Problemen met afneembare trekhaak
ChUcKiE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 12-08-2013

Gepost: 01 augustus 2016 02:08 PM

Sinds een maand of anderhalf heb ik een gebruikte Citroen DS5 Hybrid gekocht. Er zat een afneembare trekhaak bij, volgens mij van het merk Prof Svar (op het boekje staat PS). Via internet zie ik dat een Prof Svar het meeste overeenkomt.

Op de trekhaak zit een hendel die naar beneden gedrukt moet worden tot aan de aanslag, waarna de trekhaak in die stand blijft staan. De trekhaak kan dan gemonteerd worden door de trekhaak onder de auto omhoog te steken in een vierkante koker. Als het goed is komt de trekhaak dan vanzelf uit de stand en zit de trekhaak vast. Sleutel omdraaien, sleutel er uit en klaar.

Helaas blijft bij mij de trekhaak niet in de vaste (span) stand staan. Hierdoor krijg ik deze met geen mogelijkheid gemonteerd.
Als ik in het instructieboekje kijk hebben ze het over een rood knopje. Dat is er bij mij volgens mij afgebroken.

Ik heb twee foto’s erbij gedaan. De eerste is een vergelijkbare Prof Svar, met hetzelfde bevestigingssysteem. De tweede foto is die van mij. Dan zie je al dat het rode kapje eraf is en er een groen pinnetje zichtbaar is.

De vraag is of dit nog te herstellen valt, of in het ergste geval de afneembare trekhaak los te koop is, als dan niet nieuw.

Kennen jullie dit systeem en hebben jullie een idee wat er mis kan zijn?

Afbeelding Bijlagen
Foto1 voorbeeld ProfSvar.jpgFoto 2 trekhaak Citroen Ds5.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
ChUcKiE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 12-08-2013

Gepost: 02 augustus 2016 11:48 AM
  [ # 1 ]

Ondertussen is het gelukt om de trekhaak gemonteerd te krijgen, door de krik eronder te zetten, om hoog te krikken, hendel naar beneden en door het gewicht van de auto zakt de auto zeg maar over de pin en zit de trekhaak in de uitsparing.

Ondertussen nog wat gemaild naar leveranciers, maar het merk Prof Svar blijkt nu niet echt een merk te zijn waar men nog vele mee werkt. Ook krijg ik bijzonder weinig informatie gevonden van nederlandse importeurs/distributeurs.
Kent iemand daar toevallig ergens ene ingang?

Profiel  
 
Surfroy01
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 05-04-2016

Gepost: 09 augustus 2016 09:16 AM
  [ # 2 ]

Ik heb dezelfde trekhaak, is bij aankoop vorig jaar door dealer eronder gezet, is volgens mij de ‘originele’ DS haak (stond in ieder geval in accesoire brochure)? Ook ik heb er problemen mee, het is gewoon weg een rotding. Enorm geklooi om te (de)monteren. In het begin zelfs sleuteltje afgebroken, gelukkig toen haak van de auto was, een goede sleutelservice winkel heeft restant eruit gekregen. Het grootste probleem is het kleine palletje, dat regelt of de haak vast en los klikt. Mijn oplossing, haak in gat rammen, lomp, flink heen en weer sjorren en dan klikt ie vast/los. Let wel inderdaad erop dat de hendel goed in onderste positie staat. Met 2 handen klooien lukt dat wel, is mijn ervaring.

Zit de haak eenmaal dan is het nog lastiger om de stekker vast te maken, moet bijkans onder de auto kruipen. Nu gebruik ik trekhaak niet vaak, paar keer per jaar als ik aanhanger voor mijn racemotor nodig heb of zoals afgelopen weken voor fietsdrager op vakantie. Heb trekhaak lekker laten zitten, wel een voordeel, sensoren worden automatisch uitgeschakeld, laat je trekhaak zitten dan doet alles het gewoon en zie je in achteruitrijcamera je trekhaak Smile

The most dangerous nut in my DS5 is the one that holds the steering wheel, me!

Profiel  
 
Surfroy01
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 05-04-2016

Gepost: 09 augustus 2016 09:57 AM
  [ # 3 ]

Overigens rood en groen palletje, is 1 bij maw als je hem open hebt staan zie je het rode gedeelte uit steken, staat ie op slot dan zie je enkel het groene gedeelte van het palletje.

The most dangerous nut in my DS5 is the one that holds the steering wheel, me!

Profiel  
 
Surfroy01
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 05-04-2016

Gepost: 15 augustus 2016 03:19 PM
  [ # 4 ]

Toevallig van het weekend de trekhaak gebruikt. Erop zetten ging vanzelf deze keer. Sleutel van slot af draaien,knop induwen hendel naar beneden duwen en hij moet dan zo blijven staan. Dit gaat wel vrij zwaar. Dan trekhaak in vierkant gat frotten en hopen op de klik (wat nu zo gebeurde) en schiet de hendel terug omhoog. Sleuteltje omdraaien zodat ie op slot zit. Eraf in omgedraaide volgorde en haak kwam er zo uit oppassen dat je hand er niet onder zit want trekhaak ligt ineens op grond dan. Alleen dan kan ik niet de sleutel eruit krijgen, moet het bovenste palletje tikje met hamer geven dan komt ie los en kan ik sleutel pas omdraaien en eruit halen.

Denk dat het rood/groene palletje bij jou probleem is. Terug naar leverancier moet of te repareren zijn of nieuwe haak te krijgen zijn lijkt mij.

The most dangerous nut in my DS5 is the one that holds the steering wheel, me!

Profiel  
 
ChUcKiE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 12-08-2013

Gepost: 17 augustus 2016 10:49 AM
  [ # 5 ]

Ja het probleem moet ergens in dat palletje zitten. Ik zie alleen ene groen pinnentje, het rode gedeelte lijkt afgebroken te zijn. De haak blijft dus niet in de “aangespannen” stand staan. Dus ik moet nu tegelijkertijd de zwaarlopende hendel naar beneden drukken, de haak in het vierkante gat frotten, omhoogduwen en de sleutel omdraaien. Dat is dus onmogelijk.
Met de krik omhoog drukken gaat nu best goed, maar is omslachtig. Verder heb ik diverse mails gestuurd naar garages of mogelijke leveranciers, maar ik heb daar nog geen echt goede reactie op gekregen. Ik weet dus nog steeds niet of en zo ja waar ik een nieuwe haak kan bestellen.

Profiel  
 
Surfroy01
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 05-04-2016

Gepost: 17 augustus 2016 11:06 AM
  [ # 6 ]

Citroen dealer ook niet? Anders Vos in Waalwijk proberen, daar komt mijn DS5 incl trekhaak vandaan.

The most dangerous nut in my DS5 is the one that holds the steering wheel, me!

Profiel  
 
lieuwe
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 11-08-2006

Gepost: 07 juli 2018 05:58 PM
  [ # 7 ]

Up, Ik ben mijn sleuteltje kwijt van de trekhaak, weet iemand of ik deze ergens kan nabestellen
Alvast bedankt

Citroen DS5 THP So Chic

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 07 juli 2018 06:23 PM
  [ # 8 ]

Dan zal je merk en serie nummer moeten zoeken op de trekhaak zelf, en dan contact opnemen met fabrikant,

Profiel  
 
lieuwe
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 11-08-2006

Gepost: 07 juli 2018 06:28 PM
  [ # 9 ]

Ik heb ook een Prof Svar maar weet geen leverancier die mij eventueel zou kunnen helpen. (Prof Svar zit in tsjechie)

Citroen DS5 THP So Chic

Profiel  
 
Alva10
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 25-07-2019

Gepost: 27 juli 2019 05:16 PM
  [ # 10 ]

Wanneer de trekhaak niet onder de auto zit, kun je de sleutel alleen verwijderen als hij in de vergrendelde stand staat, hiervoor moet de vierde kogel op de 2e positie van bovenaf gezien indrukken waarna de vergrendeling geactiveerd wordt. Dan kan de sleutel uitgenomen worden.

Profiel  
 
Wullum
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 01-12-2016

Gepost: 28 juli 2019 09:29 PM
  [ # 11 ]

Gebruik voor het reageren op het laatste bericht de knop ‘Plaats reactie’ rechtsonder in plaats de quote knop. police

Niet helemaal, het werkt ook door het palletje uit te trekken en de hendel terug in de vergrendelingsstand te zetten. Daarna de sleutel omdraaien.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook