2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Stabilisatorstang afstellen Citroën GSA
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 16 juni 2018 09:35 PM
  [ # 16 ]

Het klemmetje in het midden is voor de hoogteregelaar. De hoogteregelaar zelf zit rechts in de wielkast onder de plastic kap, via een stangetje parallel aan de stabilisatorstang wordt deze bedient. Als de andere hoogteregelaar eronder zit moet je de wagenhoogte opnieuw afstellen, de plastic kap moet je dan ook even verwijderen. Dit staat allemaal in de Olyslager beschreven.

Wagenhoogte voor is eenvoudig te controleren, de voorste rand van de onderste draagarmen horen horizontaal te staan, precies in lijn met het subframe.

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 16 juni 2018 10:11 PM
  [ # 17 ]

Ik had al zo’n flauw vermoeden dat deze stang met de hoogte regelaar te maken had. Ik heb het daar nog niet los gehad, dan had ik het gezien. Je hebt het over:

>Wagenhoogte voor is eenvoudig te controleren, de voorste rand van de onderste draagarmen horen horizontaal te staan, precies in lijn met het subframe.

Ik neem aan dat dit is wanneer de auto in de rijstand staat?

 

Instagram

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 16 juni 2018 11:13 PM
  [ # 18 ]

Klopt, ik bedoel inderdaad de rijstand.

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 16 juni 2018 11:17 PM
  [ # 19 ]

Bedankt voor de informatie.

Mvg Erwin

Instagram

Profiel  
 
mrep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-10-2017

Gepost: 17 juni 2018 10:15 AM
  [ # 20 ]

morgen erwin!  je bent eraan bezig, dat is leuk om te horen. de wagenhoogte is een volgende hindernis die je moet nemen. maar ga NOOIT , NOOIT !!  zelf onder de wagen liggen ! ! sommigen steken hun hoofd onder de wagen,dan kun je met gestrekte arm net bij de klemring van de regelaar, en dan is het verleidelijk om er toch even aan te draaien, maar DOE HET NIET !!  want als je aan de regelaar komt dan lig je eronder, en dan zakt de wagen met zijn volle gewicht op jouw hoofd !!  dus wees verstandig, en LAAT het doen op een 4 koloms brug ! je zult niet de eerste zijn die zwaar gewond raakt door dit klusje. ik heb het meegemaakt, heb de gevolgen gezien bij een andere (eigenwijze ) monteur ! dus laat het doen, het kost bijna niks want in een kwartier kan het geregeld zijn op een 4 koloms brug met vlakke rijplaten, ga nooit zelf onder de wagen liggen ! als ik je berichten zo lees, dan heb je erg weinig garage ervaring, dus je kunt alles leren, maar wees verstandig sommige dingen zijn te risicovol om zelf te doen. overigens is de wagenhoogte achter een eitje, daar zit een geweldig inspectie luikje in het midden van de kofferbak daaronder zit de regelaar. je kunt daar eerst eens mee spelen om te kijken hoe je wagen reageert op de het verdraaien van de klemring, dan lig je meestal op je buik in de wagen en steken je benen buitenboord, en kan er weinig misgaan. haal wel alles onder de wagen vandaan, je krik, gereedschapskist, de fiets van je oma enz, want alles wordt geplet ! en kijk , als je in een lage garage werkt ook of je boven de wagen voldoende hoogte over hebt, zodat je omhoog kunt en straks niet met een plat dak rondrijd Wink en nog een tip , als je toch bezig bent, neem de hoogte regelaars eraf, haal ze voorzichtig uit elkaar, gewoon alles op volgorde leggen en zo weer monteren, er zitten geen afstellingen in de regelaar zelf, en week het in ontvetter of bijv. wasbenzine. spoel alle gaatjes schoon, soms ( meestal na 40 jaar) zitten ze vol met zwarte prut, en dan regelen ze minder snel en blijven vaak hangen enz enz. je bent nu toch bezig, en dan is het klaar voor de volgende 20+ jaren ! succes maar weer en tot je dienst m vr gr mrep.

hydropneumatic driving has its ups and downs….....

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 17 juni 2018 11:29 AM
  [ # 21 ]

Wat mrep zegt kan ik onderschrijven, hoe dan ook nooit onder de auto kruipen als deze niet op bokjes staat.

Overigens kun je de wagenhoogte ook liggend voor de auto afstellen. Je kunt de klem verdraaien (eerst losdraaien natuurlijk) en daarmee de hoogteregelaar bedienen door een schroevendraaier tussen de stabilisatorstang en het kleine stangetje te zetten. Daarmee laat je de auto omhoog of omlaag bewegen. Als je dan nog 2 blokken hout onder de dorpels legt zodat deze niet te laag kan zakken, is het een simpel klusje.

Zo kun je het ook nog eens bijstellen als het nodig blijkt, zelf al diverse keren gedaan.

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 17 juni 2018 11:49 AM
  [ # 22 ]

De hoogte regelaars heb ik 10 jaar geleden gereviseerd. De GSA komt vlot omhoog aan beide kanten.  Ik ga van de stabilisatorstang alleen de beugel + hoes aan een kant vervangen. Gisteren was ik bezig met de draagarm. En heb de stabilisatorstang links even uit elkaar gehad en deze was in veel betere staat als die van het club magazijn, en het juiste vet bleek gebruikt te zijn. In ieder geval geen kogellager vet. Na een 2e gewaagde poging was de draagarm niet los te krijgen, van de week gaat dan de slijptol in de draagarm. Dan ben ik toch in die hoek bezig en vervang dan gelijk de beugel en hoes van de stabilisatorstang.

Instagram

Profiel  
 
mrep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-10-2017

Gepost: 17 juni 2018 12:10 PM
  [ # 23 ]

hallo erwin; zo te horen ben je nog niet toe aan afstellen, de draagarmen kunnen je weleens dwarszitten. als je vervangende hebt, kun je ze offeren en doormidden slijpen. maar als je ze moet behouden dan is er maar 1 remedie , dwz dat is wat wij dan deden ; de silentblocks steken ca 1,5 cm uit de draagarm, daar kun je met een scherpe boor van een mm of 7 dwars op de as proberen de bout te doorboren. doe dit met de draagarm omhoog, en later met de draagarm omlaag, dan zitten de gaten kruislings op elkaar, en heb je de bout bijna helemaal doorboord. als je dan een goede sleutel op de bout zet en je beweegt de draagarm dan breek je de bout en kun je het eruit halen. als je dan alles goed in de kruipolie zet kun je later de resten van de bout eruit tikken. dan je nieuw silentblocks erin, en je kunt weer monteren. tot je dienst en m vr gr mrep.

hydropneumatic driving has its ups and downs….....

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 17 juni 2018 12:15 PM
  [ # 24 ]

Dat is een handige tip van het gat boren dank je wel, fijne dag nog.

Instagram

Profiel  
 
mrep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-10-2017

Gepost: 17 juni 2018 08:20 PM
  [ # 25 ]

hoi erwin; dat kun je, maar neem een hele superscherpe boor, rustig boren, niet te hard rammen, als ie breekt dan lukt het niet meer, je kunt een boor nl niet uitboren ! dus smeren met wedee40 tijdens het boren. de bout is wel taai, maar niet gehard, dus rustig aan dan komt het goed. tot je dienst m vr gr mrep.

hydropneumatic driving has its ups and downs….....

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 24 juni 2018 11:31 AM
  [ # 26 ]

Van de week ga ik aan de slag met de draagarm en de stabilisatorstang. Op de lagerschaaltjes komt er siliconenvet, maar komt er ook siliconenvet op aan de binnenkant dus op de stang?

 

Instagram

Profiel  
 
mrep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-10-2017

Gepost: 24 juni 2018 03:41 PM
  [ # 27 ]

hoi erwin; jazeker, dat vet mag je naar eigen inzicht op dit lager gebruiken, lekker volstoppen, mag eruit puilen, dan kan er geen water in !  de as draait prima op sil-vet. dus leef je uit ! en succes . maar vul niet alle ruimte onder de rubber, dan kan de rubber wat makkelijke bewegen.  en zet de rubber pas op zijn plek als alles afgesteld is, en in een stand tussen de laagste stand en de hoogste rijstand, dan kan de rubber op en neer de beweging aan. als je bijv de rubber vast zet met een bindbandje of zo in de laagste stand, en je zet je wagen in de hoogste stand , dan zou het rubber kunnen scheuren, dus zoek een gemiddelde. tot je dienst m vr gr mrep. oja, ! ! schuif de rubber wel op de as, VOORDAT je de zaak monteert, anders kan het niet meer, je zult niet de eerste zijn die alles goed werkend heeft en dat de rubber nog op de werkbank ligt ! Wink

hydropneumatic driving has its ups and downs….....

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 24 juni 2018 04:57 PM
  [ # 28 ]

Bedankt voor de tip!

Mvg Erwin

Instagram

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook