34 van de 34
« Eerste  < Vorige 32 33 34
   
BX 16 RS ‘83 Bleu Camargue - de smurf
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 28 juni 2018 03:00 PM
  [ # 496 ]

En voor de rest weet je ook zeker dat je ontsteking, en dan vooral de verdeler, nog fris is? En dan bedoel ik niet alleen verdeelkap & rotor etc., maar ook het vervroegingsgedeelte. Ik blijf het namelijk een beetje typisch vinden dat, zoals ik jouw beschrijving begrijp, je ontstekingstijdstip niet echt betrouwbaar is.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 28 juni 2018 03:25 PM
  [ # 497 ]

Verdeler/vervroeger zijn 3 of 4 jaar oud. Vacuumbalg/vervroeger is goed. Maar nee, ik ben er niet zeker van dat de ontsteking goed is, vandaar ook dat ik de stekkers van de bobine heb opgeschuurd/aangeklemd, verschillende ontstekingsmodules heb gebrobeerd, bougies heb vernieuwd en timing meerdere keren heb gecontroleerd/bijgesteld, na al het gepruts met de carb. En timing leek in eerste instantie DE eureka-oplossing.

Gevolg van prutsen met bobinestekkers is iig dat ‘ie nu consequent koud in 1 keer start (en koud niet meer op 3 poten loopt), maar evengoed is de bobine wat mij betreft wel een verdachte. Verdeler ook, maar als de carb/stationair niet stabiel zijn, kan het natuurlijk ook slechts lijken of de timing verloopt.

Intussen ben ik weer op het punt van voor die schijbare eureka-oplossing, want zowel met timing als met carb prutsen heeft geen enkel effect meer.

En ik kan wel van alles lukraak gaan verwisselen, andere carb, andere verdeler, andere bobine, maar ik ben bang dat dat ook geen zoden aan de dijk gaat zetten en ms juist dingen alleen maar erger maakt. Hoewel erger op dit punt eigenlijk niet kan, afgezien van blok in de soep. Ding is nu hoe dan ook onrijdbaar en ik voel me zo nogal gehandicapt.

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 30 juni 2018 02:49 PM
  [ # 498 ]
Penny Lane schreef:

En voor de rest weet je ook zeker dat je ontsteking, en dan vooral de verdeler, nog fris is? En dan bedoel ik niet alleen verdeelkap & rotor etc., maar ook het vervroegingsgedeelte. Ik blijf het namelijk een beetje typisch vinden dat, zoals ik jouw beschrijving begrijp, je ontstekingstijdstip niet echt betrouwbaar is.

Derk

Punt is dat als de mate van teveel lucht een beetje variabel is (door temperatuur) dat ook weer de timing van de ontsteking beinvloed (vacuumvervroeging), dus dat zou het varieren van de timing kunnen verklaren. Nadeel van de elektronische ontsteking is dat je hem niet statisch kunt afstellen, i.t.t. puntenontsteking.

Wat heb je in eerste instantie aan de carburateur gedaan, waarna het probleem begon?

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 30 juni 2018 04:04 PM
  [ # 499 ]

De symptomen zijn (waren) eerder dat ‘ie verzuipt bij koude en halfwarme start dan dat ‘ie te weinig benzine kreeg, dus ik heb de mengselschroef zoveel mogelijk ingedraaid en gevarieerd met de gasklep. Ook heb ik het beruchte vorkje van de Solex carb bijgebogen, maar dat had tot gevolg dat ‘ie continu verzoop, dus weer teruggebogen. Sindsdien regelmatig gevarieerd met de gasklep, maar OF hij loopt goed (stationair iiig) op de choke, OF hij loopt goed van de choke af.

En afgezien van lage co en in eerste instantie verhogen van toerental als je je hand op de carb legt, wijst alles nog steeds op verzuipen: matzwarte bougies, backfires, en een verbruik dat van 1 op 12 naar 1 op 8 is gegaan sinds ik met de carb begon te klooien.

De vacuumvervroeging moet je loskoppelen als je ‘m op tijd zet, maar dat heb ik echter niet altijd gedaan, dus misschien dat ik daarmee de mist in ga. Desondanks: elke keer dat ik de timing bijstelde liep ‘ie weer goed of zelfs geweldig, beter dan ooit. Nu heeft bijstellen geen effect meer, net zomin als prutsen met de carb.

Ik neig ernaar dat er nu meerdere problemen zijn, die elkaar versterken. Eerder, als ik met de carb geprutst had, reed ‘ie beter of slechter, met al of niet hikken, maar hij was nooit compleet onrijdbaar zoals nu en kon elke snelheid in bijbehorende versnelling gewoon halen. En 140 vond ‘ie fijner dan 50. Nu haalt ‘ie de 90 nauwelijks, als je ‘m al van z’n plek krijgt. Er is ook gesuggereerd dat de d-riem misschien een tandje is versprongen, maar dat kan ik niet vaststellen.

Gister heb ik de timing nog een keer gecontroleerd en viel me voor het eerst op dat de stroboscoop zeer onregelmatig flikkerde. Dat lijkt dus te wijzen op een kapotte bobine of verdeler. Of toch de ontstekingsmodule?

Niet dat ze zoveel zeggen, waarschijnlijk, maar hier 2 filmpjes van gisteren:
Op de choke: https://www.youtube.com/watch?v=yway2z5RF40

Van de choke af (gaand): https://www.youtube.com/watch?v=q6mCOwyCmCQ

Dit is voordat de onregelmatig flikkerende strobe me opviel, hier klinkt ‘ie lawaaierig maar regelmatig, inmiddels klinkt ‘ie weer als een trekker of kever ofzo.

Profiel  
 
woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3682
Geregistreerd: 08-05-2005

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 03 juli 2018 11:14 PM
  [ # 500 ]

Balen dat het nog steeds niet goed is!

Profiel  
 
 
34 van de 34
« Eerste  < Vorige 32 33 34
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook