Handrem ID blijft niet vast staan
Jeroen Fokke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 29-12-2016

- 2CV 2CV6
Gepost: 19 november 2018 11:55 AM

Mijn handrem blijft bij aantrekken niet hangen. Daar is de APK keurmeester ongetwijfeld niet tevreden over.
Het gaat hier over een gebogen staafje dat in een kantelende oog moet blijven hangen. Die staaf is glad. Je zou hem kunnen opruwen, maar toch. Is dat de methode?

Het is een citroen ID met een lange slag motor voorzien van de klassieke remplateau’s.

Voor de volgers van mijn activiteiten: het blok is er uit geweest. Volledig gereviseerd. En heeft daarna buiten de auto naar tevredenheid een half uurtje staan draaien. Ik hoop dat met name de voetpakkingen volledig afsluiten.

edit moderator: topic titel aangepast, zo zullen meer mensen reageren.

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 19 november 2018 11:41 PM
  [ # 1 ]

ik denk dat blokje ( nr. 6 ) vast zit en gesmeerd moet worden WD40 ? , zit weinig in een hevel met een veer..

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 20 november 2018 07:36 AM
  [ # 2 ]

Met schroef 13 kun je het blokkeermechaniek afstellen trouwens.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Jeroen Fokke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 29-12-2016

- 2CV 2CV6
Gepost: 20 november 2018 06:31 PM
  [ # 3 ]

Bedankt voor jullie reactie’s.
Toevallig heb ik gisteren het bewuste blokje met WD 400 ingespoten, inderdaad in de hoop dat deze meer zou kantelen bij aantrekken van de handrem. Ik ga morgen inspecteren. Het stelboutje op het handvat had ik inderdaad ook gezien maar nog niet kunnen gebruiken, want er viel niets te stellen.
Wanneer de handrem het doet ga ik de remplateau’s afstellen. Ik heb daar een beschrijving van. Zijn er overigens nog tips?

Vervolgens is het hydraulisch systeem aan een schoonmaakbeurt toe. Het rode systeem moet gespoeld worden met spiritus.
Waarschijnlijk zit de olie er al 10-20 jaar in. Kan ik alle leidingen mechanisch met een injectiespuit met spiritus doorspoelen? De lekzakken leegknijpen en het vat spoelen. Ik weet niet of er DOT3 of LHS in zit. Maakt dat wat uit bij het vullen van het systeem na verwijderen van de spiritus?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25353
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 november 2018 11:22 AM
  [ # 4 ]

vergeet de remmen niet ook door te spoelen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
id20driver
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 10-04-2006

- ID/DS ID 20 D super
- 2CV AZU B
Gepost: 22 november 2018 01:12 AM
  [ # 5 ]

In de hendel nr 4 zit een gekartelde knop, door deze een kwart slag te verdraaien kan het blokkeer mechanisme worden uitgeschakeld. Misschien is deze per ongeluk in deze stand terecht gekomen. Verdraai hem eens een kwart slag en probeer of hij dan wel werkt.

Voor een DS Techniek cursus ga je naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Jeroen Fokke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 29-12-2016

- 2CV 2CV6
Gepost: 23 november 2018 01:49 PM
  [ # 6 ]

Ondanks WD 40 en de gekartelde stelschroef een kwartslag draaien blijft het probleem bestaan.
Dus heb ik de hele handel eruit gehaald. Maar ik zie geen oorzaak. De veer zit op zijn plaats. Ket blokje 6 beweegt goed, de randen zijn scherp genoeg.
Morgen op de sleuteldag (Beneden-Leeuwen garage Renard) van regio Arnhem leg ik het voor aan doorgewinterde sleutelaars.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 november 2018 05:34 PM
  [ # 7 ]

Bij de knop waarmee je de handrem lost zit een klein hendeltje waarmee je de blokkering kunt uitschakelen. Heb je daar al naar gekeken?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Jeroen Fokke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 29-12-2016

- 2CV 2CV6
Gepost: 24 november 2018 09:04 PM
  [ # 8 ]

Vanmorgen tijdens de sleutelochtend van regio Arnhem hebben we ons verdiept in de weerbarstige handrem. Na enige tijd werd duidelijk dat boutje 13 te diep was ingedraaid waarbij pen 16 uit de bus van de handgreep 4 was geduwd en niet functioneerde, dwz dat het blok niet voldoende kantelde om de geleider in te klemmen.
Vooral Frans Ledoux heeft naast de andere sleutelaars een belangrijke bijdrage aan dit “verborgen” probleem geleverd.
Nu kan de hele boel weer gemonteerd worden. Een m4 boutje verborgen in de handel heeft heel wat gepieker opgeleverd. Je zult weten dat je een hobby hebt houd ik mij al een jaar lang voor.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook