1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Laadprobleem
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 20 juli 2018 04:13 PM

Tijdens een fijne maar warme rit vandaag in mijn DS ging de laadstroomlamp niet meer uit. Het was me de laatste weken al opgevallen dat hij een beetje raar flikkerde bij lage toeren, maar dat heb ik even laten zitten. Ik was zo’n 60 km van huis dus ik begon me al zorgen te maken. Gelukkig begon hij bij hoge toeren (ik denk zo’n 4000 rpm, heb geen toerenteller) ineens wel bij te laden en vanaf dat moment bleef de laadstroomlamp uit. Zo ben ik zonder probleem naar huis gereden. Bij stationair bleef de laadstroomlamp ook uit. Na afzetten en weer starten ging hij weer aan, en niet meer uit bij een normaal toerental (zeg 2000 rpm). De accu leek vol dus hij was wel bijgeladen tijdens de terugrit.

Gezien het feit dat de lamp uitgaat bij hoge toeren, denk ik dat de spanningsregelaar dan ineens de dynamo “aanzet” en vanaf dat moment gaat hij het doen, totdat de toeren weer te laag worden. Klopt mijn conclusie dat het dus aan de spanningsregelaar moet liggen?

Mijn DS is uit 1967 met de accu rechts en nog de ouderwetse generator met een losse spanningsregelaar (deze bevindt zich bij de accu volgens mij).

Wie kan mij wat tips geven over hoe ik makkelijk kan uitvinden wat de oorzaak is? Dank!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25351
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 juli 2018 04:57 PM
  [ # 1 ]

Zit er dan ook zo’n grote dikke gelijkstroom dynamo in?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 20 juli 2018 07:46 PM
  [ # 2 ]

(verkeerde post)

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 20 juli 2018 07:48 PM
  [ # 3 ]

Ja zo’n lange zwarte cilinder, zoals op deze foto:

Niet een moderne dynamo zoals deze:

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 20 juli 2018 07:57 PM
  [ # 4 ]

Hier nog een betere foto van hoe het er bij mijn auto uitziet:

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 20 juli 2018 10:14 PM
  [ # 5 ]

kijk eens op deze site; alhoewel voor een traction, dit geldt ook voor een vroege DS

http://www.kulsdom.be/werking_spanningsregelaar.html

Verder kun je denken aan een los contact, slechte aarding of versleten/klevende koolborstels

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 21 juli 2018 01:34 PM
  [ # 6 ]

Hee dank je, goede link. Tja, omdat hij dus bij hoog toerental wel ineens begint met laden en dan blijft laden, denk ik dat de generator nog goed werkt, en dat het probleem eerder in de spanningsregelaar gezocht moet worden. Of zie ik dit verkeerd?

Anders zou ik namelijk verwachten dat er nooit meer geladen wordt, als de generator het niet meer doet.

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 21 juli 2018 03:17 PM
  [ # 7 ]

een generator kan ook wisselend wel/niet laden.
Meten is de enige optie, zie google , doormeten gelijkstroomdynamo
Als de dynamoer al ëven inzit zouu ik zelf deze eruit halen en goed nazien, evt nieuwe koolborstels en mogelijk nieuwe lagers. Dit alleen al om later verrassingen te voorkoen.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25351
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 juli 2018 08:14 PM
  [ # 8 ]

Er zit in de regelaar een relais die de dynamo op de accu aansluit. Als dat morsig is heb je jouw euvel
Verder stuurt de regelaar de stator. Stroom komt van de rotor via dikke koolborstels. Die verslijten natuurlijk op den duur.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 22 juli 2018 09:25 PM
  [ # 9 ]

Ja ik denk dat het zoiets in de regelaar is. Ik heb nog geen tijd gehad ze uit de auto te halen, maar ik denk dat ik zowel de dynamo als de regelaar naar Cor Wilkes ga brengen om na te laten kijken. Dan is het gelijk goed.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25351
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 juli 2018 09:33 AM
  [ # 10 ]

Precies. preventief ff koolborstels vervangen!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 23 juli 2018 10:58 AM
  [ # 11 ]

Opvallend is dat in dit forum relatief vaak vragen gesteld worden over elektrische problemen.
Voor veel sleutelaars blijkt auto elektriciteit een lastig onderwerp.

Daarom heeft DS-TT speciaal een 2 daagse cursus gemaakt:

DS EN ZELF ELEKTRISCHE STORINGEN OPLOSSEN

Datum: 14 en 28 oktober 2018

Deze tweedaagse cursus gaat van de basisbegrippen naar de circuits binnen de DS om uiteindelijk ook storingen te kunnen zoeken en oplossen.

Behandeld worden ondermeer:

Basiskennis elektriciteit;
Basiskennis schemalezen en opbouwen schema’s;
Theorie en praktijk over verbindingen;
Leren lezen van het ingewikkelde elektrische schema van de DS;
Storing zoeken in theorie en praktijk, ook op de auto;
Het laadstroomcircuit;
Het startcircuit;
Diverse accessoires;

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-06-2009

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 23 juli 2018 01:23 PM
  [ # 12 ]
bogaard77 schreef:

Precies. preventief ff koolborstels vervangen!

En nieuwe zelfsmerende (gesloten)lagers….

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3188
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 23 juli 2018 09:17 PM
  [ # 13 ]

Ja en die is levenslang gemeerd ,

Alleen zeggen ze niet hoelang hij zal leven !!

Kon ik even niet laten , sorry Laughing

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42992
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 23 juli 2018 09:24 PM
  [ # 14 ]
fluidphreak schreef:

... ik denk dat ik zowel de dynamo als de regelaar naar Cor Wilkes ga brengen..

Dat is een heel goed idee. Cor Wilkes is een prima zaak die het echt snappen. Hebben ons vaak geholpen!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 03 november 2018 02:25 PM
  [ # 15 ]

Inmiddels is de generator gereviseerd door Cor Wilkes, nieuwe koolborstels en lager en hij doet het weer perfect. Hij had hem ook nog netjes schoon gemaakt.

Het valt mij wel op dat de generator nu na montage een paar graden scheef zit ten opzichte van de lengteas van de motor. Hij maakt ook een licht sissend geruis tijdens het draaien, maar dat kan gewoon normaal zijn. Moet ik moeite doen om hem weer los te halen en rechter uit te lijnen of maakt dit niet zo uit? Wat is jullie mening?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook