2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
1.6 tzi lage toeren, net niet uitvallen en doorrijden
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 05 juni 2018 10:25 PM
  [ # 16 ]

Bij mijn Chic (verdelerloze onsteking, BDY blok) heb ik ooit het slangetje van de MAP sensor kapot (scheurtje). Met het kapotte slangetje liep de motor wel, maar bij stationair draaien fluctueerde het stationair toerental zeer sterk (600 - 1600rpm). Geen brandend motormanementlampje overigens, enkel na een kilometer of 2 op een constante snelheid rijden ging ie even branden, maar een keertje gas geven deed het lampje doven.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6053
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 06 juni 2018 11:04 AM
  [ # 17 ]

Mijn 16 TZi had vergelijkbare problemen. Opgelost door, jawel, het benzinefilter te vervangen…

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 01 juli 2018 12:38 PM
  [ # 18 ]

Na vakantie een update.

Even op een rijtje gezet wat er vervangen er wat er vervolgens verandert is. Daaronder ook benzinefilter.
De BDP sensor was het enige onderdeel dat vervangen was voor een tweedehands exemplaar.
Zou kunnen verklaren dat het alleen maar slechter werd ipv minder goed.
Auto stond nu een paar weken stil. En starte de laatste keer al nauwlijks meer.

De BDP dan maar vervangen voor een nieuwe met het plan later te resetten als de boel weer warm zou zijn.
Starten duurde even.
Eerst alleen wat rook. Toen wat stof uit de uitlaat.
Toch resetten dan.
Geen effect. Alles draait maar geen start.
Even rommelen aan de stekkers, kws stekker en bij de brandstofpomp relais ( bijrijderskant onder spatbord.)
Volhouden en starten lukt.
Maar daar begint dit verhaal weer andere route en schakelde ik maar snel de motor uit.

De motor maakt geluid als een diesel. ??? Ofwel er klopt iets hard of er loopt iets aan.
Laten lopen om dat even te bekijken leek me een risico.
Iemand ideeën.
Is dan de olie nog niet boven in de motor oid. Of komt die met draaien van de startmotor ook wel rond?

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6053
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 01 juli 2018 01:45 PM
  [ # 19 ]

Als ie klinkt als een diesel, denk ik dat je de ontstekingsvolgorde niet goed hebt zitten. 1-3-4-2, vanaf de verdeler gezien linksom. Check dus of je bougiekabels goed zitten…

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 01 juli 2018 02:19 PM
  [ # 20 ]

Logische suggestie.
Ik zal eens nalopen of ze nog wel goed vast zitten.
De kabels waren vervangen gelijk met de bougies toen de eerste symptomen aanbleven.
Daarna is er nog goed mee gereden.
De volgorde zal goed zitten.

 

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 01 juli 2018 03:32 PM
  [ # 21 ]

Klinken als een diesel heb ik ook. Vanwege in ieder geval een onregelmatig vonkende 1e cilinder (geconstateerd met stroboscoop) zijn denk ik verdeler en bobine verdacht, maar ik ben er voorlopig nog niet uit.

Edit: even los van het feit dat jij een injectie en ik een carb heb.

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 11 juli 2018 03:52 PM
  [ # 22 ]

Bougiekabels zijn nagekeken.
Zitten goed op volgorde met de vraagbaak er bij.

Starten lukte overigens na reinigen stekkers van de brandstofpomprelais. Het zijn er twee en ze zijn precies gelijk. Maar goed. Er was inmiddels wel starthulp bij nodig want accu goed leeg.
Gelukt dus.
Maar het getik onder de klepdeksel blijft. Bij warmere motor stationair minder duidelijk dan bij koud maar bij een klein beetje extra gas niet fraai dat geluid.

De verdelerkap losgehaald. Een beetje olie van binnen maar niet genoeg voor een storing.

Bougiekabels een voor een los gehaald en starten. Kon ik niet echt uit opmaken dat er verschil is.
Bougies een voor een bekeken en vervangen voor een oude. Je weet maar nooit. Geen verschil maar cilinder twee wat wel wat meer roet. Bougies nieuw weer teruggeplaatst.
Met lopende motor een voor een bougiekabel los maakt ook geen verschil.
Dan is ook duidelijk een getik hoorbaar van de stroom die niet weg kan.

Ik begin nu toch wel te vrezen voor een groter probleem en ik heb het vorige waar dit draadje mee begonnen is nog niet zeker opgelost

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 12 juli 2018 10:55 AM
  [ # 23 ]

Andere gedachte.
Als het één van de kleppen zou zijn. Want minder geluid bij warmere motor.Bij Stationair draaien dan.
Olie meer vloeibaar. Dan zou het afstellen kunnen worden inclusief distributie riem vervangen helaas.

Zou ik eerst nog even de spelingen kunnen gaan meten of het zin heeft.

Maar ik vermoed of hoop eigenlijk op vervuiling vanwege de perikelen met de onsteking.
Kun je met een olie additief nog een reiningspoging van de kleppen ondernemen?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 12 juli 2018 12:07 PM
  [ # 24 ]

Kleppen gaan bij een warme motor harder tikken dan bij een koude.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6053
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 12 juli 2018 07:46 PM
  [ # 25 ]

Olie achter je verdelerkap kan ook prima heel vervelend doen. Ik zou die keerring eens vervangen, nieuwe kap erop (want olie brandt zo lekker in) en dan nog eens kijken. Vergis je niet, ook een KLEIN beetje olie kan al je ontsteking in de war sturen. Got the T-shirt (en er uiteindelijk een auto om gesloopt, maar da’s een ander verhaal Wink )

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 04 augustus 2018 12:31 PM
  [ # 26 ]

Ben je al wat verder?

Ik heb mijn 1.6 TZI eindelijk goed lopend gekregen. Enkele weekenden geleden heb ik de sensoren achterop het thermostaathuis vervangen. Nu rij ik al enkele weekenden met een schitterend lopende motor en geen gestotter of rommelig stationair lopen meer.

Het is geen fijne locatie om bij te komen, ik heb er constant een spiegeltje bij gehad en veel ‘op de tast’ gedaan. Maar wellicht bij jou ook het overwegen waard.

Hier is goed te horen hoe die voorheen liep:

 

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 04 augustus 2018 01:19 PM
  [ # 27 ]

Allereerst.
Wat een mooie TZI. Smile

Ik ben toevallig vandaag op testrit gegaan na vervangen bdp sensor. Ik kan vast verklappen. geen succes. Het tikken is bijna weg overigens. Zal vervuiling zijn door te weinig rijden.
Rondje na rondje rond huis ging best ok. Meestal rechts om, soms eens een straat naar links genomen voor de variatie. Getankt. Dat moest ook weer.

Weer rondjes rijden. Dat gaat lang goed. Toeren vallen na gas los langzaam terug. Dan iets onder stationair en gelijk weer terug. Dan een stukje lange weg ( lees 750 meter )en wel tot de derde versnelling.
En altijd slaat hij dan af na precies dezelfde langzame woonwijkbocht links en rechts. Altijd bij hetzelfde paaltje. Zou het toeval zijn? De helling van de weg?

Bij warm herstarten reageert gas geven soms wel soms niet meer. Na 15 minuten afkoelen lukte het maar net om te starten en terug te komen. gaskleppotentiometer gemeten bij warme motor. Geeft ook geen vreemde afwijkingen tov koud.

Ik vermoed dan warmte ergens anders als aanleiding. Zijn er sensoren oid die bij warmte slechter kunnen gaan werken?
Zekeringen brandstofpomp heb ik ergens op het forum gelezen.

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 10 augustus 2018 11:23 PM
  [ # 28 ]
citrus schreef:

Zijn er sensoren oid die bij warmte slechter kunnen gaan werken?

Ja, die Timo net beschreef hier boven.

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 13 augustus 2018 11:44 AM
  [ # 29 ]

Ik heb de KVS temp sensor als één van de eerste dingen vervangen. Eéntje van het merk FAE.

De andere twee tempearatuur meters overigens niet.
Die werkten kort daarvoor nog succesvol toen de termostaat het begon te begeven.

Bij het vervangen van de sensor is wel een dubbele draadbreuk van de stekker ontstaan. Dat was wel een puzzel want die zijn beide groen. Welke is welke?
Misschien verkeerd om de draden weer aan elkaar gedraaid dacht ik nog.

Uitgegaan van pin 1 is de aarde. De draden gemeten op weerstand. En besloten dat de draad met geen weestand daar op zou moeten zitten.
Ze gaan beide naar de ecu zeggen de tekeningen.
Omgedraaide aansluiting zou toch voor geen signaal moeten zorgen.
Motor draait bij koude start prima warm en terug in toeren.

Weesstand gemeten over de aangesloten draden. Loopt ook terug bij stijgende temperatuur.
Direct op de sensor kon ik niets meten. Dat was op de tast ondersteboven dat wel.

Ik heb de blauwe draad met spanning 12V naar de brandstofpom relais nog even doorgemeten en de draden heen en weer bewogen. Maar de spanning blijft 12V.
Ik heb twee vervangende gebruikte relais type 23 klaar liggen.

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 05 september 2018 08:52 PM
  [ # 30 ]

Kleine update.

Ik heb de stappenmotor tijdelijk vervangen voor een oude schoongemaakte. Loopt niet super met iets hogere toeren stationair. Maar voor de test om de huidige stappenmotor als defect uit te sluiten. Dat is gelukt. Want een paar honderd meter verder staan we stil.
De oude stappenmotor maar weer teruggeplaatst.
Starten en stationair lopen gaan prima. Maar toch is er een kleine beweging in de toeren. Het varieert af en toe tussen de 850 en 700 gok ik. Zonder dat de pomp van de LHM een tik maakt overigens.

Even verder gedacht dat de gaspotmeter toch een defect zou kunnen hebben.
Maar daar geeft een nieuwe ook geen oplossing. Sad
Starten lukt een niet dan nauwelijks en de derde keer maar net en alleen met veel gas al pruttelend de straat weer in.
Daar gaat hij uiteraard voor de deur weer perfect stationair lopen. 
Conclusie is dat er bij bochten naar links iets mis gaat.
Maar in stilstand ontdekken wat het is wel heel lastig.

Hoe loopt de voedingsdraad van de brandstofpomp ongeveer? Kan ik die nog nakijken op slijtage.

 

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook