Na 7 jaar verder in een andere break
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 10 april 2016 11:14 AM

Goedemorgen beste forummers,

Inmiddels ben ik vijf jaar verder en neem ik een aantal woorden over het rijden in een ZX terug.

Toen der tijd vond ik al dat plastic allemaal maar waardeloze rommel maar dan ben ik inmiddels wel op terug gekomen.

Wat een heerlijke degelijke en ondergewaardeerde wagen is dit zeg.

Met 3 ton op de klok loopt ze als nooit te voren. Hij laat mij nooit staan en loopt altijd. Geen olie en water verbruik en voor een 1.6 toch redelijk te doen als het om benzinekosten gaat. (Verbruik ligt ronde de 1 op 12 buiten stadswerk)

Begin deze winter de koppeling compleet vervangen en deze zomer ga ik de achtervering aanpakken want ze begint een beetje te dweilen

Roest laat zich nu ook een beetje zien, doch vooral rondom de achterbrug en in het motorcompartiment en is nog wel aan te pakken.

Kortom nog dagelijks plezier aan deze heerlijke break waar je letterlijk bijna alles in kan vervoeren!

Groeten, Wouter

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 01 november 2018 11:36 AM
  [ # 1 ]

Beste forummers goedemorgen,

Ik heb de titel even aangepast daar wij inmiddels bijna 8 jaar met veel tevredenheid en zonder vreemde mankementen en of storingen in deze break hebben kunnen rijden.

Normale slijtage zaken zoals distributie, complete koppelingsset, nieuwe set voor de achterremmen, nieuwe radiateur en een tweetal nieuwe schokbrekers op de achteras zijn de enige grote klussen sinds de aanschaf nu bijna 8 jaar geleden.

Ik moest een beslissing nemen om deze pekelwagen wel of niet door de nieuwe keuring heen te sleutelen en die heb ik nu dan ook gemaakt. De wagen gaat er uit echter met veel moeite! (zucht)

Dat motortje loopt nog zo mooi en verbruikt met de ruim 3 ton op de klok nagenoeg en minimaal olie en ook de versnellingsbak schakelt nog zo heerlijk soepel… Maar goed er is inmiddels een ander bekend Break probleem opgetreden en dat vind ik te veel werk worden om dat nog voor elkaar te gaan boksen. Buiten het normale onderhoud om dan. De dame heeft namelijk last van totaal versleten lagers op de achteras (rechterzijde) en ja ze heeft een trekhaak.. Ook de voorvering is aan het einde van haar latijn en aan vervanging toe ook al veert ze nog steeds.

Omdat ik het toch een heerlijke winterauto vind ben ik opnieuw op zoek gegaan naar een ZX Break voor weinig en uiteraard waar het minst aan versleuteld dient te worden. Maar goed zoals al zo vaak op dit forum word verteld: Die zijn er bijna niet meer. Althans niet in de buurt in ieder geval. In Duitsland tref je ze nog sporadisch op autoscout24 aan maar dan zijn het vaak diesels.

Toch heb ik inmiddels een andere mogelijke kandidaat gevonden en inmiddels van de ondergang weten te redden want het scheelde welgeteld een week voordat de betreffende dame uit de handelsvoorraad zou worden onttrokken. Ook mijn oude trouwe Break gaat nog niet naar de sloper in de buurt maar die verhuisd als statisch object naar een kunstenaar in Winschoten.

Ik ben überhaupt allergisch als het gaat om het wegbrengen van een Citroën naar een naburige sloper laat staan als het om een wagen gaat die mij al die jaren nooit en te nimmer heeft laten staan!

Maar goed dat terzijde gelaten heb ik onderstaand een lijstje gemaakt van de werkzaamheden die ik aan de “nieuwe” metallic rode ZX Break uit 1997 zal moeten gaan uitvoeren voordat wij ons enigszins weer vertrouwd met deze “nieuwe” dame kunnen gaan maken:

-Olie/Filter wissel
-Afstellen koppeling
-Koelsysteem doorspoelen cq koelvloeistof vervangen (puur)
-Banden wissel (4X) naar winterbanden
-Achterlichtglas rechts vervangen
-Bougies en kabels vervangen
-Achterklep gebruikt zoeken (blanke lak laat los)
-Rechter voorportier gebruikt zoeken (blanke lak laat los)
-Rechter voorscherm gebruikt zoeken (blanke lak laat los)

Oftewel ik had wellicht beter een andere achteras op de oude Break kunnen monteren!?

Betreffende dame heeft inmiddels 227.000 op de klok staan maar rijdt, veert en schakelt uitstekend wat dat betreft. Er is nog nimmer in gerookt en de wagen is tot juli 2012 bij de Citroën dealer voor onderhoud op bezoek geweest waarbij ikzelf de vierde eigenaar nu blijk te zijn.

De belangrijkste onderhoudshistorie heb ik daarmee weten te achterhalen waardoor ik in ieder geval nu weet wanneer de distributie voor het laatst in zijn geheel is vervangen. Dus inclusief beruchte spanrol en waterpomp.

Terwijl de DS bij de kachel in de winterstalling staat zullen we het moeten gaan meemaken en mocht deze dame straks toch niet trouw blijken dan ruil ik de hele handel om op de oude break en wissel ik alsnog die beruchte achteras.

Groeten, Wouter

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
_Razkin_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 577
Geregistreerd: 30-03-2005

Gepost: 02 november 2018 05:49 PM
  [ # 2 ]

Vaste/versleten achterassen komen bij elk ZX type voor. Zeker als een arm vast zit geen fijne klus, maar tegenwoordig kan je voor +/- 200,- nieuwe pinnen en lagers krijgen. Dat is +/- de helft goedkoper dan een paar jaar terug.

Indien je langdurig nog dezelfde auto wil blijven rijden dan is preventief vervangen aan te raden. Elke ZX op de weg waar al 20 jaar niet eerder aan de as gesleuteld is, heeft beschadigde draagarm pinnen en lagers die niet fris zijn.

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 18 november 2018 10:45 AM
  [ # 3 ]

Goedemorgen,

Is dat ook met de achterassen van de Berlines het geval dan?

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 18 november 2018 10:59 AM
  [ # 4 ]

Inmiddels ben ik klaar met het inhalen van het achterstallige onderhoud en heb ik gehele lijstje inmiddels met succes weten af te ronden. Voor de achterremmerij heb ik voor een komplete kit van Bosch gekozen waarbij gelijk ook de remcilinders en het automatische stelmachanisme is vervangen.

Op een brug maar even de olie/filter wissel gedaan en gelijk het komplete koelssysteem afgetapt en doorgespoeld en vervangen door pure koelvloeistof.

Wat mij alleen aan deze wagen opvalt is dat als de motor koud is ik een “poeliegeluid” waarneem ergens in het gebied waar de multiriem zijn werk doet. Dit terwijl de multieriem volgens de onderhoudshistorie nog net geen 25.000 km terug zou zijn vervangen en dat is ook zeker goed waarneembaar verder.

Dit “poeliegeluid” is bij warme motor geheel verdwenen en komt dan ook niet meer terug. Wellicht zijn dit bijvoorbeeld de lagers van de spanrol en ga ik nog wel even op kort termijn verder uitzoeken.

Verder een heerlijke winterwagen die hard een hoop onderhoud nodig had.

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 23 december 2018 06:25 PM
  [ # 5 ]

Het vreemde geluid bij koude motor bleek geen versleten Poelie maar een meedraaiende koppelingsplaat te zijn.

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
_Razkin_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 577
Geregistreerd: 30-03-2005

Gepost: 25 december 2018 02:04 PM
  [ # 6 ]
Goddess’71 schreef:

Goedemorgen,

Is dat ook met de achterassen van de Berlines het geval dan?

Yep, problemen onstaan doordat de afdichtingen het begeven door ouderdom waardoor er troep bij de lagers kan komen en de as uiteindelijk vast gaat lopen. Dat is niet het enige gebrek op gegeven moment gaan de naalden van de naaldlagers zich in de as pinnen afdrukken, hierdoor loopt uiteindelijk het lager kapot.

 

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 26 mei 2019 08:41 AM
  [ # 7 ]

Goedemorgen,

Duidelijk ik was altijd in de veronderstelling dat alleen de breaks met dit probleem te kampen hadden… Bedankt voor de update!

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook