1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Claxon doet het niet
Rednax
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 07-09-2018

Gepost: 08 september 2018 04:07 PM

Hallo allemaal, ik ben Xander
ik ben niet nieuw hier, maar ik heb tot op heden alleen meegelezen en dat heeft me al vaak een ideetje opgeleverd. Ik heb een probleem, de tweetonige hoorn doet het niet. Rechtstreeks op de accu aangesloten doet ie het wel, stekkertje van de bedieningsknop doorverbonden, niks, relais vervangen door een nieuwe, wederom niks. Verbinding met accu en stekkertjes daar in de buurt allemaal nagelopen, schoongemaakt en opnieuw verbonden, niks. Het gaat om een cx 25 GTI turbo2 uit 1989. Weet iemand waar eventueel nog andere stekkertjes of zwakke plekken in deze stroomkring zitten? Waar loopt de draad vanuit het dashboard precies? Op een ander moment zal ik mezelf en mijn vervoermiddel nader introduceren. Ik heb nu even haast met deze vraag omdat ik volgende week naar de APK mag. Alvast dank voor het meedenken!

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 08 september 2018 04:58 PM
  [ # 1 ]

staat er op het relais wel stroom (als contact aan staat), een multie meter is een uitkomst, bij gebrek is een lampje ook uit komst.
het relais werkt als een waterkraan, als je op het stuur op de schakelaar drukt gaat de kraan open. en zo krijgt de claxon stroom, van daar de 3 aansluitingen,op het relais,

Profiel  
 
guy.v2
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 31-01-2017

- Jumper jumper3 euro 4 2.2hdi puma
Profiel  
 
Rednax
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 07-09-2018

Gepost: 09 september 2018 12:01 PM
  [ # 3 ]

Dank voor de reacties. Beremans: het relais ga ik vandaag doormeten, maar alles tussen accu en relais heb ik al nagelopen… De zekeringen zijn ook allemaal ok. In het korte stuk tussen accu en hoorns lijkt alles in orde? Zijn er mensen die weten of er ergens in het traject tussen bedieningsknop en relais stekkers of gevoelige plekken zitten?

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 10 september 2018 08:39 PM
  [ # 4 ]

Als je de draad waar stroom op staat, met die van de claxon verbind, wel even het relais er tussen uit dan moet de claxon werken,

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 10 september 2018 08:46 PM
  [ # 5 ]

Als dat het wel doet, zoek dan de draad op bij het stuur van de claxon, kijk of deze wordt gestuurd door 12V, of dat ie gebruik maakt van massa,  je kan dan even een externe draad aansluiten, eventueel met drukknop, als dat wel werkt, naar mijn weten moet de claxon het doet als je op een knop drukt, en niet dat ie op de orginele schakelaar hoeft te zitten, eventueel na vragen, om teleurstelling te voor komen

Profiel  
 
Rednax
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 07-09-2018

Gepost: 10 september 2018 08:52 PM
  [ # 6 ]

Dank, ik hoop dat morgen tijd voor te hebben!

Profiel  
 
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 351
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 11 september 2018 05:24 PM
  [ # 7 ]

De knop/stekker van de claxon in de satelliet kan natuurlijk ook gewoon de geest gegeven hebben of het plastic mechanisme. misschien ook even checken?

Profiel  
 
Rednax
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 07-09-2018

Gepost: 12 september 2018 09:27 PM
  [ # 8 ]

Mwah… Gewoon goedgekeurd, ook al doet de claxon het niet. Dit weekend maar eens verder puzzelen.

Profiel  
 
Rednax
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 07-09-2018

Gepost: 18 oktober 2018 09:14 AM
  [ # 9 ]

Claxon doet het nog steeds niet. Locatie van het probleem is nu beperkt tot het gebied tussen schakelaar en zekeringkast. Job van garage Hydraulique was gisteren zo vriendelijk om mijn bevindingen nog eens te controleren door alles door te meten. Nu maar eens rommelen in de zekeringenkast. Zekering is goed en er is al een ruime hoeveelheid contactspray in gegaan. Nog geen soelaas helaas. Ik had ook al een jaar of 4 een langzaam leeglopende accu. Zag vanmorgen in het aardedonker ineens dat de kentekenplaatverlichting zwak brandde. Ik wist niet dat dat ook kon zonder ingeschakeld contact. Iemand ervaring hiermee?

Profiel  
 
Palas
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 26-01-2016

Gepost: 18 oktober 2018 10:29 AM
  [ # 10 ]
Rednax schreef:

...Zag vanmorgen in het aardedonker ineens dat de kentekenplaatverlichting zwak brandde. Ik wist niet dat dat ook kon zonder ingeschakeld contact. Iemand ervaring hiermee?

Ja, natuurlijk kan de kentekenverlichting branden zonder ingeschakeld contact, want die verlichting zit op de gewone lichtschakelaar en de koplampen en achterlichten horen ook gewoon te kunnen branden zonder dat het contact aanstaat.
Iets anders wordt het als de kentekenplaatverlichting brandt terwijl alle andere verlichting uitgeschakeld staat. Dan heb je ergens sluiting.

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 18 oktober 2018 10:56 AM
  [ # 11 ]

Misschien door de toegepaste ruime hoeveelheid contactspray? Smile

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Rednax
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 07-09-2018

Gepost: 18 oktober 2018 11:25 AM
  [ # 12 ]

Misschien iets te slordig geformuleerd: de kentekenplaatverlichting brandt als ze niet zou mogen branden. Dwz alles is/staat uit! Te veel contactspray zou er niks mee te maken moeten hebben lijkt mij. Contactspray zou ervoor moeten zorgen dat iets wat contact moet maken, dat ook inderdaad doet. De zekeringkast is brandschoon, er liggen geen dikke lagen stof of ijzervijlsel in. Alle draden maar weer eens nalopen…

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2398
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 18 oktober 2018 12:18 PM
  [ # 13 ]

Dit probleem lijkt enigzins op een casus waar een weigerachtige claxon (vaak maar niet altijd) het gevolg was van water dat in de zekeringkast kwam door roestschade thv de A stijl. Dit is te bekijken vanuit de motorruimte door achter het LHM vat, door de gaten die daar in het plaatwerk zitten, te kijken. Ik hoop dat je dat probleem niet hebt…. Zou wel verklaren waarom je verlichting nu ook spookt.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
Rednax
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 07-09-2018

Gepost: 18 oktober 2018 08:25 PM
  [ # 14 ]

De a-stijl ziet er netjes uit. De zoektocht vwb de luchthoorns gaat verder. De zwak brandende kentekenplaatverlichting blijkt de kofferbakverlichting te zijn. Die schijnt door het glaasje van de kentekenplaatverlichting. Ik heb enige tijd geleden een lampje in de lamphouder in de kofferbak geplaatst, want dit ontbrak. Ik heb het lampje nooit zien branden, nu blijkt dat ie verkeerd om geschakeld wordt. Kofferbak dicht lampje aan, kofferbak open lampje uit. Heel handig zo! De vorige eigenaar loste dit dus op door het lampje eruit te halen… Weet iemand hoe dit geschakeld wordt?

Profiel  
 
Palas
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 26-01-2016

Gepost: 18 oktober 2018 11:30 PM
  [ # 15 ]
Rednax schreef:

... Ik heb het lampje nooit zien branden, nu blijkt dat ie verkeerd om geschakeld wordt. Kofferbak dicht lampje aan, kofferbak open lampje uit. Heel handig zo! De vorige eigenaar loste dit dus op door het lampje eruit te halen… Weet iemand hoe dit geschakeld wordt?

Klinkt een beetje als het koelkastlampje, maar dat is in ieder geval aan als je deur open doet.

De verlichting van de kofferbak wordt geschakeld door dit ding.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook