3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Portier BX wil niet open
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 29 december 2017 04:59 PM
  [ # 31 ]

Aanvulling december:

Om de vervangende solenoïde te kunnen monteren, heb ik niet alleen een paar gaatjes in het portier moeten boren, maar ook de bedieningsstang een kwartslag moeten verdraaien, omdat het oog van het andere type elektromagneet (rechts op de foto) 90 graden gedraaid staat. Kennelijk luistert het tamelijk nauw, want bij het openen wordt het portier LA nu soms niet meegenomen, terwijl de solenoïde wel werkt. Als ik er even van uitga dat mechanisch alles nog hetzelfde en dus in orde is, speelt misschien de temperatuur een rol: de stalen stangetjes zullen bij dit koude weer een fractie krimpen ten opzichte van ‘s zomers. Ik laat het maar even zo en kijk wat er gebeurt als het wat warmer wordt.

Advies: wacht met het weer bekleden van het portier tot je zeker weet dat de ver- en ontgrendeling onder alle omstandigheden goed blijft werken.

Afbeelding Bijlagen
K_V_800_x_600.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 13 april 2018 05:12 PM
  [ # 32 ]

Altijd balen als je terug moet naar een eerder verrichte reparatie. Mijn theorietje over krimpende en weer uitzettende stangetjes ging niet op, want ook bij zachter weer functioneerde de ontgrendeling (en later juist de vergrendeling) meestal niet. Dubbel onbevredigend is dat vandaag na demontage van de bekledingsplaat alles prima werkte, zowel met de AB als met de hand! Ik kon nergens een oorzaak van het eerdere probleem vinden; zo werd er bijvoorbeeld niets afgekneld of geblokkeerd, dus het is me een raadsel.

Wat zou kunnen is dat het probleem in de vervangende solenoïde zit -de ellende met zo’n BX is dat je maar zelden over nieuwe, althans ongebruikte onderdelen beschikt-, maar het is wel erg toevallig dat hij dan vandaag ook na tientallen keren openen en sluiten zijn medewerking blijft verlenen.

Wat ik heb gedaan is het stangetje van de elektromagneet naar het mechanisme nog een keer loshalen en een beetje buigen en hier en daar wat vet smeren, maar ik heb niet het idee dat ik nu iets wezenlijks heb veranderd. Voorlopig maar een tijdje rondrijden zonder bekleding.

Afbeelding Bijlagen
Tweede_poging.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 14 april 2018 09:30 AM
  [ # 33 ]

Wat zou kunnen: het uitschuivende gedeelte met het oog heeft een vrije slag van ongeveer 2 cm. Wat is, gemonteerd, de correcte stand? Ik weet niet meer welke positie ik heb aangehouden toen ik vorig jaar de gaten boorde, dus misschien heb ik de solenoïde iets te hoog of te laag geplaatst. Waarom hij dan gisteren zonder de bekledingsplaat perfect werkte snap ik echter niet.

Maar… het probleem lijkt inmiddels opgelost: ik vond in mijn niet erg systematisch opgeborgen voorraadje onderdelen nog een ‘grote zwarte’ Kiekert, dus van het type dat er oorspronkelijk heeft opgezeten (zie post 31). Deze is nu op de oude gaten gezet, dus automatisch op de juiste hoogte, en lijkt goed te werken. Wel laat ik de bekleding voorlopig nog een paar weken van de deur.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 24 mei 2018 04:49 PM
  [ # 34 ]

Vreemd: de laatst gemonteerde ‘grote zwarte’ Kiekert waarover ik hierboven in #33 schrijf, vertoonde bij het openen en sluiten een heel lichte vertraging vergeleken met de andere slotmotoren, terwijl ik hem vóór montage voorzichtig had opengemaakt, gesmeerd en weer dichtgelijmd. Ook het stangenstelsel, dat nergens klemt of aanloopt, had ik gesmeerd. Deze week weigerde hij één keer dienst en daarom heb ik, via het voorraadsysteem van Citroën, een originele nieuwe laten bestellen, de 661501 (foto links). Het is geen Kiekert maar een Vachette. De prijs kan ik hier niet meedelen, maar deze ligt tussen de 147 en 149 euro, drie à vier keer zo veel als de alternatieve 661503, die je op elke hoek van de straat kunt kopen, maar die de gaten op een andere plaats heeft zitten en eigenlijk een ander bedieningsstangetje vraagt (rechtsboven op de rechter foto). De nieuwe 661501 zit nu gemonteerd en ik hoop dat ik binnenkort eindelijk het portier eens kan dichtmaken.

Overigens bleek dat dat prachtige voorraadsysteem van Citroën, via welk ik al een keer een thermostaat helemaal uit Oostenrijk heb laten komen, niet door elke Citroëndealer kan worden geraadpleegd, omdat ze er een (kennelijk betaald) abonnement op moeten hebben. Visscher in Tiel was niet meer geabonneerd, wegens te weinig vraag.

 

Afbeelding Bijlagen
Nieuwe_Vachette_800.jpgK_V_800_x_600.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 22 juli 2018 04:29 PM
  [ # 35 ]

Hierboven in # 31 gaf ik het advies de bekleding pas weer aan te brengen als het openen en sluiten onder alle omstandigheden probleemloos verloopt (heel warm én heel koud weer, droog en nat), maar ik heb me er toch niet aan gehouden en van de week wat isolatiemateriaal en het deurpaneel aangebracht, omdat de solenoïde nu al twee maanden lang feilloos functioneert. End of story, mag ik hopen.

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook