3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
1.6 tzi lage toeren, net niet uitvallen en doorrijden
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 222
Geregistreerd: 27-09-2010

- BX 19 DIGIT
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 08 september 2018 10:30 PM
  [ # 31 ]

Even zomaar een tip: Is er niet door een of andere oorzaak wat water in de benzinetank terecht gekomen?
Water is zwaarder dan benzine en zakt naar de bodem van de benzinetank waardoor bij het starten als eerste het water wordt opgepompt en de BX slecht of niet wil starten.
De benzinetank van de BX bestaat uit 2 compartimenten en bij een bocht naar links loopt alle benzine met eventueel het water van het linker deel van de benzinetank naar het rechter deel.
Daar zit de aanzuigbuis naar de motor waardoor deze mogelijk een extra slok water te verwerken krijgt met alle gevolgen van dien.
Door de aanvoerslang aan het gasklephuis tijdens het starten even op te vangen in een flesje is (na een paar minuten de inhoud te laten bezinken) het water te zien op de bodem…

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 09 september 2018 04:34 PM
  [ # 32 ]

Water in de tank. Dat is geen vreemde gedachte.

Met dat idee de linker kant ophoog gekrikt. Geen verschil helaas. Ook nog even flink heen en weer geschud om de inhoud van de tank te mixen. Stationair prima. Maar een beetje schuin is nog geen bocht natuurlijk.
Ik zal als de leidingen weer drukloos zijn de slang eens loshalen bij het gasklephuis.

Maar loopt de benzine zo snel van de tank naar de motor dat deze met water na het nemen van de bocht de motor al heeft bereikt?

 

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 09 september 2018 05:42 PM
  [ # 33 ]

Je bent al een tijdje bezig he? Is het misschien een idee om je wagen naar een specialist te brengen of is er een reden dat je er zelf mee aan de gang wil blijven?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 09 september 2018 08:53 PM
  [ # 34 ]

zomaar een idee, zou er een slecht contact op de printplaat van de ECU kunnen zijn? Of slecht contact in de stekker?

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 12 september 2018 08:52 PM
  [ # 35 ]

Ik ben zeker al even aan het zoeken.Laughing

Niet altijd de tijd er voor. En de BX is niet essentieel voor dagelijks gebruik.
Zelf proberen de oplossing te vinden is in het begin toch het leukst.
Maar de weg naar de specialist zal binnenkort genomen worden. Want het is bijna tijd voor de keuring. Moet ik er wel zien te komen. grrr

De ECU is eerder vervangen door reserve. Geen verschil. Kan de stekker zijn maar die is optisch prima.

Ik vermoed toch een elektrisch probleem.
Bij stationair loopt het toerental flink terug bij inschakelen van veel stroomverbruikers. Dan is verlichting aan. achterruitverwarming aan. druk twee elektrisch ramen gelijktijdig naar beneden.
Toeren gaan van +/- 900 naar +/- 600. Spanning op de accu gemeten gaat dan van 14,3V naar 12,4V.
Bij hogere toeren is het verschil in toeren iets minder.
Van een lege accu is nooit sprake.

 

 

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 24 september 2018 02:27 PM
  [ # 36 ]

Het zal het vochtige weer zijn van de laatste dagen.
Maar ik kan weer rijden. Oorzaak is nog niet bekend helaas.
Maar op dit moment zakken de toeren alleen heel even bij gas los en dan pakken ze weer op en slaat de motor niet af.

Dat komt goed uit want dan kan ik rijdend naar de APK.
Wilde ik een afspraak gaan maken; Helaas blijkt Hegru in Veldhoven gestopt gulpcry

Zijn er nog van dit soort experts in Midden Nederland?

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 12 oktober 2018 12:26 PM
  [ # 37 ]

We zijn weer goedgekeurd Smile

Maar het probleem blijft. Hoe meer en hoe langer er belasting is hoe lager de toeren dippen bij stoppen.
De monteur houdt het op de bedrading.

Ik ben nu op zoek naar overgangsweerstanden in de bedrading die kunnen zorgen dat dit gebeurt.
Zijn er beruchte kabels? Alles aan stekkers onder de motorkap was al schoongemaakt.
Ik kan wel stekkers gaan vervangen maar dat is dan meer gokwerk dan logica. 
Verder nog opvallend, bij staionair warm draaien loopt toerental langzaam terug tot 1000. Dan is er plots een dipje naar 800 en gaan de toeren weer ophoog tot 1000 en lopen dan pas weer terug.
Terwijl ik een fijn gelijdelijk verloop gewend ben.
Kan de kw temp sensor dit verookzaken? Als eerste vervangen voor een ander merk namelijk.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5358
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 14 oktober 2018 05:22 PM
  [ # 38 ]

Terugzakken naar 800 toeren is niet verkeerd. Maar helemaal uitvallen is natuurlijk erg lastig.
Ik heb met een 16TRI ongeveer hetzelfde gehad.
Dat is een ander injectiesysteem, daar valt makkelijk het een en ander aan te stellen.
Maar ik kreeg het niet goed, reglmatig uitvallen bij gas terug.
Na het vervangen van de distributieriem bleek te ontsteking ineens veel te vroeg te staan.
Vooraf hadden we gecontroleerd of alles goed was uitgelijnd. Dat klopte.
Tijdens het monteren alles nagelopen, uitlijning was ook goed.
De auto pingelde alleen verschrikkelijk na het vervangen.
Ontsteking opnieuw afgesteld en hij reed daarna als een zonnetje, ook het terugvallen in toeren is beduidend minder geworden.
Ook rijdt hij een stuk zuiniger.

Wat er voorheen niet goed was weet ik niet.
Mogelijk ontsteking te laat. Of kleptiming en ontsteking op één of andere manier verlopen.

Bij de BDY is eea wat moeilijker af te stellen.
Maar een kleine correctie in de ecu is wel mogelijk (om te proberen of het helpt), alleen weet ik niet hoe.
Kleptiming wordt denk ik niet gecorrigeerd door de ecu, dat kan alleen door een nieuwe riem te monteren.
Verder zou de gasklepsensor nog defect kunnen zijn, bijvoorbeeld de schakeling van de stationair stand.

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 31 oktober 2018 08:53 PM
  [ # 39 ]

Ik ben weer een beetje verder in het onderzoek. ( gaskleppositiesensor zou goed moeten zijn )

Via af en toe het probleem bij starten dat alles uitvalt ipv draait de draadboom die onder de accu door over de versnellingsbak loopt onderzocht.
Die bewegen helpt weer te starten. Dat hoort niet natuurlijk.
De draden uit de draadboom gaan naar o.a de versnellingsbak achteruit, dynamo, startmotor, oliedruk?
Er is gemeten vanaf de aansluitstekker met 8 draden naar de aansluitpunten.
Vreemde is de volgende uitslag.

Over de groene draad 4 naar de dynamo meet ik bijna 0 Ohm vanaf 8stekker tot aansluiting dynamo.
Haal ik de dynamo stekker los dan is er net een hogere weerstand.
Vanaf de aansluiting dynamo zou ik verwachten dat de weerstand in alle andere delen in de 8stekker niet meetbaar zijn.
Maar bij de groene draad 3, naar de oliedruk, en bij de gele draad8 naar de startmotor, meet ik toch nog 4 k.ohm.

Zou intern via de computer kunnen verlopen wellicht?
De andere weerstanden zijn wel onmeetbaar.

Over de draad naar de dynamo heb ik ook de stroomsterkte gemeten bij stationair draaien. En die lijkt te variëren bij bewegen van de draad. ongeveer 0.02 tot 0.10 Amp
Heb ik hier een draadbreuk te pakken?

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 04 november 2018 06:32 PM
  [ # 40 ]

Voor de draad naar de dynamo is een nieuwe gesoldeerd. 0.1 Ohm weerstand zou weer goed moeten zijn.
Ook nog even wat andere draadreparaties bekeken en hersteld voor de zekerheid.
Starten gaat vooralsnog goed.

Maar bij opwarmen wiebelt het toeren toch te veel naar mijn zin. Of ik zie elke variatie nu als verkeerde loop.
Bij onbelast toeren maken zie ik na een maximaal ( 1500 of 2000 ) altijd de toeren ook iets terugvallen. En ik geef echt niet minder gas.
Bij lekker warm gedraaide motor even van alles aan stroomverbuik aangezet. Licht + knippper, blower vol, mistverlichting, achterruitverwarming. Dan gaan de toeren toch ook echt iets te veel naar beneden.

Welke massa onder de motorkap kan ik nog nakijken of overbruggen met een nieuwe draad?

 

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook