2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Centrale deurvergrendeling geblokkeerd Pluriel
Meervoud
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 08-04-2015

- C3 Pluriel 1.4 Caractère (NL)=Côte d'Azur (B)
Gepost: 08 november 2018 12:57 PM
  [ # 16 ]

Heb helaas nog regelmatig steeds problemen met de rechter achterruit vergrendeling die niet vast klikt maar blijft veren. Daardoor sluit de auto niet af.

Als ik daarop enkele keren hard met mijn vuist onderop de afdekplaat sla in de buurt van het slotje, klikt de vergrendeling alsnog weer vast.
Daarna veer ik ook het andere slotje dicht en ontgrendel ze dan tegelijk!
Pas daarná wil de auto afsluiten en kan het dak weer open/dicht.

Echter na de volgende ontgrendeling van de achterklep begint het hele gelazer opnieuw.
Hoe herstel ik de mechanische overbrenging? Ook W40 aanbrengen rond de ‘zuiger’ die het stangetje naar het slotje bedient?

MEERVOUD

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 november 2018 01:05 PM
  [ # 17 ]

Je moet niet de bediening van de vergrendeling smeren, maar de vergrendeling zelf.

En de werking van de microswitch controleren, deze geeft uiteindelijk de vrijgave voor het volledig kunnen afsluiten van de auto.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Meervoud
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 08-04-2015

- C3 Pluriel 1.4 Caractère (NL)=Côte d'Azur (B)
Gepost: 08 november 2018 01:16 PM
  [ # 18 ]

@Rene: Bedankt voor je prompte reactie. Aan de microswitch ligt het volgens mij niet maar aan de overbrenging van de schakelaar in het midden naar opzij. Immers het trillen door hard te slaan onder het slotje repareert de veer van het slotje. Heb alleen daarrond W40 gespoten.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 november 2018 01:27 PM
  [ # 19 ]
Meervoud schreef:

de overbrenging van de schakelaar in het midden naar opzij.

Dat is geen mechanische verbinding, maar een elektrische.
Door het bedienen van de drukknop in het midden worden beide solenoids bekrachtigd, waardoor er wordt ontgrendeld.

Bij het vergrendelen spelen beide solenoids geen rol, daarom heeft de mechanische verbinding tussen de solenoid en het daadwerkelijke slot enige speling, zodat de laatste vrij kan bewegen.

De grendelhaak in het slot moet soepel kunnen bewegen en mag niet blijven hangen, omdat anders de microswitch niet wordt ingedrukt, waardoor er geen vrijgave volgt.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Meervoud
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 08-04-2015

- C3 Pluriel 1.4 Caractère (NL)=Côte d'Azur (B)
Gepost: 08 november 2018 02:16 PM
  [ # 20 ]

@Rene: Duidelijke uitleg.
Bij het ONTgrendelen geeft m.i. de solenoid via een wit stangetje onvoldoende druk naar het rechter slotje, waardoor de veer niet klikbaar wordt maar open blijft bij VERgrendelen. Daardoor wordt de microswitch niet bedient.

Bij de ONTgrendeling blijft er de grendelhaak dus mechanisch hangen.
Na het trillen met mijn vuist beweegt er iets waardoor het veerje weer vast klikt in het slotje. Daarop sluit ik ook het andere slot en ONTgrendel ze symmetrisch met de solenoid en doe het raam dicht.

Pas daarna VERgrendelt de auto. Kan niet zien wat er achter het slotje precies gebeurt. Is er ergens een foto op de site? Bedankt.

MEERVOUD

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 november 2018 03:41 PM
  [ # 21 ]

Heb je hier wat aan?

Heb je die kunststof afdekkap er al eens helemaal af gehad?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook