Dringende lekkage bij versnellingsbak 1.6 8v 88pk 1999
vinootje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 22-04-2017

Gepost: 13 november 2018 03:48 PM

Afgelopen zondag is mijn versnellingsbak gaan lekken na een normale rit, tijdens de rit niets opgevallen en kwam er zelfs pas later achter dat die is gaan lekken.

Ik zelf heb geen idee wat de oorzaak kan zijn, zelf dacht ik aan de prieaskering.

Bij deze een aantal video’s die ik heb opgenomen
https://youtu.be/22Z9_OVBTHY
https://youtu.be/HPPfPSPKieE
https://youtu.be/1d7Ri9LJ0l0

De olie is inderdaad helder en dun, de olie is rond de 4 maand oud, de saxo heeft nog geen 10dkm gereden in die tijd.
Motorolie is op niveau, remvloeistof is ook op niveau, de olie die lekte heeft een penetrerende lucht.

Iemand enig idee?

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 13 november 2018 04:32 PM
  [ # 1 ]

Bakolie geurt inderdaad sterk, dus dat kan wel kloppen.

Profiel  
 
vinootje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 22-04-2017

Gepost: 13 november 2018 04:48 PM
  [ # 2 ]
Rougefurio schreef:

Bakolie geurt inderdaad sterk, dus dat kan wel kloppen.

Kunt u iets zien aan de hand van de video’s?

Ik zelf denk aan de prisaskering.

Ik ben dus opzoek op internet naar de volgende onderdelen
Bakolie
koppelingset met druklager

en kan deze niet vinden iemand enig idee?
Prisaskering

 

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 13 november 2018 05:06 PM
  [ # 3 ]

Ik weet te weinig van de Saxo af om veel over de oorzaak te kunnen zeggen, maar keerringen hebben niet het eeuwige leven. Als je even geduld hebt reageert er vast wel een Saxo-kenner. Trouwens, hier op het forum mag je gewoon jijen en jouwen, hoor!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 13 november 2018 07:35 PM
  [ # 4 ]

Met de krukaskering lekt hij aan de andere kant van het kroonwiel dus zal het je prise-askering wel zijn.
Nieuwe kering en nieuwe koppeling op voorwaarde dat je het blok eruit haalt en het bak laat zitten, anders ook nog steekaskeerringen.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
vinootje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 22-04-2017

Gepost: 13 november 2018 09:06 PM
  [ # 5 ]
Rougefurio schreef:

Ik weet te weinig van de Saxo af om veel over de oorzaak te kunnen zeggen, maar keerringen hebben niet het eeuwige leven. Als je even geduld hebt reageert er vast wel een Saxo-kenner. Trouwens, hier op het forum mag je gewoon jijen en jouwen, hoor!

Dat is geen probleem dat je weinig weet, ik weet immers ook niet veel maar heb in de afgelopen tijd dat ik de saxo heb al redelijk wat geleerd van auto’s! Heb de saxo inmiddels ander half jaar in bezit en ben er zeer tevreden over. Roest is helaas wel een aandachtspuntje, zodra de bak in orde is ga ik maar weer eens lekker onder de auto liggen om de roest te behandelen.

Ik zal mijn best doen om geen u te zeggen Smile Tegen professionals moet je immers altijd beleeft blijven Haha Wink

 

paso schreef:

Met de krukaskering lekt hij aan de andere kant van het kroonwiel dus zal het je prise-askering wel zijn.
Nieuwe kering en nieuwe koppeling op voorwaarde dat je het blok eruit haalt en het bak laat zitten, anders ook nog steekaskeerringen.

Klopt, het is ook zeker geen motorolie, die is net ververst en ook nog op pijl. Ook zoals je inderdaad aangaf komt het van de bak kant vandaan en niet van de krukaskant. Dan kan het bijna niet anders zijn dan de prisaskering.

Nieuwe koppeling zal ik bestellen aangezien dat gelukkig niet de kop kost met een druklager. Nieuwe bak olie zal er ook ingaan en beide steekaskeringen zullen dan ook gelijk meegepakt worden.

Vandaag heel wat autozaken afgebeld (waaronder een groot landelijk magazijn) Ze hadden geen 8mm aftapsleutel liggen, kon besteld worden voor 45 euro. Op internet 1 kunnen vinden voor 7euro excl verzending.

Verder heb ik nog wel een vraag met betrekking tot de prisaskering, ik kan deze nergens op internet vinden. Enig idee waar ik deze wel zou kunnen vinden?

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 13 november 2018 11:45 PM
  [ # 6 ]

Citroën of Peugeot, Ik ging alles bij Peugeot halen omdat ik een dealer vlakbij heb en altijd gedacht dat het goedkoper was.
Je blok is een “TU” blok en de bak is een “MA”

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
vinootje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 22-04-2017

Gepost: 14 november 2018 12:12 AM
  [ # 7 ]

Er zit een peugeot ongeveer 2km verderop. Echter twijfel ik weer.

heb vaak genoeg de prisaskering voorbij horen komen maar heb ook een keer te horen gekregen dat mijn bak gewoon op is.

Ik weet niet zeker of er metaal deeltjes te zien zijn op de volgende video’s::
https://youtu.be/22Z9_OVBTHY
https://youtu.be/HPPfPSPKieE
https://youtu.be/1d7Ri9LJ0l0

Morgen krijg ik een 8mm aftap sleutel binnen. ik zal de bak wel leeglaten lopen en kijken op metaal delen.
Volgens een ander heeft mij bak gewoon een gaatje. volgens hem lijkt het hem vrij raar dat de prisaskering lek raakt en dat die van niet lekken naar ineens veel lekken ging.

Wat is jouw mening hierover?

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 14 november 2018 12:37 AM
  [ # 8 ]

als het duidelijk bakolie is zal de bak er toch af moeten en dan zie je vanzelf wat er aan de hand is.

Profiel  
 
vinootje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 22-04-2017

Gepost: 14 november 2018 01:27 PM
  [ # 9 ]
j.witkop schreef:

als het duidelijk bakolie is zal de bak er toch af moeten en dan zie je vanzelf wat er aan de hand is.

Bak gaat er inderdaad af, zou wel moeten Razz

Ik heb onderdeel 2104 15 besteld,

in het weekend zal ik de bak er onder uit halen.
Later zal ik een nieuw koppelingsset met druklager, bak olie, askeringen bestellen.

Vandaag krijg ik als het goed is de atapsleutel binnen, bak leeg laten lopen en kijken naar metaal deeltjes.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook