GSA wil niet meer starter: transistormodule, bobine of ...?
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 13 maart 2006 07:29 PM

Dag allemaal,
Gisteren heb ik eindelijk weer ‘s wat tijd aan de GSA kunnen besteden, helaas met niet zo’n goed gevolg nog. Om het laatste gehik (na carburateur-cleanen etc.) bij hogere toeren (optrekken, snelweg) eruit te krijgen heb ik de bobine/module plaat losgemaakt, schoongemaakt en met nieuwe geleidende pasta weer aan de carrosserie vastgeschroefd. Sindsdien wil de voiture echter niet meer starten, wat enkele weken daarvoor nog wel met gemak lukte (even wachten op benzine en dan de bekende fijne roffel). Vragen die ik nu heb:

- Hoe test je nu goed/veilig of er een vonk is? Ik heb de bobinekabel al bij de carrosserie gehouden terwijl vrouwlief even startte: geen vonk te zien Crying or Very sad
- Ik heb gedeeltelijk STOM Surprisedops: gewerkt door te vergeten de accuklem van de minpool los te leggen (ja, roept u maar). Kan dit de bobine/module nu (helemaal) kaduuk gemaakt hebben?
- Hoe werken de bobineaansluitingen precies? Als ik voor de auto sta, heb ik links naast de hoogspanningsaansluiting een dubbele connector en rechts ook (in totaal 4 stekkertjes met 5 draden)
- Onder de 2 schroeven waarmee de bobine/plaat aan de carrosserie zitten ook nog connectoren (links als je voor de auto staat een gele draad, dacht vanaf de transistormoduul, rechts een rode vanaf de bobine met een zwart isolatieblokje ertussen?).
- Hoe weet je of het de bobine of de moduul is? Het gaat om tientjeswerk, maar ik vervang graag alleen wat stuk is. En begrijp ook graag wat ik moet vervangen Idea
- Welke zekering moet ik evt. checken, of is het een ongezekerd circuit? Alle dashboardverlichting, startmotor etc. functioneren gewoon.

Alvast veel dank en groeten,
Rogier

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
cms-je
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 22-06-2005

Gepost: 14 maart 2006 01:55 AM
  [ # 1 ]

Hallo; de meest voorkomende storingen in dit deel zitten vooral in de stekkerverbindingen ( bij onst. module, ontstekingshuis en bobine )

Als er nog originele kabelschoentjes op de bobine zitten kun je die beter verv.
Controleer of de koelplaat v.d. module goed massa maakt via de bevestigingsbouten ( moeren ).
Kijk ook of er geen gebroken draad in de kabelboom zit.
Plaats een spanningszoeker met gloeilampje ( liever niet eentje met led ) op + bobine (als je ervoor staat rechts) en zet het kontakt aan(oppassen voor elect. schok ); het lampje moet nu branden.

Aan de linker aansluiting v.d. bobine zitten 3 stekkers; de witte draad gaat naar het ontst. module (-).
De groene gaat naar de evt. toerenteller
De paarse gaat naar de diagnose stekker

Aan de rechter aansluiting zitten 4 draden; de grijze gaat naar het ontst. module. De grijze komt van het kontakt af (+)
De zwarte draad gaat via een 1-polig stekkertje naar de diagnose stekker.De laatste is van de ontstoringscondensator (radio)

Succes!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25397
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 maart 2006 10:46 AM
  [ # 2 ]

Nog ff wat:  Als je een vonk wil trekken houd dan NOOIT de kabel met je handen vast!  de vonk kan besluiten dat jij een betere aarde bent dan de motor. Is toch minimaal 20.000Volt!
Wel:
Neem een startkabel en zet een kant aan de aarde en de andere om de bougiekabel om de kabel heel dicht bij de massa te houden en een vonk te trekken!

Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 14 maart 2006 12:41 PM
  [ # 3 ]
cms-je schreef:

Plaats een spanningszoeker met gloeilampje ( liever niet eentje met led ) op + bobine (als je ervoor staat rechts) en zet het kontakt aan(oppassen voor elect. schok ); het lampje moet nu branden.

Van 12 V krijg je echt geen schok hoor. Pas als de motor draait worden er in het primaire circuit van de bobine door inductie al stevige spanningen gegenereerd die je zou gaan voelen als je het aanraakt op dat moment.

Het hoogspanningsdeel kan wel stevige optaters leveren. Vervelend, dat wel. Wat nog gevaarlijker is, is wanneer je door de schrik iets laat vallen of iets beschadigt.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43076
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 14 maart 2006 12:45 PM
  [ # 4 ]
cms-je schreef:

Plaats een spanningszoeker met gloeilampje ( liever niet eentje met led ) op + bobine (als je ervoor staat rechts) en zet het kontakt aan(oppassen voor elect. schok ); het lampje moet nu branden.

In het geval van een electronische ontsteking zoals op de GSA word gebruikt moet je juist GEEN spanningzoeker met gloeilamp gebruiken, maar WEL een MET led.

Een gloeilampje kan je module slopen!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 14 maart 2006 03:33 PM
  [ # 5 ]
waterman771 schreef:
cms-je schreef:

Plaats een spanningszoeker met gloeilampje ( liever niet eentje met led ) op + bobine (als je ervoor staat rechts) en zet het kontakt aan(oppassen voor elect. schok ); het lampje moet nu branden.

In het geval van een electronische ontsteking zoals op de GSA word gebruikt moet je juist GEEN spanningzoeker met gloeilamp gebruiken, maar WEL een MET led.

Een gloeilampje kan je module slopen!

Bedankt allen so far.

Mag je met een module WEL een multimeter gebruiken (bijv. tussen +bobine en -accu)? En moet ik meten met alleen contact aan, of tijdens starten?

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25397
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 maart 2006 04:24 PM
  [ # 6 ]

Multimeter is ok. Met contact aan moet er op 1 van de polen van de bobine 12 volt komen staan.
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
cms-je
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 22-06-2005

Gepost: 14 maart 2006 04:32 PM
  [ # 7 ]

Goed lezen a.u.b.!
Ik adviseer niet om te meten aan de module, maar aan de bobine( + )
Reden hiervoor is om evt. overgangsweerstand te detecteren.
Een led spanningszoeker gaat al branden bij een heel kleine stroom die niet voldoende is voor het voeden v.d. bobine( je denkt dus onterecht dat de plus in orde is ).

Indien je aan een ontstekingsinstallatie werkt moet je altijd bedacht zijn op evt. stroomschokken. Evt. stickers met hoogspanningssymbolen onder de motorkap zitten er niet voor de show Wink

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43076
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 14 maart 2006 04:53 PM
  [ # 8 ]
cms-je schreef:

Goed lezen a.u.b.!
Ik adviseer niet om te meten aan de module, maar aan de bobine( + )
Reden hiervoor is om evt. overgangsweerstand te detecteren.
Een led spanningszoeker gaat al branden bij een heel kleine stroom die niet voldoende is voor het voeden v.d. bobine( je denkt dus onterecht dat de plus in orde is ).

Indien je aan een ontstekingsinstallatie werkt moet je altijd bedacht zijn op evt. stroomschokken. Evt. stickers met hoogspanningssymbolen onder de motorkap zitten er niet voor de show Wink

Ik kan echt wel lezen, maar in dit geval maakt het niet uit waar je meet.
Aan zo’n installatie moet je gewoon nergens gaan meten met een gloeilamp!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
cms-je
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 22-06-2005

Gepost: 14 maart 2006 05:12 PM
  [ # 9 ]

Als je beseft wat het opgenomen vermogen van de bobine is in verhouding tot het vermogen v.h. gloeilampje dan zie je dat dit geen kwaad kan.
Bovendien belast je de module niet door op de + bobine te meten.
Er is hiervan alleen sprake als je het lampje gaat voeden via het te meten component(fout).

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 19 maart 2006 12:19 PM
  [ # 10 ]

Dank voor het meedenken allen.

Na veel zoekwerk, meetwerk en (uiteindelijk preventief) vervangen lijkt het euvel gevonden te zijn: IN de stekker die je aan de module vastklikt, zat toch gewoon een kabelbreuk. En voor je dat ziet… Uiteindelijk maar eens 1 voor 1 van alle kabels die uit de module-stekker naar de bobine gaan de weerstand gemeten. Van 2 had ik al snel door welke pin ze bijhoorden (0.6 ohm weerstand), van eentje kon ik eerst niks vinden, dan weer wel, dan niks…

Probleem is nu nog even:
- ik moet een nieuwe kabel met voorgemonteerde stekkers scoren (Van Gompel ben ik maandag toch)
- ik heb in de misère ook de verdeler losgehad om daar de connectors aan de onderkant te checken. Nu blijkt die op 2 manieren (180 graden verschil dus Mad ) teruggeplaatst te kunnen worden op de nokkenas, dus na reparatie van de stekker maar 50% kans dattie het in ene goed doet (maar een vonk moet ik dan sowieso krijgen, alleen nog op het verkeerde moment).
- dan ontsteking weer op afdrukken van oude moeren en op gehoor stellen Cool  (leuk, dynamische ontstekingstijdstippen bij transistorversie)
- en die op de GS/A-sleuteldag met wat hulp goed zetten?

Oh ja CMS, jouw kleurcodes komen niet met mijn auto overeen Confused  Gevalletje bouwjaarafhankelijkheid denk ik, zal jouw/mijn kleuren nog ‘s dubbelchecken met Haynes/Kluwer en de Vraagbaak (ook die zijn niet altijd consequent, uiteraard Wink ).

Greetz,
Rogier

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
cms-je
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 22-06-2005

Gepost: 19 maart 2006 02:56 PM
  [ # 11 ]

Mooi dat je de storing gevonden hebt!

Ik dacht overigens dat de stroomverdeler maar op 1 manier op de nokkenas past.
De nokjes zitten iets uit het midden( excentrisch ) en daarom moet het maar op 1 manier, zonder te forceren natuurlijk, passen.
Als je de stroomverdeler licht tegen de nokkenas aanduwt en tegelijkertijd rustig aan de rotor draait, zul je merken dat hij maar op 1 manier makkelijk past.( de verdeler valt zonder weerstand op het pasvlak)

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 19 maart 2006 10:53 PM
  [ # 12 ]

Mooi, tis dat je er slecht bij kan voor het stukje “met beleid”, maar als ik fijn mezelf in de motorruimte koprol moet dit weer gaan lukken Very Happy

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 24 maart 2006 03:06 PM
  [ # 13 ]

Tijd voor een update:
- de verdeler zit er weer netjes op
- ik heb een nieuwe kabelbundel van verdeler—> module gehaald bij Van Gompel
- alles aangesloten: starten en lopen!
- verdeler op gehoor afgesteld (principe “hoe netter de motor stationair, hoe beter”)

Echter, ik was een beetje verbaasd dat alles lijkt te werken: de originele kabelbundel heeft namelijk net andere aansluitingen dan de nieuwe.

Kabelkleuren oude kabelbundel vanaf de module gezien:
- rood, groen en blank-metaal naar de verdeler
- grijs en wit naar de bobine
- zwart met bruine connector naar een bruine kabel/stekker van de grote kabelbundel bij het linkerspatbord.

Nieuw:
- rood, groen en zwart naar de verdeler, blank-metaal alleen als isolatie (ala coax?)
- grijs en wit naar de bobine

Ik durfde de nieuwe alleen aan te sluiten omdat ik zag dat vanaf de tussenstekker tussen module en verdeler ook een kabelbundel met rood/groen/zwart loopt, precies zoals uit de nieuwe kabel komt.

Weet iemand precies (Haynes/Kluwer noemt vooral STEKKERkleuren geloof ik, en de originele stekkers zijn op beide bundels al vervangen door universele) wat de functie is van:
- de ongeisoleerde/blank-metalen kabel tussen verdeler/moduul?
- de zwarte draad vanaf moduul die uitkomt bij de bruine draad vanuit de grote kabelbundel op het spatbord?

Alles lijkt nu te werken (incl. toerenteller etc.), maar volgens mij klopt er toch iets niet en moet ik eigenlijk naar een exact passende kabel op zoek. Iemand die hier meer kennis van heeft?

Merci et au revoir,
Rogier

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
cms-je
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 22-06-2005

Gepost: 24 maart 2006 09:35 PM
  [ # 14 ]

Hallo,

De kabelkleuren in de kabelboom doen er niet toe, de stekkers passen maar op 1 manier en dit is bepalend.
De losse draden die uit de kabelboom komen zijn wel hetzelfde ( oude en nieuwe kabelboom).
Wit op de - kant, grijze draad op de + bobine.

De ongeisoleerde kabel is een massadraad, bevestigd aan het verdelerhuis, die dient voor afscherming van het gevoelige signaal v.d. ontstekings pick-up.
De zwarte draad zit volgens mij geschroefd aan/bij het moduul; dit is de massadraad die gaat naar de diagnose stekker t.h.v. de steun v.d. motorkaphouder.

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 25 maart 2006 02:02 PM
  [ # 15 ]
cms-je schreef:

Hallo,

De kabelkleuren in de kabelboom doen er niet toe, de stekkers passen maar op 1 manier en dit is bepalend.
De losse draden die uit de kabelboom komen zijn wel hetzelfde ( oude en nieuwe kabelboom).
Wit op de - kant, grijze draad op de + bobine.

De ongeisoleerde kabel is een massadraad, bevestigd aan het verdelerhuis, die dient voor afscherming van het gevoelige signaal v.d. ontstekings pick-up.
De zwarte draad zit volgens mij geschroefd aan/bij het moduul; dit is de massadraad die gaat naar de diagnose stekker t.h.v. de steun v.d. motorkaphouder.

Nogmaals dank CMS. Even ter verduidelijking: de grote stekkers tussen verdelerkabel en moduul passen “uiteraard” maar op 1 manier. Alleen:
1. De massadraad loopt bij de oude kabel dus door van modulecontactpin tot in de stekker naar de verdeler, bij de oude zit daar de zwart geïsoleerde en loopt de massadraad alleen als mantel mee TOT de stekker.
2. De ongeïsoleerde massadraad komt wel degelijk uit de moduleconnector (pin-nr heb ik hier op zolder ff niet bij de hand)
3. Maar er loopt ook nog inderdaad een gele (?) kabel vanaf de koelplaat van de moduul naar de diagnosestekker.
4. De losse draden uit de nieuwe kabelbundel zijn dus niet geheel hetzelfde. Wit en grijs naar bobine: check, hetzelfde. Maar dus GEEN losse zwarte draad met bruine connector naar de bruine kabel uit de groooote kabelbundel op het spatbord. En ik ben nu dus wel benieuwd welke functie ik NIET heb aangesloten???

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook