3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
De XM V6 van Chris B
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 19 maart 2018 10:14 PM
  [ # 31 ]

Als dat tussenglaasje er niet meer in zit verblind je echt iedereen, die stuurt je lichtbeeld namelijk. Zitten er niet al T2 lampen in dan?

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 20 maart 2018 07:13 AM
  [ # 32 ]

Gelukkig staat er in de laatste reacties genoeg info om de achterhalen wat er nu in zit. Ik vermoed S2 koplampen, maar dat check ik wel ff.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
Gepost: 20 maart 2018 10:45 AM
  [ # 33 ]

LED? Welk merk en type als ik vragen mag?

Veni vidi zweefti

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 30 april 2018 09:35 AM
  [ # 34 ]

Het is ff terug dat ik hier postte, gelukkig is er ondertussen veel gebeurd aan de XM.

Eerst nog even het antwoord op de Led vragen. We hebben hier 2 oude Volvo’s staan met led, in de 240 zitten leds van Immers. In de 740 zit een setje van Aliexpress. Als je een setje wilt kopen let dan even op een paar dingen. Kies voor de laatste generatie met koelbanden ipv koelfan, kijk goed of het dim en grootlicht is en kijk goed naar het aantal lumen. Met het aantal lumen worden vaak creatieve optelsommetjes toegepast, terwijl je echt wilt zoeken naar het hoogste aantal leds per lampje.

Terug naar de XM. Ondertussen heb ik een verrolbare onderdelenvoorraad gekocht:

Dat komt goed uit, want aan mijn XM moet er echt heel heel veel gebeuren. De donor in kwestie daar is ooit een boom op gevallen, dak is krom.

In mijn XM zat een serie 1 (zonder glaasje…) en een serie 2 koplamp. Komen serie 1 koplampen in met Xenonprojectors, setje projectors is al besteld. De aanjagerkwestie is ook opgelost, combinatie van een brakke bedieningscomputer en slechte massapunten. Alle originele massapunten met die klemmen die ik kon vinden heb ik vervangen voor stevige goed gekrimpte ogen. Dat heeft heel veel elektrische problemen opgelost.

De XM zit overigens vol met slecht uitgevoerde elektrische fratsen. Neem bijvoorbeeld de contraptie met de relais achter de linker koplamp, precies met de contacten in de (zout)waterspray. Merde! Heb ik nu wat aan gedaan:


Qua elektrisch heb ik dus heel veel dingen hersteld. Niet alleen brakke fabrieksdingen maar ook achterafgebeunde overbruggingen om die fabriekfouten te herstellen. Het wonderlijke dat overblijft is dat zodra ik de XM op contact zet de fans op lage snelheid gaan draaien, dat krijg ik er niet uit. Hoort dat soms zo?

Ook het interieur is dankzij de sloper van kofferbak tot en met middentunnel en dashboard opgeknapt, alles is weer heel. Ook alle lampjes in de knoppen werken weer Smile Qua interieur moet alleen het leren interieur nog opgeknapt worden. Komende week begin ik met het technische gedeelte, ben benieuwd wat ik tegen ga komen…

Begin juni gaat de XM een paar weken naar de lasartiest en in juli ga ik een Prins VSI lpg installatie ophalen en inbouwen.

Het wordt nog wat Smile

 

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 30 april 2018 11:23 AM
  [ # 35 ]

Wat een werk heb je weer ondernomen om deze XM uit de dood te herrijzen, ik kom binnenkort weer ff buurten in Frieland maar zie je waarschijnlijk op Citromobile aanstaande weekend.

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 01 mei 2018 08:47 PM
  [ # 36 ]

Veel werk inderdaad, een XM is een hele fraaie dame maar wel een dame met scherpe nagels. Gelukkig valt dit onder de noemer hobby.

Er zat een ECU in met onbekende code en daarmee startte de XM altijd. Toch zit het mij niet lekker dat ik de code niet heb, dus ik heb de ECU gewisseld voor eentje met bekende code. (Het viel mij overigens op dat er diverse merken ECU’s zijn… verschillen?) Met de nieuwe ecu met bekende code wordt de code pas geaccepteert als ik eerst de accu eraf heb gehad. Als ik de auto laat staan met stroom erop krijg ik alleen een rood en groen lampje op het toetsenbord en start madame niet. Accu los en weer vast, code invoeren en madame start…

Nu ben ik al zover dat op de onderstaande foto de bruine stekker van de startonderbreking zou moeten zijn. Klopt dat? En is het dan zo dat die blauwe draad er ter overbrugging in zit. Zou dat de veroorzaker van dit probleem kunnen zijn?

Zo ja en ik zou die overbrugging eruit moeten halen, dan heb ik nog een leuke “uitdaging” (kuche). Degene die dat draadje aanbracht heeft wel heel erg kort op de stekker afgeknipt en de stekker is gegoten in een of andere hars oid…

Suggesties zijn welkom!

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 10 mei 2018 08:34 PM
  [ # 37 ]

Die overbrugging bleek inderdaad van de startblokkering te zijn. Die heb ik er uitgehaald en nu start de XM vaker, maar nog altijd niet 100 van de 100 keer. De code wordt niet altijd geaccepteerd, alleen als ik of de accu loshaal of het toetsenbordje dan wordt de code geaccepteerd. Ik heb alle bedrading nageplozen en daar geen rare dingen meer gevonden. Komt het wel eens voor dat het toetsenbordje stuk gaat?

Verder vandaag de uitlaat hersteld, de middendemper was binnen:

De oude kapotte demper blijkt een 21TD demper te zijn! Dus ja, je kunt een 21 TD demper onder een XM v6 ZPJ schroeven. (links is de 21td demper, rechts de ZPJ V6 demper.

Gewoon door blijven gaan, er zal vast ooit een eind komen aan alle klussen Smile

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 10 mei 2018 11:01 PM
  [ # 38 ]

Netjes die dichte relaisdoos!

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 25 november 2018 01:09 PM
  [ # 39 ]

Het is echt alweer een hele lange tijd geleden dat ik deze draad bijgewerkt heb. Er is intussentijd niet stilgezeten! De tussenliggende maanden zijn benut voor het vinden van een goede lasser en het nodige laswerk aan deze XM uit te laten voeren.

Afgelopen dinsdag kon ik de XM weer ophalen en doorkruiste ik ‘s Heerenland weer met deze mooie combinatie

De XM is terug van de lasser en staat weer bij mij in de schuur. Hieronder een aantal voor en na foto’s:
Dit was de voetenbak bij de bestuurder, van onderaf gezien

De dorpel/A-stijl bestuurderszijde

Dorpel bijrijderszijde



(Op de laatste foto is het laswerk nog niet helemaal klaar)

Bumpersteun bestuurderszijde

De bumpersteun bijrijderszijde is ook gedaan, alleen heb ik daar nog geen goede foto’s van.

Subframe ophanging achter, L+R



En zo ziet het er nu uit:

Dat is halverwege het afwerken, eerste laag.

De werkwijze die ik nu toepas is:
1) Schoonmaken met komborstel
2) Verder ontroesten met Pelox (Fosforzuur)
3) Afwerken met Brantho Korrux 3 in 1 op kleur
4) Naden afkitten
5) Waar nodig anti-steenslag spuiten (Finixa)
6) Holle ruimtes ruimschoots behandelen met Mike Sanders Fett

Deze lasklus heeft mij alles bij elkaar €750,- gekost, een heel schappelijke prijs.
Ik kan nu bezig om eerst al het laswerk af te werken en dan de XM technisch verder in orde te maken/op te bouwen.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 25 november 2018 03:53 PM
  [ # 40 ]

Goh, dat is behoorlijk wat laswerk voor een hele schappeijke prijs. Het afwerken doe je dus helemaal zelf?

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 28 november 2018 01:15 PM
  [ # 41 ]

Ja, het afwerken doe ik zelf.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 11 november 2020 05:16 PM
  [ # 42 ]

En 2 jaar later hebben we een hele stapel hoogte en dieptepunten beleefd met deze XM.. 1 ding is zeker, een XM is niet saai. (Zoals veel Citroëns betaamd). Al met al heb ik nu denk ik zo’n 30.000 km gereden met deze XM.

Vorig jaar een hele mooie reis gemaakt met de forumrun, erg gezellig en heel geslaagd. Op een zeer comfortabele wijze en bijna probleemloos de XM een kleine week afgebeuld Smile

Een ander hoogtepunt is een optreden in Autoweek Classics: https://youtu.be/WA54wrIL9SQ

Dieptepunten zijn er ook, om de hobby interessant te houden. Bij klokje rond kondigde ik het al aan, dat ik een bakrevisie verwachtte. Nog geen 2.000 km later was dat al aan de beurt. In eerste instantie hoopte ik met een deelrevisie aan het brein een eind te komen:

Maar dat mocht helaas niet baten, want vrij snel daarna:

Was de automaatbak echt gaar.

Gelukkig vond ik na wat zoeken een bak die naar zeggen vrij recent nog was gereviseerd, dus vol met goede moed:

De bak die erin is gekomen is van een 1996-er, dus met de nodige verbeteringen. De latere 4HP18 bakken houden het veel langer uit dan de vroege exemplaren.

In het kader van “nu we er toch zijn” meteen maar alles beetgepakt wat er maar te bedenken valt in zo’n situatie:

Ook de spruitstukken hadden werk, beide waren behoorlijk gescheurd en minimaal de helft van de tapeinden waren afgebroken en verdwenen. De M7 tapeinden zijn allemaal vervangen voor iets dikkere M8 tapeinden.

Omdat ik toch altijd wat tegen de best wel forse brandstofprijs aan zat te hikken heb ik meteen LPG (Prins VSI, dampgasinjectie) ingebouwd en laten keuren bij de RDW.

En als je zo diep graaft, dan kom je toch ook wel andere dingen tegen. Zoals compleet vergane klopsensoren:

In de V van de V6 zat overigens echt een enorme berg meuk en smerige troep. Geen wonder dat het soms wat oubollig rook…

De aftakking van de verdamper is gesoldeerd op de pijpjes die onder het spruitstuk lopen:

Weggewerkte vuller, ergonomisch overigens geen heel groot succes blijkt nu in de praktijk.

Zoek de verschillen met origineel en de LPG onderdelen:

De verdamper zit aan bestuurderszijde vlak voor het luchtfilter, het LPG filter hangt er direct naast onder het zekeringenkastje. De LPG injectoren zitten onder de motorafdekking en computer en onderbreker hangen aan bijrijderskant aan de computerbak.

Het verbruik op LPG schommelt een beetje tussen 1 op 8 en 9 bij normaal gebruik, wat mij heel erg meevalt. Over stevig doorrijden zullen we het maar even niet hebben…

Voor de winter gaat de XM van december t/m februari in de mottenballen. Uiteraard zijn er nog klussen te doen:
- Nog 3 kleinere lasplekken
- Airco weer lekdicht krijgen en vullen (doe ik zelf met Duracool R12A, let op de toevoeging A…)
- En maar eens beginnen met de XM rondom wat te verbeteren.

Al met al ben ik echt wel fan van de XM. Het is soms stevig klussen, maar de beloning is groot. Het is echt een hele hele fijne eigenwijze Citroen om mee onderweg te zijn!

 

 

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 11 november 2020 05:40 PM
  [ # 43 ]

Goed werk man! Dat LPG zit er ook netjes in.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 12 november 2020 08:37 AM
  [ # 44 ]

Nog een paar vraagjes/suggesties over bekende pijn punten:

Meestal voorbij de ca 250k begint de Diravi nogal eens te lekken. Ik heb ooit zo’n ding uit elkaar gehaald om te vinden wat de oorzaak is. Dat blijkt de hardverchroomde zuigerstang te zijn, over een groot oppervlak was de chroomlaag weggesleten, met rafelige randjes. Daar houdt geen afdichting het lang op uit. Dus nieuwe afdichtingen (de Van der Laanmethode) heeft een beperkte levensduur. Twee echte oplossingen: Opnieuw hardverchromen en slijpen, of de stang namaken in RVS (niet eens zo’n helse klus).
De echte helse klus is de stuurcilinder in handen te krijgen.

Berucht zijn de hydrauliekelidingen naar achteren. Linksachter gaan die over de traverse heen en daar rotten ze door.
zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1332153/ en https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2089039/

En als je toch bezig bent: Als je een XM soepeler wil laten veren is de enig juiste manier meteen ook de meest bewerkelijke:
De vuldruk in de middenbollen ca 15% verhogen en de losse demperplaatjes in de hydractiefblokken een fractie uitboren.
Wat je op deze wijze behoudt is het verslepen van de comfortstand en het behoud van de harde vering, die bij ruig werk nodig is.

Uit je verhaal begrijp ik, dat de auto weer rijklaar is, alle hulde voor de ingrijpende aanpak.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 12 november 2020 10:51 AM
  [ # 45 ]

In 2 jaar gebeurt er wel meer dan dat in 1 bericht te schrijven valt.

Uiteraard was de Diravi rechts lek. Tijd en geld dienende heb ik in eerste instantie toch maar gekozen voor de van der Laan methode. Er waren genoeg verhalen waarbij het al vele tienduizenden kilometers lekdicht bleef, maar inderdaad, dat is een kwestie van mazzel hebben. We zullen zien hoe dat verder gaat.

Het subframe achter bleek inderdaad helaas ook uitermate krokant, vooral aan de bovenkant van de twee voorste ophangpunten. Ook de felsnaden rondom aan de onderzijde waren een eind heen.


Gelukkig had ik een sloper met een subframe dat in veel betere staat bleek te zijn. Niet perfect, maar met wat tijd goed in orde te brengen.

Paar stukjes gelast, volledig ontroest en in de Brantho Korrux:

Daarna een laag Mike Sanders Fett, ook inwendig

Bij deze operatie bleken alle hydrauliekleidingen gelukkig nog in onberispelijke staat. Die hebben uiteraard meteen ook een laag Mike Sanders Fett gekregen.

Een XM rijd wat aan de stugge kant voor een hydraulische Citroen. Ik heb geexperimenteerd met de vuldrukken van de hydractiefbollen en de demperplaatjes. 15% overvullen is inderdaad de meest ideale vuldruk voor de hydractiefbollen, met 20% overvullen wordt de vering weer stugger.

De demperplaatjes van de achterste hydractiefbol zijn iets opgeboord, 10% vd oppervlakte. Dat maakt de boel net wat aangenamer. Voor had ik dat ook gedaan, alleen daar bleek dat de vering dan in sommige situaties gaat doorslaan. Voor is de standaard affabriek het best passend. Ik vermoed dat dat ook te maken heeft met het relatief zware motorblok dat qua positie ook net voor de vooras ligt.

Ook heb ik de schakeling van de hydractiefklep aangepast (Hydractief 1, met 1 klep op het voorste subframe). De veercomputer gaf nog maar 6 volt, wat niet genoeg is om de solenoide van de hydractiefklep aan te trekken. Daar heb ik nu een relais met directe plus op gezet, afgetakt van een vrije positie in het zekeringenkastje bij de accu en weggewerkt in de relaisbak bij de computers.

Desondanks had ik nog steeds dat bij stevig inveren de hydractiefklep dichtsloeg en ook een tijdje dichtbleef. De oorzaak daarvan is recent door een lid XM club ontdekt bij zijn eigen XM. Een wat vermoeide hogedrukregelaar is daar de oorzaak van. De hydraulische druk is dan tijdelijk even te laag om tegen de hogere druk in de leidingen naar de veerpoten in te gaan. Vorige week heb ik een andere hogedrukregelaar erop gezet, eentje “van de plank” die op het oog redelijk vers leek. Aan de Diravi en de vering is te merken dat de druk daadwerkelijk hoger is. Het euvel dat de vering op hard blijft hangen is weg en de Diravi geeft hogere tegendruk op hogere snelheid en sterkere bekrachtiging bij langzaam rijden.

Kortom, er zijn best al veel modificaties en reparaties gedaan. Smile (Dank voor het compliment.)

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook