rare dingen gezien op de brug, of onder de kap. Hopelijk gaat ze de nodige jaren mee Very Happy

Afbeelding Bijlagen
C5_3kwart_front.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Veni vidi zweefti

Profiel  
 
Gepost: 27 februari 2018 08:18 PM
  [ # 1 ]

De afgelopen weken lekker gezweefd met de dame!

Na me wat verdiept te hebben in de handleiding en het forum, besloten even naar de dealer te tutteren om haar even aan de Lexia te hangen. Storingen uit laten lezen, even wat instellingen veranderen, en als we er toch zijn even haar grote dorst voor olie te laten bekijken.

Serieuze storingen waren er geen (Jeej Mr. Green ), de instellingen aan de regensensor (minder ADHD) en de verlichting (aan als de motor loopt) waren ook zo gefixt. En passant de reden gevonden voor het ‘niet functioneren’ van de achterrijsensoren: de bieper is stuk. Laten maken, en dan moettie het weer doen.cheese

De dorst voor olie was zo gevonden; een lekkend kleppendeksel. Ook niet bepaald spannend te noemen dus…Verder heeft de monteur nog even wat rondgeneusd, maar kon niets vinden dat ook maar riekte naar problemen Very Happy

Volgende week dinsdag even een afspraak ingeschoten om e.e.a. te laten fixen, en dan kunnen we weer even zorgeloos verder knuffel

Veni vidi zweefti

Profiel  
 
Gepost: 08 maart 2018 11:41 PM
  [ # 2 ]

Afgelopen zondag heerlijk ritje gemaakt over de dijken van Utrecht en omstreken met de Remmen Los Rit van de CX en XM Club, en het was genieten van de mooie Grand Dames die aanwezig waren; Heerlijk! knuffel

Heb in de C5 ook erg genoten van de rit, maar ik ga zeker nog een keer terug met de CX als ze weer rijdend is Very Happy


Dinsdag naar de garage geweest, en wat kleine dingen laten repareren zoals eerder aangegeven.
Enige wat ik nog zeker wil laten doen is de bollen vervangen; tijdens de rit de vering goed aan de tand kunnen voelen. En ondanks toch nog behoorlijk soepel op snelheid, bij langzamere gedeeltes toch wel het idee dat het beter moet kunnen….maar de bollen gaan dan ook alweer 2,5 ton mee.

Heb me wat ingelezen in comfortbollen, en ik ben van plan om deze eronder te monteren over een tijdje. Even met de dealer hierover gehad, en ze hebben er geen moeite mee om de bollen te monteren als ik ze zelf aanlever. Dit omdat ze zelf niet aan de comfortbollen met 66 bar konden komen….

Is er iemand die een adresje weet in de buurt van Eindhoven, waar ik comfortbollen voor de C5 kan kopen? cheese

Veni vidi zweefti

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 09 maart 2018 05:31 PM
  [ # 3 ]

Als je meer comfort wil en wel de goede rijeigenschappen wil behouden zou je alleen de middenbollen ca 15% meer druk moeten geven.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Gepost: 10 maart 2018 10:04 AM
  [ # 4 ]

Ah ok! Ik heb een C5 zonder sportstand; geldt dit dat ook?

En ik ben niet kapot van hervulbare bollen eerlijk gezegd, niet de beste ervaringen mee. Kan ik ook gewoon bollen monteren met een hogere druk?

Veni vidi zweefti

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 10 maart 2018 10:24 AM
  [ # 5 ]

Je hebt een C5 zonder “hydractief 3+”, geen middenbollen, geen verstelling.

Als je de originele bollen nog hebt zijn ze 13 jaar oud en hebben ze er al veel KM’s op zitten.
Als die dus minder druk hebben als origineel veert je C5 stugger. Als je er weer originele bollen onder zet heb je en een goed comfort en een goede wegligging.
De originele bollen hebben andere membranen die veel langer meegaan dan de meeste “namaak”. Daar mag je rekening mee houden.
Zoek een op veerbollen ifhs, dan zie je de verschillende typen. 
Succes,

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Gepost: 18 juni 2018 05:00 PM
  [ # 6 ]

Vandaag zijn de bollen van de dagelijkse zweefmadam vervangen door nieuwe comfort-exemplaren (57 bar, Citroën):cheese:

De af-fabriek bollen van (bijna) 14 jaar oud loste redelijk gemakkelijk, dus de dealer was er een half uurtje mee zoet.Daarna een proefronde gemaakt; en het verschil is wel merkbaar ja! love1

Zeker bij lage snelheden veel minder stoteriger, en het gedrag is stukken voorspelbaarder op deze manier;  vergelijkbaar met de XM. Ook het algemene comfort vind ik daarmee vergelijkbaar: een XM.

Ze deint niet overmatig, maar precies zoals een grotere Citroën hoort te doen, en glooiende wegen zijn een feest knuffel

Kostte een paar centen, maar dan heb je ook wat!

happy

Veni vidi zweefti

Profiel  
 
Gepost: 13 augustus 2018 12:08 PM
  [ # 7 ]

APK lekker doorgekomen bij km-stand 268000; alleen een retourslangetje rechtsvoor los. Binnen 2 minuten gefixed, en weer door Mr. Green


love

Veni vidi zweefti

Profiel  
 
Gepost: 03 december 2018 11:37 AM
  [ # 8 ]

En toen begaf de koppeling het van de zwarte C5 broken Drukgroep naar de gallemiezen…Na wat vloeken besloten er niets meer aan te doen, en een andere C5 te kopen. Ditmaal een Ph2!

Mooi Gris Aluminium is niet lelijk, zeker niet als het een Break betreft! 1e eigenaar, dealeronderhouden, alle boekjes netjes aanwezig en ingevuld, onderhoud altijd keurig uitgevoerd door de dealer. Laten we hopen dat deze iets langer mee gaat dan 10 maanden Mr. Green

Foto’s volgen binnenkort, maar al wel even een vraag:  Ik heb nieuwe bollen gezet op de Ph1, kan ik deze overzetten naar een Ph2? Beide hebben geen Hydractive+ , dus zonder sportstand.  Volgens mij moet dit kunnen, toch?

Veni vidi zweefti

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 03 december 2018 05:37 PM
  [ # 9 ]

je kunt die bollen omzetten, er zijn wel kleine verschillen tussen de 1 en 2 bollen maar dat maakt neit echt veel uit.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Gepost: 04 december 2018 06:16 PM
  [ # 10 ]

Dank je voor de reactie! Very Happy Zullen we dat mettertijd een keer gaan doen..

En zoals gezegd, even een fotootje van de nieuwe Daily Zwever! gooi

Afbeelding Bijlagen
47217133_2208232179200940_9180093635687874560_o_(Custom).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Veni vidi zweefti

Profiel  
 
Gepost: 10 december 2018 10:22 AM
  [ # 11 ]

De parkeersensoren van de nieuwe dagelijkse zwevert doen het niet, laten checken: 2x vóór, 2x achter, ofwel 4 rondom.
Nu mis ik ze niet als zodanig, kan prima zonder..maar áls ze het doen is wel lekker natuurlijk.

Nu ga ik de oude C5 (ph1) toch strippen op bruikbare onderdelen; zijn de parkeersensoren straffeloos uit te wisselen tussen ph1 (2004) en ph2 (2005)? De oude C5 heeft namelijk 4 prima functionerende sensoren aan de achterzijde.

Dus als 1+1 in dit geval 4 werkende sensoren oplevert, zou dat mooi zijn natuurlijk Mr. Green

Veni vidi zweefti

Profiel  
 
d-super
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 229
Geregistreerd: 05-06-2004

- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
Gepost: 10 december 2018 10:33 PM
  [ # 12 ]

Zijn verschillende sensoren en dus niet uitwisselbaar.

Profiel  
 
Gepost: 10 december 2018 10:59 PM
  [ # 13 ]

Ah jammer..Dan gaan we eerst een keer hobbyen met de contactspray Wink

Veni vidi zweefti

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 11 december 2018 10:47 AM
  [ # 14 ]

Anders even op alie express kijken, daar vind je ze voor weinig, en ze zijn goed, meerdere forumleden hebben ze al aangeschaft ook bij onze buren het C5 forum

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
Gepost: 12 december 2018 06:15 PM
  [ # 15 ]

Top! Very Happy Bedankt voor de tip very good

Veni vidi zweefti

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook