Bakske, sinds kort (fiere) Berlingo rijder
Bakske
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 09-10-2017

- Berlingo 1.6 HDi XTR 90
Gepost: 06 november 2017 11:34 AM

Hallo allemaal,

Enige tijd terug ben ik de (toch wel) trotse eigenaar geworden van een Citroën Berlingo II serie 1.

Na een afwezigheid van zo’n 8 jaar keer ik zo terug naar de PSA familie nadat ik eerder in het bezit ben geweest van een Peugeot 309 en Peugeot 206. Ook m’n ouders zijn echte Peugeot rijders: de laatste 35 jaar hebben ze een Peugeot 505 en Peugeot 605 versleten, nu rijden ze rond met de nieuwste Peugeot 3008.

M’n laatste wagen was er eentje met een ster (3-deurs A-klasse), maar wegens gezinsuitbreiding was deze niet langer geschikt. In onze zoektocht ging het al snel richting Peugeot Partner/Citroën Berlingo. In het begin was ik nog wat terughoudend voor dit type familiewagen (daar ik altijd al een voorliefde heb gehad voor breaks maar er nog nooit eentje had gehad) maar al snel won de praktische kant van de wagen het van de esthetische kant, met als belangrijkste punten de schuifdeuren en de gigantische koffer.


Nog voor de zoektocht van start ging waren we op een donkere zaterdagavond al eens gestopt bij de Citroën garage in Geel. Daar viel ons oog direct op een zwarte Berlingo, een XTR versie uit 2010 met een panoramisch dak en voorzien van onder andere geblindeerde (achter)ramen en daarbovenop nog leuke velgen. Kortom: een knappe verschijning door z’n relatief sportieve uiterlijk (voor een Berlingo). Daar zag ik mezelf nog wel in rondrijden, en eigenlijk waren we op dat moment al een beetje verkocht.

Wat later kon de echte zoektocht starten en online gingen we op zoek naar tweedehands Peugeot Partners en Citroën Berlingos. M’n Peugeot verleden duwde me bij de start nog richting de Partner, maar het aanbod Berlingos lag toch aanzienlijk hoger dan het aanbod Partners. Bovendien ging onze voorkeur toch uit naar het design van de Berlingo, meer bepaald naar de voorkant van de Berlingo (de rest van de binnen- en buitenkant is zowat identiek toch?). De Berlingo leek ons frisser en jonger dan de Partner. Omwille van budgettaire redenen konden we niet te jong gaan en zochten we vooral naar wagens van rond 2010. Ook alle lokale Citroën en Peugeot garage’s werden afgereden op zoek naar onze ideale familiewagen.


Altijd werd er vergeleken met onze eerste liefde (de zwarte XTR uit Geel), en altijd kwam die laatste voor ons als winnaar uit de bus. We bleven nog wel rondkijken naar andere kanshebbers, maar na enkele bezoekjes in het daglicht was onze keuze definitief gemaakt. Zowel de buitenkant als de binnenkant zag er nog tiptop uit met slechts enkele kleine gebruikssporen (in tegenstelling tot bij sommige andere wagens uit dezelfde periode), waarbij de binnenkant er voor ons nog grotendeels “als nieuw” uitzag. Ook de ouders en schoonouders waren dezelfde mening toegedaan (een frisse kijk door iemand anders is toch wel belangrijk als je zelf blind van liefde bent), en niet veel later stonden we klaar met onze handtekening.


Zoals reeds gezegd is het een zwarte Citroën Berlingo II serie 1 uit 2010, een 1.6 HDi XTR 90 met zo’n 100.000 kilometer op de teller. Hij is voorzien van een paar toeters en bellen, waarbij ik er misschien nog enkele vergeet op te noemen:

- panoramisch dak
- kids pack
- modutop
- getinte achterramen
- 3 aparte achterzetels
- trekhaak
- alu velgen

Als extraatje heeft de garage ook nog de cruise control (zonder snelheidsbegrenzer weliswaar) geïnstalleerd aan het stuur en geactiveerd in de computer. Al de rest is zowat de basis Berlingo uitrusting vermoed ik. Voor zover ik weet heb werden in 2010 enkel de (grote en voornaamste) opties parkeersensoren en dus ook cruise control niet aangevinkt op de bestelbon. Ook Bluetooth en USB zijn spijtig genoeg niet aanwezig, gelukkig is er wel een AUX aansluiting.


Veel upgrades zullen er vermoedelijk niet worden uitgevoerd. Eén upgrade staat er wel gepland, en dat is een GPS/smartphone houder, daar ik een fervent Wazer ben. Daarvoor ben ik dus nog op zoek naar de welbekende maar na al die jaren zeer moeilijk te vinden 9476C5. Gekoppeld aan deze houder zou ik ook in het opbergvak boven het stuur nog een 12V aansluiting willen voorzien, mocht er daarover informatie beschikbaar zijn dan lees ik het graag.


Tot zover mijn verhaal en dat van onze Berlingo.

Groeten,
Bakske

Profiel  
 
Bakske
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 09-10-2017

- Berlingo 1.6 HDi XTR 90
Gepost: 13 juni 2018 04:52 PM
  [ # 1 ]

Zo stond die vorig jaar trouwens bij de dealer te blinken:

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7691
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 13 juni 2018 06:05 PM
  [ # 2 ]

Mooie aanwinst hoor!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Bakske
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 09-10-2017

- Berlingo 1.6 HDi XTR 90
Gepost: 20 juli 2018 03:49 PM
  [ # 3 ]

Onderweg richting Zuid-Frankrijk


Verdiende rust ter plaatse


Ik ben trouwens zeer tevreden van m’n Berlingo, zowel voor de ‘korte’ ritten in BE als de lange rit heen en weer door FR.

Profiel  
 
Bakske
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 09-10-2017

- Berlingo 1.6 HDi XTR 90
Gepost: 24 juli 2018 09:26 AM
  [ # 4 ]

En nog eentje van ter plaatse, even chillen in de schaduw na een korte rit.

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 24 juli 2018 09:54 PM
  [ # 5 ]

Mooi ding hoor!

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook