Stuur maakt knak geluid
austria
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 458
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 14 maart 2018 01:17 PM

Hoi allemaal,

Een kennis van mij heeft een C5 uit 2001.
Als je ‘s morgens gaat rijden en sturen merk je niets.
Na een minuut of 5 ga je naar rechts sturen een knakkend gevoel horen en voelen.
Naar links sturen is alles zoals het hoort.

Iemand een idee?

Alvast bedankt!

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 14 maart 2018 01:25 PM
  [ # 1 ]

Stuurkolom, geen onbekend euvel bij een oude C5 ...

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
JanwillemTak
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 07-12-2004

- Xantia HDi 12,0 90 pk Break Millésime
- C5 HDi 2.0 Break Exclusive
Gepost: 14 september 2018 09:59 PM
  [ # 2 ]

Ik had hetzelfde bij mijn vorige Xantia. Het bleek aan de kruiskoppelingen an de stuurstang te liggen. Een aanatl keer goed smeren met teflonvet en het probleem was opgelost.

Watersport / zeezeilen /energietechniek

Profiel  
 
PSA
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 03-11-2005

- GS/GSA GSpecial 1015
Gepost: 15 september 2018 11:05 AM
  [ # 3 ]

Ik vrees dat dat bij een C5 geen soelaas biedt; hooguit een tijdelijke fix.

Profiel  
 
austria
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 458
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 25 september 2018 07:00 PM
  [ # 4 ]
JanwillemTak schreef:

Ik had hetzelfde bij mijn vorige Xantia. Het bleek aan de kruiskoppelingen an de stuurstang te liggen. Een aanatl keer goed smeren met teflonvet en het probleem was opgelost.

Kun je misschien aangeven waar precies het telfonvet op moet.

Alvast bedankt!

Profiel  
 
JanwillemTak
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 07-12-2004

- Xantia HDi 12,0 90 pk Break Millésime
- C5 HDi 2.0 Break Exclusive
Gepost: 25 september 2018 09:27 PM
  [ # 5 ]

In de motorruimte vind je 2 kruiskoppelingen, daar waar de stuurkolom de wielen stuurt. Die moet je flink inspuiten met teflonvet. Het duurt misschien een paar weken, afhankelijk van hoeveel je rijdt, maar ze komen uiteindelijk los.

Watersport / zeezeilen /energietechniek

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9857
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 september 2018 09:58 PM
  [ # 6 ]

Bij een C5 zitten die niet in de motorruimte, maar in het interieur.
Daarom zullen meestal de kruiskoppelingen nog voorzien zijn van voldoende smering.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
austria
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 458
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 09 oktober 2018 05:16 PM
  [ # 7 ]

Eerst vanaf stuur naar beneden tot aan motorruimte ingespoten met WD40, dit helpt zeer tijdelijk, ongeveer twee dagen.

Daarna zelfde gedeelte ingespoten met PTFE spray, dit helpt zeer goed, kraken was gelijk weg en blijft vooralsnog weg.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook