Ventilatie AIRCO werkt niet goed
wimpert
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 06-06-2018

Gepost: 07 juli 2018 05:06 PM

Ja hoor, heb ik sinds gisteren een C4 en nu pas valt me op dat ik de luchtstroom niet kan regelen.
Alle koude/warme lucht gaat naar de voorruit. Dit is niet meer te regelen met het knopje.
Iemand bekend met dit fenomeen en is daar wat aan te doen? Of wordt dit een dure reparatie?

Groetjes,
Wim

Profiel  
 
Bas V
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 25-08-2017

- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16V VTR+
Gepost: 26 juli 2018 08:30 PM
  [ # 1 ]

Hoi Wimpert,

Dit is een bekend probleem bij de C4 (en Peugeot 307, die onderhuids identiek is aan de C4). Het probleem is waarschijnlijk het plastic klepje dat de uitstroomrichting van de ventilator regelt. Dit is een beetje ongelukkig ontworpen, waardoor het snel slijt. Gelukkig hoef je in dat geval alleen een nieuw klepje te plaatsen, en daar is een speciaal reparatiekitje voor te koop. Ik heb het destijds zelf gedaan, en het moeilijkste vond ik het verwijderen van het handschoenenkastje om bij dit klepje te kunnen komen. Zie onderstaand bericht wat ik een tijdje terug in een ander topic geplaatst heb:

Bas V schreef:

Hoi Rene,

Grote kans dat de klep die de uitstroomrichting regelt versleten is. Dit komt zo vaak voor dat Citroën er een speciaal kitje voor heeft gemaakt, het artikel nr. is 160704480. Ik had hem destijds gekocht via Ebay door te zoeken op dit nummer. Het kitje bestaat uit reparatie tandwielen om de temperatuur regeling te herstellen (heb jij dus niet nodig), maar bevat dus ook de klep waarmee de uitstroomrichting geregeld wordt (is een soort hefboom, geen tandwiel). Ik had hetzelfde probleem, toen ik de servomotor verwijderde die deze klep bedient zag het er uit als op onderstaande foto:

Wat rood omcirkeld is, is de aansluiting voor de zeskantige as van de servomotor. Zoals je kan zien is het helemaal versleten en zelfs ingescheurd, onderaan zie je stukjes kunststof liggen wat er helemaal uitgedraaid is door de zeskant as.

Dit filmpje legt uit hoe het vervangen ongeveer gaat, dit is echter gedaan bij een Peugeot 307 en bij jouw Citroën zitten de schroeven van het handschoenenkastje op net andere plekken:


Ik heb het onlangs gedaan en was vooral lang bezig met het uitbouwen van het handschoenenkastje, één schroef zat verstopt onder een airbagsticker namelijk, en als alle schroeven los zijn moet je de klep zelf loswrikken uit een soort klikscharnier wat behoorlijk vast kan zitten. Als ik het mij goed herinner heb je 3 schroeven aan de onderkant zitten (vooraan), 2 schroeven aan de voorkant (eentje onder de sticker), 4 schroeven bovenaan en twee schroeven aan de binnenkant om het kastje omhoog te houden. Pas op want het zijn verschillende maten!

Als je dit gedaan hebt schuift het handschoenenkastje er makkelijk uit en kan je ook redelijk makkelijk bij het klepje dat je moet vervangen. Na het losschroeven van de servomotor die erop zit moet je het klepje zelf met wat geweld loswrikken omdat het vastgeklikt zit.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 26 juli 2018 09:16 PM
  [ # 2 ]

Wat Bas hierboven dus zegt. Je bent nummer 4 de afgelopen anderhalf maand, ik sta er van te kijken dat ik er nog geen last van heb gehad Laughing

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/236214/
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/236279/
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/229102/

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook