hemel en lekkage
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 15 juni 2018 07:52 AM

Na 50 jaar is de hemel op mijn hoofd gevallen. In afwachting van de nieuwe stof drapeerde de oude dakhemel zich langzamerhand als een sluier op mijn hoofd. Beetje lastig tijdens het rijden dus stof maar losgetrokken. Naast de onvoorstelbaar kleverige troep die nu in mijn haar zit begint het dak nu te lekken. Zat de oude stof tussen het rubber en het dak wat dit veroorzaakt en is het dak eraf en opnieuw met kit monteren de enige remedie? Ervaringsdeskundigen graag uw reactie Smile

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 15 juni 2018 10:29 PM
  [ # 1 ]

Typisch gevalletje hemelwater dus… Rolling Eyes

Merkwaardige samenloop de ik niet kan verklaren. Ik heb 2x een hemel van een break erin gelijmd en in het najaar nog een complete dakplaat gemonteerd, de bekleding stopt toch echt boven de binnenzjjde van de dakgoot. En is aan de buitenzijde van rubber en kit voorzien. Heb je een rubber met of zonder kit of alleen kit (zoals bij mijn andere break)?

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 21 juni 2018 11:06 PM
  [ # 2 ]

Inmiddels zit er een nieuwe hemel in. Bij het verwijderen van de restanten van de oude hemel bleek toch echt dat voor en achter de bekleding tussen dak en rubbers zat. Bouten even aangedraaid en weer waterdicht.Dit keer blij dat het rubbers zijn en geen kit.
Maar wat een troep is dat schuimrubber na 50 jaar, oranje afgevende kleverige blubber is de beste vergelijking die ik kan maken.

Profiel  
 
erictollenaar
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 27-08-2013

Gepost: 22 juni 2018 05:38 PM
  [ # 3 ]

Ik heb mijn hemel ook verwijderd en de nieuwe ligt te wachten. Met een Fein+schaper en daarna een roterende schuurmachine de restanten foam weggehaald. En dan nu de nieuwe er in

Tips en trucs om dit klusje te klaren? Ik heb spuitbussen lijm van 3M. Ergens ook ooit gelezen om een lijn over het plafond te trekken en dit ook te doen in het midden (aan de foam kant Smile  van de nieuwe hemel.
Maar dan? Banken/stoelen eruit? Van voor naar achter of andersom? Hoe de hemel aan te drukken (met lakrollers?)
Kortom: wie heeft de complete handleiding voor dit klusje?

Profiel  
 
Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-06-2009

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 22 juni 2018 08:27 PM
  [ # 4 ]

Ik heb toentertijd inderdaad een middenlijn gezet. Stoelen en bank eruit ter voorkoming van eventuele vlekken. Bij het aandrukken heb ik een droge spons gebruikt om te voorkomen dat je met je vingers het schuimlaagje te hard indrukt waardoor de lijm in het schuim dringt en deuken in de bekleding veroorzaakt. En pas op maat snijden als de hemel erin zit.

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 23 juni 2018 08:07 AM
  [ # 5 ]

Ik kan alleen aangeven hoe ik het doe.
stoelen, bank en matten eruit, dashboard afgedekt en deuren open.
Alle bevestigingsklemmen voor, zijranden met bevestigingsklemmen, zijwangen en antennebevestiging loshalen en verwijderen (pallas)
Middenlijn op het dak en de hemel.Even checken of je genoeg lengte en breedte hebt,streepje aan de voorkant van de hemel zetten waar je vooraan het eerste kunt beginnen zodat hemel mooi in de dakrand valt. 3M UV bestendige contactlijm met de kwast op het dak aangebracht (spuitbusnevel komt overal) Hemel op buitentafel met spuitbus 3M.
Met zijn tweeën op de knietjes hemel de auto inbrengen. Hulpje is echt aan te bevelen,tweede man/vrouw houdt de hemel hoog en een beetje strak waardoor je voorkomt dat onverhoopt delen van de hemel aan elkaar vastlijmen. (been there done that bleh
Vooraan in het midden beginnen.
Over de middenlijn naar achteren met verfroller 1e aanzet. Taak maatje zit erop. Vanuit het midden naar de zijkanten met de roller (als je niet al te dikke roller neemt dan druk je de hemel direct mooi weg achter de dakrand)
Achter wegsnijden op de voelbare knik achterpaneel, beetje loshalen en met een houten spatel tussen dak en achterpaneel wegdrukken. In de dakrand wegsnijden (smalle stanley oid) om te voorkomen dat je teveel weghaalt. Nog even narollen en klaar is kees

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 23 juni 2018 10:44 PM
  [ # 6 ]

Ik heb het 1x als boven gedaan en 1x anders. Als boven was bij een break, maar dan zonder hulp. Ik heb een stevige maar iets flexibele lat genomen en een stucplaatstempel om van voor naar achter de lat op de middenlijn aan te drukken. Daarna als boven op het gemak naar de zijkanten wegrollen. Is mousse, heeft vele tropische dagen meegemaakt, hangt nog altijd.

Andere break: nadat het dak terug was van de spuiter eerst de imperial erop gezet, omgekeerd op de werktafel gelegd en op m’n dooie akkertje de nieuwe (vinyl)bekleding erin gelijmd. Wel volgens het plan van aanpak als boven. In mijn topic project (ID)ylle vind je daarvan een uitgebreide fotoreportage. Bij die laatste een professioneel dakdekkerslijm gebruikt uit ene heel groot blik, dat verspoten kan worden. Zo’n blik met veel doodskoppen erop.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook