1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Genaaid of niet? Automatische versnellingsbak Citroen BX 1.9 GTI 1992
Seb
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 04-12-2018

Gepost: 07 december 2018 02:45 PM

Beste forumleden ik zou hele graag jullie mening willen horen en expertise willen gebruiken.
Een jaar geleden heb ik een Citroen BX 1.9 GTI uit 1992 aangeschaft. Ik zal kort omschrijven wat er is gebeurd.

Begin maart de BX helemaal door laten lichten en voor veel geld gezorgd dat ik hem (bijna) dagelijks kan gebruiken om naar mijn werk te rijden. Nieuw banden, remmen, alle leidingen en vloeistoffen gecontroleerd of vervangen, automaat laten verversen/doorspoelen, nieuw apk etc.
Nu rij ik dik een half jaar later en ongeveer 6000 kilometer later rustig rond en dan houdt de automatische versnellingsbak er mee op. Ik kan alleen nog maar zachtjes in de eerste versnelling rijden en daarna schakelt hij niet meer door. Dus ik denk die is kapot en moet vervangen worden en ik laat hem bij een garage afzetten, maar dit is niet de garage die hem heeft opgeknapt omdat deze niet open is ivm vakantie. Nu kijkt die nieuwe garage de versnellingsbak na en maakt hem open. Nu komt er allemaal zwarte drab (olie) uit de versnellingsbak en geeft deze garage aan dat deze olie nooit is vervangen. Nu gaan er bij mij belletjes rinkelen want dit heb ik natuurlijk wel degelijk laten doen begin maart toen ik hem heb laten opknappen. Dus je raadt het al ik bel die garage op en vertel hem het verhaal en vraag hem of hij de olie wel degelijk heeft ververst. Hierop geeft hij aan dat hij dat zeker heeft gedaan en dat het kan gebeuren dat de nieuwe olie weer zwart is geworden doordat de bak waarschijnlijk nog vies was. Dat heeft hij echter niet gezien toen hij de bak heeft gespoeld in maart. Nu is de vraag kan dat als hij de bak heeft gespoeld? Zou de bak dan niet gewoon schoon moeten zijn na het spoelen en olie vervangen?

Of had hij de bak moeten open maken en schoonmaken in maart omdat de auto 26 jaar oud is. Of in ieder geval moeten aangeven dat ik hem na 5000 km nog een keer moet laten spoelen?

Nou graag jullie expertise op dit vlak want ik heb echt geen idee of en automaat na het spoelen nog zo vies kan zijn/worden.

Dank vast.

PS ik heb mazzel want hij rijdt nog en de bak is niet vervangen! Maar heeft natuurlijk wel veel geld gekost.

Seb

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 07 december 2018 04:37 PM
  [ # 1 ]

Ik doe een poging:

Je lijkt de woorden “verversen” en “doorspoelen” door elkaar te gebruiken, maar het zijn verschillende dingen. Als je alleen ververst, haal je aanzienlijk minder dan de helft van de oude olie eruit. Als de bak toen heel smerig was, zou de verse olie inderdaad snel zwart kunnen worden, maar het lijkt me niet dat het dan nu al “drab” (dus dik) is. Als de eerste garage heeft gezegd dat de bak in maart gespoeld is (waarbij alle, of in ieder geval zo veel mogelijk viezigheid verwijderd wordt) kan dat niet waar zijn. Als ze de olie alleen ververst hebben, hadden ze je een paar weken of maanden later moeten laten terugkomen.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3521
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 07 december 2018 06:21 PM
  [ # 2 ]

Je BX heeft een 4HP14 bak van ZF.
Die kun je volgens mij niet spoelen ( tenzij iemand een speciale adapter gemaakt heeft ter vervanging van de olieaanzuigfilter). Als dat zo was had men dat denk ik wel gemeld.
Dus heeft men de vloeistof vervangen, dat zou je volgens mijn geheugen iedere 60.000 km moeten doen, d.w.z. vloeistof en filter: Je vervangt dan echter maar 1/3 tot 1/2 van de vloeistof omdat de vloeistof niet uit de koppelomvormer komt.
Als je dat regelmatig doet blijft je vloeistof “schoon” en bruikbaar. Als je dat dus een keer doet dan kun je inderdaad beter na zelfs 1000 km het nog een keer doen en dan na 1000 km nog eens.
Er hoort volgens ZF Dexron III in een 4HP14, controleer maar eens wat er in gedaan is ?
Wat vindt je trouwens veel geld? Reparaties aan een automaat zijn in het algemeen redelijk kostbaar.
Is het nu opgelost? Hoe ? Je schrijft hij rijdt nog.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 08 december 2018 11:10 AM
  [ # 3 ]

Spoelen kan altijd. Bedrijf moet dan wel een speciaal apparaat daarvoor hebben.

Heb je een trekhaak?

Zwarte drap komt makkelijk na 6000km.
Olie is gewoon verbrandt.

Ruilbakje doen, en het belangrijkste: Hang er een goede externe oliekoeler bij voor de automaat.
Dus niet meer verbinden aan de radiateur van het motorkoelsysteem.
Je bak gaat jou op deze manier overleven.

Automaatbakken gaan(bijna altijd) defect door oververhitting.

Gr. Wim.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42992
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 08 december 2018 11:34 AM
  [ # 4 ]

Het spoelen van de oudere ZF4HP18 bak wordt afgeraden. Deze bakken gaan niet stuk door overhitting zoals hier iemand suggereerde maar meestal gewoon door slijtage of een mechanisch defect zoals een gebroken trommel, rembandje of plunjer.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Seb
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 04-12-2018

Gepost: 10 december 2018 10:12 AM
  [ # 5 ]

Bedankt voor de reacties heel fijn.

De oude garage heeft de bak gespoeld en daarmee neem ik aan ververst. Hij gaf aan dat hij er nieuwe olie in heeft gedaan en deze weer afgetapt net zo lang totdat de olie schoon was. De olie die op de factuur staat is: ATF Total fluide XLD FE (dit klopt hoop ik want heb ik nog na gevraagd?)

En de auto had inderdaad een trekhaak, maar die heb ik af laten koppelen en daarna laten verwijderen want niet nodig op deze auto.

Maar het is dus mogelijk dat na het verversen en doorspoelen van de automaat er na een half jaar rijden zwarte dikke olie uitkomt waarvan een andere garage (en expert) aangeeft dat deze waarschijnlijk nooit is ververst? Of had ik de bak moeten laten open maken en helemaal schoon moeten laten maken omdat er altijd nog resten achter blijven na het spoelen/verversen? Het lijkt er dan inderdaad op dat de olie is verbrand, maar het leek mij dat als er nieuw olie in is gegaan dat dit niet zo kunnen?

De BX rijdt gelukkig nog nadat de andere garage de bak heeft open gemaakt en schoongemaakt. En dan in februari dit maar weer laten doen of in ieder geval de bak laten spoelen.

Nog een vraag want als de automaat koud is doet hij het minder goed dan als hij warm is klopt dat en waar ligt dat aan?

Dank weer.

Seb

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 10 december 2018 11:07 AM
  [ # 6 ]

Seb schreef:

De oude garage heeft de bak gespoeld en daarmee neem ik aan ververst. Hij gaf aan dat hij er nieuwe olie in heeft gedaan en deze weer afgetapt net zo lang totdat de olie schoon was.

Spoelen en minstens twee keer verversen, met na een half jaar dikke prut als resultaat? Ik ben verre van een versnellingsbakspecialist, maar dit lijkt me zo goed als onmogelijk.

Edit: Hoeveel olie staat er op de rekening?

Profiel  
 
Seb
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 04-12-2018

Gepost: 10 december 2018 12:05 PM
  [ # 7 ]

Er staat voor € 100 olie op de rekening dus ging er vanuit dat hij daarmee het wel een aantal keer had gespoeld!

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 10 december 2018 01:18 PM
  [ # 8 ]

Bedragen zeggen niet zo veel, het gaat om de liters. Een ZF 4HP14-bak moet, stel dat hij helemaal leeg is geweest, gevuld worden met 6,5 liter olie. Echter, bij gewoon verversen gaat er maar 2,5 liter uit en weer in. (Zie de Vraagbaak Citroën BX van P.H. Olving, p. 269. Als je zelf wilt gaan sleutelen zou ik dit boek trouwens zeker kopen. Je ziet regelmatig tweedehands exemplaren voor weinig geld voorbij komen.)

Ik blijf het een vreemd en ongeloofwaardig verhaal vinden, maar wellicht kan iemand anders met meer verstand van zaken dan ik zijn licht er (nog) eens over laten schijnen.

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 10 december 2018 01:34 PM
  [ # 9 ]

Als je een garage niet de kans geeft om een “fout” te herstellen, kan je achteraf sowieso niet zo veel meer.

Praktisch gezien kan je niet veel meer doen dan je verlies pakken en hopen dat de bak het nog vele jaren goed blijft doen.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 10 december 2018 01:40 PM
  [ # 10 ]

Akkoord, maar TS Seb wil natuurlijk graag weten of hij ooit nog naar die eerste garage terug moet gaan, dus dat vraagt om inhoudelijke argumentatie. Heeft de garage snel 100 euro verdiend door een niet verricht klusje te factureren, of kan het inderdaad zijn dat die bak zó ongelofelijk smerig is geweest dat hij een half jaar na het spoelen en minstens twee keer verversen nog steeds dikke zwarte olie teruggeeft?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42992
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 10 december 2018 01:42 PM
  [ # 11 ]
Rougefurio schreef:

kan het inderdaad zijn dat die bak zó ongelofelijk smerig is geweest dat hij een half jaar na het spoelen en minstens twee keer verversen nog steeds dikke zwarte olie teruggeeft?

Ja, dat kan.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Seb
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 04-12-2018

Gepost: 10 december 2018 04:08 PM
  [ # 12 ]

Dank Waterman en Rougefurio. Ik denk ook dat de bak heel vies was. Nu gewoon goed onderhouden en laten checken en dan moet het goed komen.
Ik wou het vooral even tegen jullie aanhouden zonder iemand bij naam te noemen en te beschuldigen.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 10 december 2018 05:17 PM
  [ # 13 ]

Mooi. Ik zou de verversfrequentie dan voorlopig een beetje hoog houden, tot alle troep eruit is. Ik heb me echter laten vertellen -of het waar is weet ik niet- dat dan wel eventuele gebreken zich juist kunnen openbaren. Dat is dan echter niet de “schuld” van de schone olie. Zelf gebruik ik ATF Dexron II-D van Kroon, verkrijgbaar bij Brezan, maar er zijn ongetwijfeld andere goede olies.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3521
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 10 december 2018 08:15 PM
  [ # 14 ]

Je hoeft geen naam te noemen, maar een bedrijf dat de olie voor een Aisin Bak ( dat is de Total XLD FE die je noemt) gebruikt in een ZF bak waar volgens ZF ( daar is een lijst van: TE-ML-11, uitgave 2018) Dexron II of Dexron III in moet heeft er weinig van begrepen, en nu begrijp ik ook wel dat je bak er mee ophield:
Naast het feit dat die XLD-FE peperduur is ( kan best 2.5 liter voor 100 euro zijn…) is dat ook een bak-olie met veel “friction-enhancers” ( en die hoort thuis in bakken van Aisin/Toyota en andere japanse automaten die hebben dat nodig, als je daar iets anders in gooit schokt hij bij schakelen en gaat nog kapot op de koop toe).
Als je dat in een ZF bak stopt dat “kleeft” de olie veel te veel, ik denk dat hij dan veel te veel energie opneemt en dus in no-time verbrand en er dus zwart uitkomt. 
Ik denk dat je er goed aandoet je bak nog minstens 2 keer te “verversen”, na een paar duizend kilometer, en ik zou blijven bij de mensen die hem weer aan de praat gekregen hebben.
Sorry dat ik dat niet meteen gemeld heb toen je de XLD-FE noemde.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Seb
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 04-12-2018

Gepost: 11 december 2018 10:14 AM
  [ # 15 ]

Dank Citroensmgz! Dat klinkt heel logisch dat dan de olie verbrand. Deze “Citroën specialist” lijkt dan een foutje gemaakt te hebben met het soort olie. Ik ga meteen ook checken welke olie de nieuwe garage er in heeft gegooid. Dit klinkt erg plausibel dank je. En ik zal hem over een maand weer even laten verversen en dan hoop ik dat mijn BX nog lang mee gaat.

Afbeelding Bijlagen
IMG_8834.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook