1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
C4 B7 1.6 VTi LPG (af fabriek)
snah1954
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 06-10-2005

Gepost: 29 september 2016 06:09 AM

LPG af fabriek is een verkeerde keus. Dat bleek weer eens toen ik bij een Citroen “gas specialist” langs ging wegens een probleem met de installatie. Alleen op LPG valt het motormanagement af en toe in storing waarbij random misfires, misfire cilinder 1, misfire cilinder 4 en O2 gehalte uit te lezen zijn. Dit kon ik op mijn Autel tool zien. Nu was het de bedoeling dat de “Citroen specialist” het gasmanagement zou uitlezen en daar mogelijke oorzaken zou vinden. Ook heb ik aangegeven dat ik de gasdruk mogelijk niet goed heb ingesteld.
Betreffende “specialist” heeft alleen de fouthistory uitgelezen en daar zijn conclusie/advies bij gegeven:
Gasfilter zeker vervangen, moet om de 30000km.
Voorste Lambda vervangen, deze geeft wel vaker problemen.
Injectoren vervangen.
Dat zou kunnen met LandiRenzo MED code blauw.
Over mijn vraag de gasdruk te meten: meter is uitgeleend aan een andere vestiging, dat lukt nu niet.
Een waardeloos advies want het filter is gewoon open, vervuiling treed nauwelijks op.
De lambda zou ook op benzine storingen moeten geven.
De “blauwe” injectoren komen absoluut niet in de buurt van de “gele” van Citroen, dat zou eerder kleurcode “oranje” moeten zijn.
Dus als je dit soort “specialisten” treft bij Citroen…......

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 29 september 2016 07:12 AM
  [ # 1 ]

Ik begrijp een aantal dingen niet. Je hebt met een generieke tool je auto uitgelezen of met eentje die ALLE Citroën specifieke codes ook uitleest?
Je heb de gasdruk verandert? Waarom? Is dit dan geen garantie?
En had je een afspraak gemaakt op de druk te meten? Of ben je gewoon langs gegaan?

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 29 september 2016 11:53 AM
  [ # 2 ]

Daarbij: het gasfilter is zeer belangrijk. LPG is namelijk niet geheel schoon en het filter én de injectoren vervuilen wel degelijk, vooral met vette aanslag. Ja, verdampte LPG bevat ook verontreiniging. Ik heb zelf nu meer dan 250.000 km met diverse auto’s met LPG injectie gereden en bij alle heb ik al te maken gehad met vervuiling.

O ja, een gare lambdasonde geeft op gas eerder storingen dan op benzine.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
snah1954
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 06-10-2005

Gepost: 29 september 2016 06:01 PM
  [ # 3 ]
wimb schreef:

Ik begrijp een aantal dingen niet. Je hebt met een generieke tool je auto uitgelezen of met eentje die ALLE Citroën specifieke codes ook uitleest?
Je heb de gasdruk verandert? Waarom? Is dit dan geen garantie?
En had je een afspraak gemaakt op de druk te meten? Of ben je gewoon langs gegaan?

Zie hier de mail:
Goedemorgen,

De (af fabriek-) LPG installatie van mijn C4 B7 valt af en toe in storing.
De foutcodes zijn daarbij: P0300 P0301 en P2196
Het lijkt erop dat de motor in noodloop gaat waarbij het vermogen verminderd en ook de koelvin blijft doorlopen bij uitgezet contact.
Reset is mogelijk door het los nemen van een accupool.
Het probleem treed alleen op bij het rijden op LPG.

Wegens andere problemen zijn eerder het gasklephuis,  gaspedaal en de MAP sensor vervangen.
Ook is de gasdruk mogelijk verkeerd afgesteld.

Lukt het om deze week een afspraak te maken voor oplossing van dit probleem?

Ik hoor het graag,

Met vriendelijk groet,

De gasdruk heb ik veranderd tijdens een probleem dat later een defecte injector bleek te zijn.

Profiel  
 
snah1954
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 06-10-2005

Gepost: 29 september 2016 06:15 PM
  [ # 4 ]
waterman schreef:

Daarbij: het gasfilter is zeer belangrijk. LPG is namelijk niet geheel schoon en het filter én de injectoren vervuilen wel degelijk, vooral met vette aanslag. Ja, verdampte LPG bevat ook verontreiniging. Ik heb zelf nu meer dan 250.000 km met diverse auto’s met LPG injectie gereden en bij alle heb ik al te maken gehad met vervuiling.

O ja, een gare lambdasonde geeft op gas eerder storingen dan op benzine.

De lambda sonde zou i.d.d. een mogelijke oorzaak kunnen zijn. Het filter heb ik uiteraard al eerder uitgesloten (dat is ongeveer het eerste waar je naar kijkt)

Profiel  
 
snah1954
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 06-10-2005

Gepost: 13 november 2016 08:53 AM
  [ # 5 ]

Pas op met af-fabriek ingebouwde installaties.
Ik heb een officiële mail van Citroen-Nederland waarin ze zeggen geen LPG-specialist in het dealer netwerk te hebben. Ik bezit nu de software voor de Landi Renzo Peugeot/Citroen LPG installaties, daar kan je alleen mee uitlezen en updaten, het is niet mogelijk om in deze regeling in te grijpen. Universele gas-installateurs kunnen niets met de Ecu’s van deze af-fabriek installaties.
Door de ondeskundigheid bij Citroen ben ik op het verkeerde been gezet. Zou ik Citroen opdracht hebben gegeven de LPG installatie te repareren dan zou dat een behoorlijk bedrag zijn geworden.
Mijn wagen is een C4 B7 uit 2012, bij c.a. 150.000km blijken de injectoren op en moeten vervangen worden.
De geel gecodeerde Landi Renzo injectoren kosten bij Citroen 285,- euro per stuk, terwijl vergelijkbare op Ebay.de al voor 52,-  te koop zijn.
Naar “advies” van de Citroen monteur heb eerst zwart gecodeerde injectoren geprobeerd (dat is het oude type waar nu blauw voor in de plaats is gekomen), dat werkte niet. Nu rijd ik al een week zonder problemen met de iets lichtere “groene” LandiRenzo MED GI25-22 injectoren.
Beter is dus een achteraf gemonteerde LPG installatie te kiezen waar iedere specialist aan kan servicen.
Het is volgens Luccio.nl mogelijk de ECU te vervangen door een universele.

Profiel  
 
RideRick73
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 21-11-2018

Gepost: 21 november 2018 11:05 AM
  [ # 6 ]

Beste Snah,

ik heb dit jaar Juli ook een C4 B7 af fabriek gekocht en precies dezelfde problemen.
Hiervoor 4 jaar een 2.0 Picasso gereden met dik 120.000 bijna probleemloze kilometers.
Qua storingen was het miniem, hij was alleen op en ik wilde kleiner rijden.
Helaas had ik bovenstaand bericht niet gelezen anders had ik verder gezocht.
Want ik heb al problemen vanaf het moment dat ik gekocht hebt (zonder garantie, was net een grote beurt geweest dus ik verwachtte geen problemen met af fabriek LPG)
Maar het is als vanaf dag 1 niet naar tevredenheid.  Op de snelweg bij 130 springt die van LPG af en geeft storingsmelding. Je kan hem dan ook niet terugzetten van benzine op LPG. Pas na 4x opnieuw de auto starten en meestal met een dag ertussen.
Zolang ik niet harder rijdt dan 90 km/h houd die het lang vol. Op de snelweg met 100 km/h is die na 30 tot 40 minute klaar met LPG rijden en geeft die storingsmelding en gaat over op benzine. Exact dezelfde omschrijvingen qua problemen die jij hebt gehad.  Loopt slecht alsof die 1 cylinder mist. 

Inmiddels rijdt ik vele stukken standard op benzine (snelweg, de auto is nog redelijk zuinig) en schakel op lpg over als ik onder de 100 km zak.  Maar daar heb ik deze auto niet voor gekocht. Dealer/Handelaar kan er weinig aan doen.  Is mijn Eigen fout, had ik beter onderzoek moeten doen.
Maar ik las dat jij in 2016 dezelfde problemen had en dit opgelost had met injectoren. 
Hoe werkt dat nu nog? Wat is de status van de auto?  Rijdt die nog prima? 
Ik vind de C4 verder echt een super auto, rijdt heerlijk. Zit goed. Mooi model en mooie ruimte in kofferbak.
Maar nu na 4 maanden gedoe ben ik het zat aan het worden. 

Hoor graag van je of van andere met deze ervaringen met de C4 B7.

Ik woon in Hoorn (NH) en wil best naar een specialist rijden die me kan helpen.
p.s. Ik heb Lucio.l uit Twisk ook al een e-mail gestuurd maar hoor graag hier ervaringen.

Groet Rick

Profiel  
 
boes
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 11-04-2013

Gepost: 28 december 2018 09:49 PM
  [ # 7 ]

Wel een beetje laat maar misschien toch handig:
Garage René in Breezand is Citroën specialist EN LPG inbouwer.
Succes!

Profiel  
 
henry the bulldog
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 19-02-2017

- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16V VTR
Gepost: 31 december 2018 12:58 PM
  [ # 8 ]

Ik heb zelf goede ervaringen met Romio (uit Assen)
Een zeer ervaren lpg specialist die op locatie werkt, hij komt dus bij je thuis…

http://g3gas.nl/

C4 Coupe 1.6 16V ‘05 lpi EKQ Rouge LN.  217.000 km
Volvo V70 2.5 10V ‘99 lpi Sandstone met. 570.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V ‘09 lpi Black uni 214.000 km

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 31 december 2018 03:39 PM
  [ # 9 ]

Sandor van AutoTronic in Zwaag. Erg kundig ook.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
RideRick73
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 21-11-2018

Gepost: 26 juni 2019 10:08 AM
  [ # 10 ]
RogerM schreef:

Sandor van AutoTronic in Zwaag. Erg kundig ook.

Late reactie maar inderdaad is Sandor de kundige geweest die het heeft opgelost. (voorlopig)

Landi injectoren vervangen en sensor.  Dik €1000 uitgegeven.
Hij kon mij vertellen dat het wel een shit systeem is van Citroen. Je kan niks afstellen. De benzine ECU heeft hij wat aangepast.
Alleen snelwegen langer dan een half uur 135 km rijden vind die niet leuk. Dan gaat die op benzine rijden en kan ik niet schakelen.
Heb toen ruim een half uur gereden tot aan locatie. Middag stil gestaan. Toen weer half uur rijden zonder te kunnen switchen en opeens….reed die weer op LPG ???
Binnendoor en N-wegen rijdt die alles op LPG. En super ook.
Alleen snelwegen dan niet. Is een afstelling fabriek op milieu eisen ofzo. Kan niets aan gedaan worden.
Dus als iemand een perfect rijdende C4 2012 op LPG wil zolang die niet langdurig boven de 130 km/h gaat alles op LPg doet dan kan je je melden via een PM.

Want ik ga deze auto inruilen. Rijdt namelijk 20.000 km per jaar waarvan pakweg minimaal de helft op de snelweg is.
Dure hobby op benzine a 1,65
Ik ga 100% elektrisch rijden, de Kona bevalt me wel als mode en met een minimale actieradius van 400 km kom ik retour familie op de snelweg.

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 26 juni 2019 10:41 AM
  [ # 11 ]

Tjee, wat een verhaal zeg! Wat zul jij balen. Kan me bijna niet voorstellen dat Citroen dit systeem zo ontworpen heeft.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
RideRick73
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 21-11-2018

Gepost: 26 juni 2019 12:07 PM
  [ # 12 ]

[edit mod] quote gewist, quoten van het laatste bericht is niet toegestaan!Zie regel 10 [/edit mod]

Idd. Ik rijd al op LPG sinds 1998. Mijn vader daarvoor altijd Volvo’s op gas.

Heb zelf volgende op LPG gereden
Toyota Corolla 1.3 - 1998/2000. Ging prima maar te zwakke auto
Volvo S40 1.8 -2000/2004. Topauto. Automaat. 140000 mee gereden zonder problemen
VW Passat 2.0 - 2004/2004. Mislukking. 1 maand. Was ex-schade. Kon hem 1 op 1 inruilen bij een VW dealer met een Volvo zonder garantie.
Volvo V40 2.0 - 2004/2010. Beste auto ooit. Gok zonder garantie maar met een neef bij Volvo dealer gok genomen. 200000 km gereden zonder 1 klap verkeerd. Alleen regulier onderhoud.
Opel Astra 1.8 - 2010/2012. 40.000 meegereden, geen problemen maar armoedige kwaliteit.
Citroen C4 Picasso 2.0 2012/2016. 160.000 mee gereden met eigenlijk geen problemen. Alleen als benzinemeter op nul kwam stopte die. Terwijl er wel benzine in zat. Dus altijd op minimaal halfvol gehouden. Nooit problemen verder.
Met km-stand 250.000 ingeruild op huidige C4. Achteraf beter kunnen investeren in de Picasso want wat een fijne dikke auto was dat zeg.
C4- 1.6VTI 2016/huidig -  Eigenlijk vanaf dag 1 problemen maar ging op vakantie en moest gok nemen. Nooit moeten doen. Best een prima auto behalve op LPG. Alhoewel die nu sinds de nieuwe injecties moeiteloos rijdt behalve bij 130km+
En daar heb ik niks aan.

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1324
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 26 juni 2019 01:54 PM
  [ # 13 ]

Ik weet niet waar je woont of wanneer je die km maakt, maar een half uur boven de 130 in Nederland lijkt me bijna niet legaal….. of op zijn minst utopisch….

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 26 juni 2019 02:04 PM
  [ # 14 ]

Op de A7 lukt dat prima. Laughing

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/247756/48-jarige-snelheidsduivel-scheurt-met-242-kmu-over-de-afsluitdijk

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
RideRick73
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 21-11-2018

Gepost: 26 juni 2019 03:36 PM
  [ # 15 ]
JKER schreef:

Ik weet niet waar je woont of wanneer je die km maakt, maar een half uur boven de 130 in Nederland lijkt me bijna niet legaal….. of op zijn minst utopisch….

Je hebt gelijk. Voelde zo. Langste stuk wat ik ken is Tiel Vianen en dat redt je ook in pakweg 20 minuten.
Gaat erom dat dat de bottleneck lijkt voor de LPG instellingen.
Heb in Duitsland echt wel eens lang op LPG gereden met minimaal 140.
De Volvo 2.0 zelfs uren. Zonder 1 verkeerde klap of kick of überhaupt terugschakeling.

Nee, dit systeem is niet hufterproof.

 

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook