1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Bijgeluiden bij starten met koude motor. Is een 2.0
richard5000
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 07-08-2010

Gepost: 08 augustus 2018 07:42 AM

Als de motor koud is en ik start hem hoor je in het begin een soort ratel geluid, heb er iemand naar laten luisteren en deze geeft aan dat het komt omdat de olie dan nog niet goed verspreid is in de motor. Even daarna is het geluid weg en als hij warm is en ik start hoor je het veel minder. Weet iemand hoe en of je dit geluid kwijt kan raken?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 08 augustus 2018 07:46 AM
  [ # 1 ]

welke motor heb je in je c5?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
richard5000
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 07-08-2010

Gepost: 08 augustus 2018 08:18 AM
  [ # 2 ]

Sorry, ik heb een 2.0

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 augustus 2018 09:42 AM
  [ # 3 ]

Ik vermoed het tijdelijk tikken van de kleppen, omdat de hydraulische klepstoters zich nog met olie moeten vullen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1249
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 08 augustus 2018 09:16 PM
  [ # 4 ]

Dan blijft nog de vraag, welke motor? Is het de EW10J4 (RFN) of de EW10A (RFJ). Aan de hand van het bouwjaar of chassisnummer zou dit al duidelijk kunnen worden.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
richard5000
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 07-08-2010

Gepost: 08 augustus 2018 10:24 PM
  [ # 5 ]

Oke, zal morgen eens kijken, maar hij is van april 2005, 81-RJ-XH en bij mijn vorige C5 (2 stuks) heb ik dit nooit gehoord, als de motor warm cq. warmer is hoor je het bijna niet, dus als je even stilstaat na een rit en dan de motor uitzet en dan weer start.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 augustus 2018 10:27 PM
  [ # 6 ]

Een 2.0 16v dus. Daar zijn de klepstoters nogal gevoelig voor vervuiling. Hoe lang geleden is de olie ververst?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
richard5000
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 07-08-2010

Gepost: 08 augustus 2018 10:38 PM
  [ # 7 ]

Oké, weet niet wanneer de olie is ververst, maar zou nieuwe olie het geluid weg halen, dan doe ik dit natuurlijk?
Of is dit op een andere manier te reinigen, of iets bij de olie te stoppen…?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 augustus 2018 09:00 AM
  [ # 8 ]

Je zou dit kunnen gebruiken http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-Producten/Auto/Motor/Top-End-Treatment.html
Forté adviseert wel eerst een flush uit te voeren.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 09 augustus 2018 09:21 AM
  [ # 9 ]
2cvMaarten schreef:

Dan blijft nog de vraag, welke motor? Is het de EW10J4 (RFN) of de EW10A (RFJ). Aan de hand van het bouwjaar of chassisnummer zou dit al duidelijk kunnen worden.

Nog makkelijker zelfs

EW10J4: zilver klepdeksel
EW10A: zwart klepdeksel

Maar beide hebben last van tikkende klepjes

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1249
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 09 augustus 2018 02:09 PM
  [ # 10 ]
richard5000 schreef:

Oke, zal morgen eens kijken, maar hij is van april 2005, 81-RJ-XH en bij mijn vorige C5 (2 stuks) heb ik dit nooit gehoord, als de motor warm cq. warmer is hoor je het bijna niet, dus als je even stilstaat na een rit en dan de motor uitzet en dan weer start.

Dan heb je de EW10A motor. Dit zijn in de regel probleemloze motoren mits regulier onderhouden. Je zou een motorflush kunnen uitvoeren zoals eerder beschreven, met daaraan gekoppeld een olie en filterwissel.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 augustus 2018 02:13 PM
  [ # 11 ]

Die flush mag volgens http://www.forte-benelux.com/itemfiles/documentlibrarypdf/NL23017_D8QDnyqN_TIB_01_008_Rijden_met_Motor_Flush.pdf tegenwoordig ook rijdend.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 09 augustus 2018 03:59 PM
  [ # 12 ]

En daarna strikt het interval voor verversen aanhouden!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
richard5000
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 07-08-2010

Gepost: 10 augustus 2018 12:28 PM
  [ # 13 ]

Thanks allemaal, ik ga toevoegingen gebruiken en maandag wordt olie ververst met oilefilter uiteraard. Gr Richard

Profiel  
 
richard5000
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 07-08-2010

Gepost: 13 augustus 2018 06:44 PM
  [ # 14 ]

Helaas, 110 euro armer en het geluid is er nog steeds..  alleen als de motor koud is en bij starten, als hij gestart is vrijwel daarna is het weg, volgens de beste man die de olie, filter en toevoeging gedaan heeft, komt het geluid van binnen uit de motor. Blijkbaar heb ik geen geluk met de C5 en heb ik ook geen geld meer over om er verder iets aan te doen, Gr Richard

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 augustus 2018 06:48 PM
  [ # 15 ]

Is er eerst geflushed?
En welke olie en welke toevoeging is er in gegaan?

En uiteraard komt het geluid van binnenuit, ook de klepstoters zitten in de motor en meer specifiek in de cilinderkop.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook