CanBus
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 12 december 2018 11:18 AM

doei

Ik heb led lampen geplaatst in mijn C4 Picasso, werken goed geeft mooi licht.
Ik heb standaard xenon, maar wilde de rest van het witte licht buiten mijn auto vervangen voor led.

Ik heb op AE deze allemaal aangeschaft in canbus, als ik de auto uitlees met de Lexia dan staan er storingen in van een paar van deze lampen.
Er staat bij plus en min kortgesloten, dit zal de weerstand van de lamp zijn, voor de canbus.

Ik merk helemaal niks dat iets verkeerd werkt.
Als na een paar minuten het elektrisch systeem van de auto in rust gaat (auto op slot), betekent dit dan ook dat er nergens meer stroom op staat, dus dat de lampen de accu niet leegtrekken Confused:

Ik twijfel om ze er toch uit te halen (is het veiligst), maar als het geen kwaad kan laad ik ze liever zitten, de remlichten zijn zo helder en mooi, evenals de achteruitrijlampen en de mistlampen.

Ik had wat problemen met de accu die erin zat (2 jaar oud) deze was te licht is gebleken, dus nu een zwaardere erin maar wil van deze toch wat langer plezier hebben.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 12 december 2018 01:40 PM
  [ # 1 ]

Als de lampen uit zijn, trekken ze geen energie. De weerstand wordt alleen gebruikt door de CANBUS unit om de zien of de lamp kapot is of niet. De unit kijkt naar de weerstandswaarde om te zien “kapot” of niet. Een LED is een halfgeleider. Een gloeilamp is een klassieke weerstand. Groot verschil voor CANBUS. Vandaar de weerstand. De extra weerstand nept de CANBUS in feite.

Reden dat Lexia een storing geeft bij een paar lampen is logisch.
Zoals gezegd is een LED een halfgeleider. Die laat de stroom maar één kant op passeren. Door er een weerstand parallel over te zetten, kan de stroom tóch beide kanten op. Bij sommige lampen heb je geen keuze hoe je ze aansluit. Denk aan H4 bijvoorbeeld. Sommige autolampjes kun je op twee manieren plaatsen. Denk aan die wedge/insteek lampjes voor dash en kenteken bijvoorbeeld.

Niks om je zorgen over te maken. Lexia is ook maar een dom ding. Als je er geen vervelende meldingen door krijgt op je dash, hoef je hier verder niets aan te doen.

edit: https://www.google.com/search?q=canbus+led+resistor&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi9yKTXqZrfAhXQJ1AKHfr7CW0Q_AUIDigB&biw=1440&bih=743#imgrc=_

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 12 december 2018 02:08 PM
  [ # 2 ]

Top, je heb me echt gerustgesteld RogerM very good

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 12 december 2018 03:26 PM
  [ # 3 ]

Fijn.

Wat ik nog moet toevoegen: het kán zijn dat, omwille van die weerstand, je auto niet meer ziet (...) dat een LED-lampje werkelijk kapot is. Nu gaat LED niet snel kapot, maar het is wél iets om rekening mee te houden. Zeker bij dat AE-spul snake

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 13 december 2018 02:22 PM
  [ # 4 ]

Ik heb ze besteld very good

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook