Torsiestaaf achteras wil niet los
cotr
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 02-05-2006

Gepost: 30 juni 2018 05:39 PM

Ik wil de achteras van een ax gaan reviseren, dus ik ben begonnen met de achteras uit elkaar halen (de as is al onder de auto vandaan). Ik heb beide schokdempers verwijderd en de boutjes die in de uiteinden van de tosiestaven zitten gedraaid verwijderd. Te beginnen aan de rechterkant heb ik daar het borgplaatje verwijderd. Nu zou volgens mij de tosiestaaf er uit moeten kunnen, maar ik krijg het niet voor elkaar. Volgens de vraagbaak zou je nog een dummy-schokdemper moeten plaatsen om de as te ontlasten, maar ik zie eigenlijk niet hoe er nog spanning op de as zou moeten staan. De draagarm kan vrij om de as draaien en wordt alleen door 1 torsiestaaf om zijn plek gehouden. Als de draagarm niet belast wordt is de torsiestaaf toch ook spanningsloos?
Ik heb deze methode geprobeerd:

De bout op ongeveer 40 Nm aangedraaid en vervolgens met een vuistje op de torsiestaaf gemept om hem te laten schrikken.

Ook geprobeerd door een M8 bout aan een pijp te lassen met aan de andere kant een stuk haaks er op gelast om zo een soort slagtrekker te maken. Ook geen krimp.

Ik hen nog niet geprobeerd om hem warm te stoken, met een soldeerbrandertje kom ik denk ik niet zo ver. De kruipolie heeft al overvloedig gestroomd.
Iemand nog tips?

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 30 juni 2018 06:35 PM
  [ # 1 ]

Heb je al op you tube gekeken hoe ze dit doen? Model is niet relevant, alleen het hoe en wat, weet het niet meer zeker, maar de torsie veer zit op gesloten, tussen links en rechts, volgens mij moet je de hele draagarm eraf halen, en dan de torsie as,  kijk even op zo,n filmpje, O,ja houd de zoek functie kort, achteras psa,

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 30 juni 2018 06:37 PM
  [ # 2 ]

Heeft van leeuwen geen revisie ruilas liggen, ?  Want daar kan je prijs technies niet tegenop

Profiel  
 
cotr
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 02-05-2006

Gepost: 30 juni 2018 09:17 PM
  [ # 3 ]

Ik heb nog een paar videootjes bekeken, de truck is om aan de andere kant te beginnen, dan kun je de torsiestaaf aan de tegenoverliggende kant naar binnen slaan zodat de torsiestaaf met draagarm en al van de as/traverse afkomt. De linkerkant heb ik nu los. De beschrijving in de vraagbaak gaat er van uit dat de torsiestaaf aan beide kanten tegelijk loskomt en dat de beide draagarmen in eerste instantie op de as blijven zitten. Ik heb nu dus de linker draagarm er af met de torsiestaaf er nog in. Echter de rechterkant zit nog steeds muurvast. Als ik links de torsiestaaf in de traverse naar binnen sla gaat hij een paar mm, dan loopt hij vast. De draagarm komt dan rechts ook een paar mm van de as af. Als ik aan de rechterkant de torsiestaaf in de draagarm naar binnen probeer te slaan (met dus de rechter draagarm in de bankschroef) zit er nog steeds geen beweging in.

De revisieassen kosten 300,-, een losse revisieset 2x 70,- euro. Dat is nog best een verschil, bovendien vind ik het gewoon leuk om eerst zelf te proberen. Als het echt niet lukt kan ik hem altijd nog inruilen. De as die nu op de ax zit komt van een sloper die ik er 2 jaar geleden op heb gezet, maar die is nu ook versleten. Ik ben nu dus met de oude originele as bezig die ik had bewaard.

 

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 01 juli 2018 01:10 PM
  [ # 4 ]

Dan blijft ie dus op het lager zelf hangen, deze is immers op de as ingevreten, en blijft dus daar aan vast hangen, dus even de dop eraf halen , of een 2e persoon de arm laten fixeren zodat ie er over heen komt, dus in het midden houden,  je hebt straks dan ook nog even een draadeind nodig, en een druklager, om de bussen eruit te trekken,  of je hebt de as waarde bus op de draagarm zit, en het lager in het huis,

Profiel  
 
cotr
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 02-05-2006

Gepost: 02 juli 2018 09:12 PM
  [ # 5 ]

Beremans, bedankt voor je hulp zover. Er zit beweging in, maar hij is er nog niet helemaal af, het gaat zeer moeizaam. Je had gelijk dat het lager is ingevreten, ik zou zelfs zeggen vergroeid. De toriestaaf is aan de overzijde in ieder geval los, nu de rest van de draagarm nog.

Ik heb er nu kruipolie ingespoten in de hoop dat dat iets verlichting geeft.

Wat ik nu gedaan heb is de draagarm met een vuistje van de as afslaan, beurtelings links en rechts.

Op deze foto op het uitsteeksel rechts op de draagarm (dus rechts van het gat van de torsiestaaf):

En op deze foto op het kaalgeslagen deel:

Ik begreep niet helemaal wat je bedoelde met

de dop eraf halen , of een 2e persoon de arm laten fixeren zodat ie er over heen komt

Draaien gaat in ieder geval niet, het zit echt muurvast. De as heeft ook 2 jaar in de schuur gelegen, dat zal niet bevorderlijk zijn geweest.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 03 juli 2018 05:43 PM
  [ # 6 ]

Op foto 1 helemaal bovenaan, links naast doe dopsleutel, dat rondje is dat geen dop?  Dit zie je aan de draagarm die er al af is?  Als die eraf kan dan kan je een trekker plaatsen, je moet dan alleen de keering tussen arm en huis naar achteren trekken tikken, dan kan je ook de boel goed in spuiten met kruipolie, wat ik trouwens nergens zie zitten??? Dat rammen op je draagarmen is ook niet helemaal bevordelijk, het isimmers gietstaal,  je wil toch niet te boek als hamer en beitel monteur,Mr. Green

Profiel  
 
cotr
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 02-05-2006

Gepost: 03 juli 2018 09:06 PM
  [ # 7 ]

Ik hou het op hamer en beitel demonteur Wink. De draagarm is er af, de kruipolie die ik er na het maken van de foto op heb gespoten heeft zijn werk gedaan. Het ging zelfs vrij makkelijk omdat er niet veel meer van het lager over was. Met hamer en beitel ook de restanten van het lager uit de draagarm gedemonteerd. Die dop bleek deel te zijn van de buitenste lagerschaal.
De draagarm is wel een beetje ingevreten achter de lagerschalen. Zou dat problemen geven of is het gewoon goed roestvrij maken en de nieuwe lagers er in drukken?


Lagers er nog in.


lagers er uit.

De andere kant ziet er veel beter uit, gewoon mooi blank staal.

Volgende uitdaging is om de assen uit de traverse te krijgen. Ik dacht een moer er in lassen en hem daarmee er uit trekken. Er zijn ook setjes met een soort haak die van binnen uit achter de as haken, maar dat lijkt me lastig zelf te maken

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 04 juli 2018 06:22 AM
  [ # 8 ]

Een heel dikwandige pijp om de as plaatsen, met een dikke ring erop, een draadeind vanaf de anderekant er door heen steken met moer, deze valt dan achter de bus,  nu een moer op de buiten kant van de bus, heel veel vet, erop,  er staat hier ook een filmpje van op you tube, gewoon bij as revisie, nou succes spuit hem vast van te voren goed in, met een goede kruipolie, 3x op een dag of zo,

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 04 juli 2018 05:40 PM
  [ # 9 ]
Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 04 juli 2018 05:45 PM
  [ # 10 ]

Nou nu gaat het lukken hè, oké dit is dan hydrauliek, maar het prenciepe met een moer is gelijk, wel een flinke draadeind nemen, en van hoge kwaliteit min 10,4 of hoger,  en iets van m20 of zo,  de bussen hebben volgens mij ook 2 verschillende binnen maten, anders kan je niet met de prop door de eerste bus,

Profiel  
 
cotr
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 02-05-2006

Gepost: 05 juli 2018 10:03 PM
  [ # 11 ]

Bedankt voor je bemoedigende woorden Smile. Ik ga eerst maar eens materiaal verzamelen. De assen hebben bij mij dezelfde binnendiameter, dus de truck uit de video gaat al niet op.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 05 juli 2018 10:36 PM
  [ # 12 ]

Cotr, dan moet je dus een moer op de as vast lassen, en dan met de bus en zware ring het zelfde doen, poulie trekkers hebben geen nut omdat er geen kern in zit,  de andere kant kan je dan wel bij,  eruit slaan heeft geen zin, het huis heeft geen dragend vermogen waar door de klap wordt geabsorbeerd ,

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook