storing motorregeling
sparood
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 18-10-2013

Gepost: 18 september 2018 12:14 PM

Hallo Citroenisten…

Mijn Xsara Picasso 2.0 automaat uit 2005 geeft sedert een week of 3 een vervelend probleem.
Na een onderhoudsbeurt en het schoonmaken van de gasklep, verloor de auto 2 dagen later bij een gangetje van 50 km per uur plotseling vermogen en toen ik stopte sloeg hij af. Het lampje van het motormanagement brandde en hij gaf aan dat er een storing was in de motorregeling. Mijn zoon (automonteur) heeft hem uitgelezen. Foutcodes P1060 en P1061. De sensoren voor de krukassensor en de nokkenassensor. Deze zijn vervangen en, maar een dag later weer hetzelfde euvel. Nu kwam er de foutcode P0170 uit, een probleem met de gasklep. deze is nu ook vervangen en geinitialiseerd en ingeleerd. Het heeft precies 1 dag geduurd voor dezelfde storing weer terugkwam. Bovendien schakelt de auto soms niet goed op en slaat hij soms af in een bocht. Nu geeft hij weer de foutcode voor de nokkenassensor aan.
Kennelijk (ik heb het niet in de gaten…) draait mijn contactslot nogal zwaar. Kan dat ook een dergelijk foutcode veroorzaken? Ik kijk nu nergens meer van op en weet niet meer waar ik het in moet zoeken. Wie kan mij helpen?

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 18 september 2018 12:40 PM
  [ # 1 ]

Ook ooit eens zoiets gehad.
Stationair toerental galoppeerde en motor viel af en toe uit bij stationair.
Automaat schakelde zomaar op, heel vreemd, ook terugschakelen deed hij zomaar van 3 naar 2 bij 60km/u dat is wel schrikken.
Ook als je wilde parkeren bleef hij dan plots 2500 toeren draaien, dat is wel eng met een automaat omdat hij flink blijft trekken.

Uitlezen gaf ook toerentalsensor van kruk en nokkenas.
Een monteur zei tussen neus en lippen door eens, vervang de gasklepstandmeter eerst maar.

Op de sloop zo’n sensor gehaald en het was verholpen.

Waarschijnlijk door de foute gasklepstand die de computer doorkrijgt denkt hij daardoor dat het toerental en snelheid niet klopt.
Geeft ie als foutmelding die sensoren door, maar het was de gasklepstandmeter dus. Kom er maar op.
15,- euro op de sloop.


Je gasklephuis had je vervangen, als je de oude gasklepmeter hebt overgezet zou ik die eens wisselen met een andere.

Gr. Wim.

Profiel  
 
sparood
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 18-10-2013

Gepost: 18 september 2018 07:12 PM
  [ # 2 ]

Dankje wel voor je reactie Wim, maarre, waar zit die die gasklepstandmeter?
Bij mijn weten hebben we alleen het gasklephuis vervangen, maar niets van meters…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook