EGR DS5 H4
Wainando
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 29-07-2018

Gepost: 04 augustus 2018 10:26 PM

Beste kenners,

Is het verstandig, nodig of onzin om elk jaar de egr klep te laten reinigen van een h4?

Liever niet dat ie vastloopt of mijn vermogen afsnoept, maar geen idee of hier periodieke maatstaven voor zijn qua onderhoudsintervallen.

Iemand ideeen hierover?

Alvast bedankt.

Profiel  
 
paulaarts
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 11-12-2016

- Xantia 18i 16V
- Xantia 20i 16V
- (Grand) C4 Picasso 20i 16V
- C5 20i 16V (C5 versie III)
- DS 5 hybride
Gepost: 10 augustus 2018 07:39 AM
  [ # 1 ]

Beste Wainando,

ik had bij 90.000 een ERG klep die voor problemen zorgde (geen vermogen meer). garage gaf aan dat vervangen de beste optie was ipv schoonmaken. schoonmaken zou slechts uitstellen van het probleem zijn. kosten 600,- gelukkig betaalde de garage dat ivm garantie.
nu voeg ik regelmatig 2 a 3 maal per jaar een reinigingsvloeistof aan de brandstof toe die de ERG uuuuuuuuhhh sorry hij heet EGR klep schoonmaakt.ik hoop daarmee preventief te werk te gaan.

ik twijfel er echter aan om zodra de klep weer voor problemen gaat zorgen de motor te laten chiptunnen (bij een bekend bedrijf die ervaring heeft met de de DS5H) en de werking van de EGR klep uit het programma te laten schrijven. totale kosten minder dan 600,-. dit is nu nog niet aan de orde want de wagen loopt perfect.
formeel mag dat niet ivm de uitstoot maar het vermogen is daarna wel beter/meer (heb gelezen dat je de motor niet meer knijpt). de klep is geen luxe in je auto maar een bittere verplichting ivm uitstoot norm. nu ben ik geen deskundige maar heb wel zo hier en daar op internet gelezen (en niet op 1 site maar heel veel) over deze befaamde klep en kom tot de conclusie dat die voor veel ellende “kan” zorgen bij alle merken.

ik hoop dat er mensen zijn die hun DS5H hebben laten chiptunnen en de EGR klep uit het programma hebben laten schrijven. svp uw ervaring.
tevens ben ik benieuwd naar de ECHTE verbeteringen bij het chiptunnen en niet de theoretische verhalen. heb ik echt meer vermogen? trekt de auto sneller op? verbruik ik bij normaal gebruik echt minder? gaat dit echt niet ten kosten van de levensduur motor? schakeld de automatischebak daarna inderdaad zonder dip in het overschakelen?enz enz enz

SteefR heeft al eens eerder een post gedaan over de tunning en ben dan ook benieuwd naar zijn ervaringen na enkele maanden.

gr

paul

 

Profiel  
 
SteefR
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 04-03-2018

- DS 5 Hybrid4 Business Executive 230 PK
Gepost: 15 augustus 2018 06:10 PM
  [ # 2 ]

Ik heb bij het chiptunen de EGR-klep niet laten afdoppen, omdat ik bij onderzoek meermalen tegenkwam dat het bij de APK problemen kan opleveren (niet halen van de uitstootwaarden) en er in de toekomst scherper op gecontroleerd zal gaan worden (het uitschakelen is een economisch delict).

Over het chiptunen kan ik kort zijn: in de auto-stand is het schakelen licht verbeterd, maar als je flink doortrekt of hem in de Sport-stand zet is het nog steeds geen feest. Het rijden zelf is nauwelijks veranderd, voor mijn gevoel is de auto niet echt sneller en vooral bij het inhalen op de snelweg nog steeds bedroevend traag. Het optrekken lijkt wel wat sneller, hoewel de auto nu in twee tellen op max. toeren zit en de automaat daar niet op reageert (en horen en zien je dus vergaat als je niet handmatig doorschakelt). In Sport-stand schakel ik dus tegenwoordig standaard met de flippers.

DS5 Hybrid4 230 pk (na chiptune) blanc nacré tri couche métallisée Smile

Profiel  
 
paulaarts
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 11-12-2016

- Xantia 18i 16V
- Xantia 20i 16V
- (Grand) C4 Picasso 20i 16V
- C5 20i 16V (C5 versie III)
- DS 5 hybride
Gepost: 15 augustus 2018 06:43 PM
  [ # 3 ]

SteefR,

dank voor je heldere toelichting. Ik was inderdaad opzoek naar de echte praktijk ervaring en die heb ik nu gelezen. ik wordt er niet vrolijk van maar je antwoord is duidelijk.
vwb het zogenaamde afdoppen had ik al gelezen dat het een zogenaamd economisch delict is. Ik kan me voorstellen dat de uitstootwaarden hoger zouden zijn maar dacht dat ze toch binnen de norm zouden blijven. Ik wist nog niet dat er scherper gecontroleerd werd.
kortom helder verhaal. helaas ben ik nu een beetje teleurgesteld dat er met chiptuning niet meer uit te halen is.

grt

paul

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook