1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
vulplaatjes/benzinepomp BX 16 TRS
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 05 november 2018 11:48 AM

Hallo forumers,

Mijn BX 16 TRS, met aftermarket handchoke, start tegenwoordig na een paar dagen stilstand koud heel slecht. Bij dagelijks gebruik gaat het goed. In warme toestand kost starten echter bijna altijd veel moeite, tenzij er tussen de motor uitzetten en starten maar een paar minuten zitten, zoals na tanken. Omdat bougies, bougiekabels, ontstekingsmodule en verdeelkap met rotor al vernieuwd zijn, blijven m.i. de carburateur (Solex) en/of de kleppen als mogelijke boosdoener(s) over. Ik wil beginnen met het stellen van de laatste, maar daarvoor heb ik, als de speling niet goed meer is, vulplaatjes nodig. In een meer dan tien jaar oud topic las ik dat je die gewoon bij de dealer kunt kopen, maar dat zal anno 2018 niet meer lukken denk ik. Iemand die weet hoe ik eraan kan komen, of die nog een andere tip heeft vóór ik aan de kleppen begin? Misschien eerst een compressietest, of is dat geen geschikte methode om erachter te komen of je te veel klepspeling hebt?

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 06 november 2018 07:31 PM
  [ # 1 ]

Niemand? Dan maar zelf nadenken, zucht…

BX vulplaatjes kan ik niet vinden op internet, maar waarschijnlijk zit het probleem van slecht starten ook niet in de klepspeling. Immers, de motor loopt verder goed en ik hoor geen tikken, geknikker of gerammel. Vandaag de bougies er even uitgedraaid en die zijn mooi lichtbruin en droog. Wat dan? Als het de carburateur zou zijn, moet ik hem wegbrengen, want daar durf ik zelf niet aan te beginnen. Iemand een andere suggestie? (Zoals gezegd zijn de bougies, bougiekabels, ontstekingsmodule, verdeelkap en rotor allemaal vrij nieuw. De accu geeft voldoende power en de startmotor draait vrolijk rond.)

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3521
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 06 november 2018 08:29 PM
  [ # 2 ]

Probleem met de benzinepomp? Als die “lekt” dan loopt hij leeg en dan duurt het lang voordat er benzine opgepompt is bij het starten ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 06 november 2018 09:48 PM
  [ # 3 ]

Dank je, daar ga ik naar kijken.

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 652
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 06 november 2018 10:38 PM
  [ # 4 ]

om te checken kun je er tijdelijk (of semi-permanent) een buitenboordmotorbalgje tussen zetten. Dan moet de pomp wel op het blok zitten, en dan voor de pomp monteren, dat ‘ie niet op overdruk komt.

heb zo’n ding in m’n GS gezet, ook de nieuwe pompjes lekken met meer dan een week stilstand de peut terug de tank in, werkt prima.

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 07 november 2018 08:32 AM
  [ # 5 ]

Ik snap niet hoe dat dan werkt…

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3521
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 07 november 2018 09:50 AM
  [ # 6 ]

Dat is een handpomp met twee kleppen erin. Het probleem met je pomp is waarschijnlijk dat de kleppen lekken. Je pomp heeft er twee: de zuigklep die ervoor zorgt dat als je benzine aanzuigt dat die niet terugloopt naar de tank als je druk maakt en de persklep die ervoor zorgt dat je de carburateur niet leegzuigt als je verse benzine aanzuigt. Als de “zuigklep” lekt dan loopt bij stilstand de benzine weg naar je tank als je persklep lekt verlies je opbrengst.

Die handpomp heeft ook twee kleppen, als je hem tussen de tank en de pomp zet kun je er gewoon door aanzuigen, maar de kleppen zorgen ervoor er geen benzine terugstroomt. Heb je dus niet 1 maar 3 zuigkleppen in lijn staan…

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 07 november 2018 10:20 AM
  [ # 7 ]

Dank MiGS en Citroensmgz, ik ga mij richten op de benzinetoevoer. De titel van dit topic heb ik wat aangepast.

Profiel  
 
JPvM
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 18-04-2014

Gepost: 07 november 2018 11:34 AM
  [ # 8 ]

Goedendag. Natuurlijk wel eerst klepspeling controle.nono Dit is goed zelf te controleren. Na mijn recente kopwissel en revisie-renovatie heb ik al mijn plaatjes weer gesorteerd en wil best ruilen hoor. Grote grappen zijn: nokkenas uitbouwen, plaatjes vissen en mogelijk pakkingen en keerring vervangen. Moeilijkheidsgraad is zelf instelbaar.Laughing

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 07 november 2018 01:36 PM
  [ # 9 ]

Tja, ik hoop natuurlijk dat het iets anders is dan niet goed (meer) afgestelde kleppen. Zoals ik al schreef, loopt de motor verder prima en hoor ik niks tikken. Zo’n balgje als van MiGS ertussen zetten, op een super gemakkelijk bereikbare plaats, is voor een amateurtje dan wel zo makkelijk. Helpt dat niet, dan zoeken we verder.

Trouwens, naar de betekenis van al die gele mannetjes moet ik vaak maar raden, want kan bijvoorbeeld een teken voor ironie zelf ook weer ironisch bedoeld zijn, en is het dus serieus (twee keer min is plus)? Raad je mij zelf de klepspeling controleren en eventueel de plaatjes vervangen nu juist af of niet? Je aanbod om plaatjes te ruilen stel ik op prijs en zal ik onthouden.

Profiel  
 
JPvM
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 18-04-2014

Gepost: 07 november 2018 08:19 PM
  [ # 10 ]

Zonder smileys, HUH, nee dat lukt me niet.
Niks horen is vaak niet goed, kleppen te strak. Dit is vaak zo wegens geen onderhoud. Daarna carb en ontst.
Ik rijd zelf 1.9 aut 88 TRS.( nu met sport-kop Mr. Green)
BEDANKT forum.
Deze storing kan vele oorzaken hebben.
Basaal is verder de geleverde start stroom, de co afst. en de mogelijke regel-kraam die aan de aut./carb zit. Electrisch gestuurde vac.kleppen, temp.voelers etc., afh. van bj.
Zelf heb ik nog geen kapotte benzine pomp gehad die een plastic kap heeft; de metalen lekken af nieuw.
Uhh, hekel aan garages, probeer eens een zelf-sleutelgarage.
Daar is,vaak, veel kennis.

love

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 08 november 2018 11:42 AM
  [ # 11 ]

Ik heb niet uitgezocht wat MiGS’ balgje uit post #4 kost, maar gezien de bescheiden prijs van onderstaand mechanisch benzinepompje heb ik dat maar meteen besteld. (Alleen van die verzendkosten bij internetbestellingen word je niet goed, want ik ben nu toch nog bijna € 40,- kwijt.) Op deze manier hoef ik in ieder geval niet in mijn aanvoerslang te snijden. Pakkingen heb ik niet gekocht, dus die moet ik maar voorzichtig loshalen. Ik houd u op de hoogte.

https://www.auto-onderdelen24.nl/valeo/1071848

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 652
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 08 november 2018 07:07 PM
  [ # 12 ]
Rougefurio schreef:

...uitgezocht wat MiGS’ balgje uit post #4 kost…

ben er laatst eentje gaan halen bij een buitenboordmotorentent, die kostte een tientje. Snijden hoefde bij mij niet, met alleen een extra stukje slang erbij kon ik ‘m ook mooi plaatsen.

Als je niet regelmatig rijdt dan lekken de (in de basis mogelijk dezelfde) plastic-top-pompjes van de GS de brandstof uiteindelijk ook terug de tank in. Ik gebruik het balletje als pompje om de startmotor en accu een beetje te sparen. Je wordt er vanzelf handig in hoe ver je moet pompen om nog net een tijdje motorolie rond te drukken voordat ‘ie aanslaat Wink

Ik had eerst een metaaltop-pomp die aan het einde van z’n Latijn was, daar heb ik toen een elektrische pomp naastgezet, was wel fijn toen de mechanische er ècht de brui aan gaf.

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 08 november 2018 08:52 PM
  [ # 13 ]

Dank je, dat is nuttige info. Toch, hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik vrees dat straks én mijn nieuwe mechanische pomp én eventueel zo’n in serie geplaatst handpompje het probleem niet gaan oplossen:

- De auto staat nooit heel lang stil, maar hooguit drie of vier dagen, althans soms. Dan start hij inderdaad erg moeilijk, maar als ik er dagelijks mee rij heb ik geen last. Ik gebruik dan wel de handchoke en pomp een paar keer met het gaspedaal alvorens te starten. Hij slaat dan meteen aan, al moet je wel onmiddellijk wat gas geven.

- De meeste last heb ik als de motor nog min of meer warm is, bijvoorbeeld na een half uur stilstand, maar ook weer niet altijd. Dat de benzine in die korte tijd terugvloeit naar de tank lijkt me niet zo waarschijnlijk, dus misschien heb ik weer eens geld in het water gegooid.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 14 november 2018 05:27 PM
  [ # 14 ]

In afwachting van mijn nieuwe benzinepomp -nu al een week onderweg vanuit Duitsland!- twee vragen:

1. Heb ik twee benzinefilters achter elkaar? Filter A (middelste foto) heb ik al heel wat keren vervangen, maar door B gaat óók benzine: 1 = aanvoer vanaf pomp, 2 = toevoer naar carb, 3 = retour naar tank. Zou ik deze i.v.m. slecht starten ook eens moeten vervangen of schoonmaken, of is het alleen maar een soort klep, die ervoor zorgt dat de benzine die niet nodig is retour gaat?

2. Bij het klooien vond ik een los bruin stekkertje aan een groen draadje, dat alleen maar op de groene aansluiting past, maar dat volgens mij altijd los heeft gehangen. Is dat groene ding (op het blok ongeveer te lokaliseren tussen B en het oliefilter daaronder) misschien een oliedrukmeter?

Graag jullie hulp.

Afbeelding Bijlagen
Filter2.jpgFilter1.jpgStekkertje2.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 15 november 2018 09:02 AM
  [ # 15 ]

Kan iemand met verstand van zaken iets zeggen over mijn vorige bericht # 14? Bij voorbaat dank!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook