Dimschakelaar nostalgie
willem269
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 08-12-2009

Gepost: 04 november 2018 05:32 PM

Wie kent hem nog, de dimschakelaar links op de vloer. Waarom is die ooit verdwenen. Ik herinner het me nog goed. Hand aan het stuur, hand aan de pook en met de linkervoet tussen het schakelen door de dimschakelaar bedienen. Soms mis ik hem nog, na al die jaren.
Ik hoop dat het hier mag, deze vraag.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 04 november 2018 06:14 PM
  [ # 1 ]

Die is uit de tijd dat je “standaard” met groot licht reed en dan af en toe de lichten moest dimmen. Diezelfde tijd dat men met stadslicht reed binnen de bebouwde kom. “Toen” was ook de lichtopbrengst van de koplampen nog beduidend minder dan tegenwoordig. Met het drukker worden van het verkeer en de verbetering van de verlichting zijn de rollen omgekeerd: Je rijdt in het algemeen met dimlicht en bij uitzondering met grootlicht en het “stadslicht” heeft zijn functie verloren. Je zou zelf best zo’n voetschakelaar kunnen maken, kwestie van kijken hoe het elektrisch systeem werkt, maar met de huidige elektronische schakelaars moet je wel heel goed uitkijken dat je geen problemen veroorzaakt of “schakelcomputer” om zeep helpt.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
willem269
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 08-12-2009

Gepost: 04 november 2018 07:45 PM
  [ # 2 ]

Nee, ik waag me niet aan elektrisch knutselen. Het kwam de laatste tijd af en toe bij me. Iets van vijftig jaar geleden ofzo. Dank voor je reactie.

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 398
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 07 november 2018 12:39 PM
  [ # 3 ]

Mijn Morris Minor 1000 van 1957 had deze voetschakelaar ook. Het gevolg was dat groot-/dimlicht wisselen en de koppeling bedienen niet gelijktijdig kon, omdat ik maar èèn linkervoet heb. Ik vond het een onding en heb hem vervangen door nog een richtingsaanwijzer-handletje nu links aan de stuurkolom te monteren, dat werkte fijn!
De lichtopbrengst van de 50W lampen in Lucas koplampen was overigens erg goed !

Profiel  
 
willem269
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 08-12-2009

Gepost: 07 november 2018 04:57 PM
  [ # 4 ]

Daar heb je zeker een punt. Maar in die tijd dimde je minder, denk ik Smile

Profiel  
 
Breeze
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1300
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 07 november 2018 05:59 PM
  [ # 5 ]

Hé lollig, deze vraag heb ik (mezelf) ook al jaren gesteld. Het is iets wat geruisloos is verdwenen, terwijl ik het een bijzonder prettige manier van lichtwisselen vond. Weet niet zeker meer of alle voertuigen het destijds hadden, maar in ieder geval wel grote Amerikanen.

Kan me niet herinneren dat ik ooit in de knoop heb gezeten met het koppelingspedaal en ik geloof ook niet dat dat in het moderne verkeer een probleem zou zijn.

Dat gezegd hebbende, grote Amerikanen hebben (hadden) vaak een automaat dus geen last met gelijktijdig koppelen. Maar mijn Rekord P1 had 3 versnellingen, dus een koppelingspedaal en een knoppie op de vloer..

Adri

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook