1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Geluid rechter voorwiel
Frédéric Van Goethem
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 21-09-2018

Gepost: 21 september 2018 10:46 AM

Eerst even voorstellen: Ik ben Frédéric, en na 10 jaar en 2 keer C5 (5 jaar berline 2.0 HDI exclusive, 5 jaar tourer 2.0 HDI exclusive), nu sinds 7 weken in een DS5 2.0 HDI 180 BVA ‘aanbeland’.

Na ‘even aanpassen’ (een DS5 is een heel andere auto als een C5) tot hier toe tevreden over de DS5, op één probleempje na.

Bij het rijden over heel kleine hobbels is er duidelijk een geluid (rammel) hoorbaar aan het rechter voorwiel.  Twee keer voor langs de dealer geweest.  De eerste keer werd de wielkuip (die duidelijk los zat) vastgezet, de tweede keer heeft men een olieleiding van de stuurinrichting afgeplakt.  Deze kon duidelijk tegen de chassisbalk achter het voorwiel ‘tikken’.

Maar ... probleem nog steeds niet opgelost. Voor zover ik kan horen vermoed ik dat het geluid niet van de ophanging zelf afkomstig is, het klinkt niet ‘metaalachtig’, eerder kunststof dat ergens tegen slaat/tikt.  Het is duidelijk afkomstig van de omgeving van het rechter voorwiel, en ik kan het niet horen als ik met een raam open rijd (aan de buitenzijde van de auto dus).

Ook onder de motorkap kan ik aan die zijde niets vinden dat los hangt en tegen de carrosserie kan slaan.

Iemand enig idee of misschien gelijkaardige ervaring?

De auto is nieuw aangekocht, heeft nu net 3000 km gereden, en eigenlijk was het euvel al vanaf het begin aanwezig.

Er werd een ‘klacht’ door de dealer naar PSA gezonden, voorlopig zonder gevolg.

Profiel  
 
Roger aka creative20
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 21-05-2017

- DS 5 1.6 THP Sport Chic
Gepost: 23 september 2018 09:49 AM
  [ # 1 ]

Dag Frederic, misschien iets met een motorsteun? Rubbers van stabilisator stangen? Blijft vreemd, alles is i.p. nieuw. Wat je zou kunnen doen, is er voor je huis mee over een stoeptegel (zelf neerleggen) / trotoirband af te rijden en dat iemand anders, of jezelf, luistert waar het geluid vandaan komt. Voorzichtig uiteraard, snelheid is “0”, zelfs de motorkap zou open kunnen. Het zal niet de eerste keer zijn dat je binnen in het interieur zweert dat het geluid van linksachter komt, het geluid ergens rechtsvoor veroorzaakt wordt Sad Sad. Succes met de speurtocht, niet opgeven, garantie en een nieuwe auto hoort niet te rammelen, en zelfs een DS 5 van 6 jaar oud ook niet.

Groet,

Roger

Profiel  
 
Frédéric Van Goethem
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 21-09-2018

Gepost: 23 september 2018 08:45 PM
  [ # 2 ]

Beste Roger,

Bedankt voor de tips.

Ik heb dit weekend nog eens in alle rust aan het zoeken geweest onder de motorkap.

Naast de motor, aan de zijde van de distributie, zit een kunststof afdekkap waar volgens mij de pomp van de stuurbekrachtiging achter zit.  Deze zat nogal los.  Heb ze een beetje geklemd.

Volgende dagen eens evalueren of dit misschien iets verbeterd heeft.

Profiel  
 
Roger aka creative20
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 21-05-2017

- DS 5 1.6 THP Sport Chic
Gepost: 24 september 2018 10:07 PM
  [ # 3 ]

Succes, zou mooi zijn als “hem” dat geweest is, maar dat horen “we” dan graag Smile

Profiel  
 
Frédéric Van Goethem
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 21-09-2018

Gepost: 24 september 2018 10:14 PM
  [ # 4 ]

Vandaag al mogen ervaren dat dit jammer genoeg niet de oplossing is.

We blijven zoeken en hopen tevens op een antwoord op de door de dealer opgestelde klacht.

Profiel  
 
Frédéric Van Goethem
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 21-09-2018

Gepost: 12 oktober 2018 08:45 AM
  [ # 5 ]

Gisteren nog maar eens met de dealer gebeld aangaande dit euvel.

Nog geen reactie van PSA uit, hij gaat de schokdemper rechtsvoor vervangen.

Hopelijk lost het iets op.

Profiel  
 
Frédéric Van Goethem
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 21-09-2018

Gepost: 13 november 2018 09:19 PM
  [ # 6 ]

Ondertussen is de schokdemper rechts voor vervangen, maar dit heeft niets opgelost.

Ik verdenk toch nog steeds die wielkuip ... Ik slaag er eigenlijk niet in om ze 100 % vast te zetten.

Profiel  
 
Petrouche
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 10-12-2018

Gepost: 13 december 2018 07:31 PM
  [ # 7 ]

Hallo, hier zelfde probleem met mijn thp210. Deze geeft 5000km en deze geeft dezelfde irritante tik. Ik heb mij al rot gezocht maar geen oplossing.

Profiel  
 
Frédéric Van Goethem
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 21-09-2018

Gepost: 13 december 2018 08:18 PM
  [ # 8 ]

Het irritante getik blijft aanhouden.

Ondertussen is de wielkuip degelijk vastgezet dus dat is niet de oorzaak.

Verder heb ik ontdekt dat de pomp van de stuurinrichting nogal sterk kan bewegen, en daarbij tegen de wielkuip aan kan tikken.  Misschien is het dat? Ik heb in elk geval iemand gevonden op een Frans forum.  Zelfde euvel.  Blijkbaar was bij die persoon de silent bloc van de servopomp los of gescheurd.  Maar ik kan me dit moeilijk voorstellen bij een nieuwe auto.  Ik heb met de dealer afgesproken dat deze pomp bij volgend garagebezoek zeker bekeken en indien nodig beter vast gezet wordt.

Profiel  
 
Frédéric Van Goethem
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 21-09-2018

Gepost: 13 december 2018 08:22 PM
  [ # 9 ]

Een bekend euvel zijn de ‘coupelle d’amortisseurs’.  Rubbers bovenaan de dempers dus.  Maar daarvoor is er een aanpassing gebeurd enkele jaren geleden.  Volgens de dealer zit op mijn auto zeper die modificatie al op aangezien het één van de laatste DS5’en is.

Profiel  
 
Frédéric Van Goethem
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 21-09-2018

Gepost: 13 december 2018 08:25 PM
  [ # 10 ]

Petrouche, bent u al met dit euvel terug naar de garage geweest?  Het betreft in uw geval ook een nieuwe auto vermoed ik?

Profiel  
 
Petrouche
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 10-12-2018

Gepost: 13 december 2018 08:40 PM
  [ # 11 ]

Mijn auto is een demo, deze had 4000 km bij aankoop. Deze geeft er nu 5500. Mijn auto is van 2017
Wielkuip heb ik al afgehaald.
De servopomp kan inderdaad bewegen, ik heb dit al goed bekeken, de rubbers zijn niet kapot of gescheurd. Ook de Wielkuip heb ik met stof bekleed langs binnenzijde voor demping maar het probleem blijft aanhouden. Het is een zalige auto, maar die tik is echt irritant.

Profiel  
 
Frédéric Van Goethem
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 21-09-2018

Gepost: 13 december 2018 08:47 PM
  [ # 12 ]

Heb je eventueel foto’s genomen toen de wielkuip gedemonteerd was?  Dit kan misschien ideeën geven.

Profiel  
 
Petrouche
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 10-12-2018

Gepost: 13 december 2018 08:56 PM
  [ # 13 ]

Neen, dit heb ik helaas niet gedaan. De kuip uithalen kost niet veel moeite, deze zit vast met enkele torkx boutjes en klipsen. Bij mij komt het geluid enkel voor als de wagen bolt zonder gas geven,het moment dat ik gas bijgeef dus dat er kracht wordt overgezet, zegt hij tik.  Hij doet dit niet altijd. De garage zei dat dit de gasklep kon zijn maar hij doet het niet altijd. Wat ik ook ondervind is dat het relatief weg is als de motor op temperatuur is.

Profiel  
 
Petrouche
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 10-12-2018

Gepost: 13 december 2018 09:25 PM
  [ # 14 ]

Ik heb zonet nog even gekeken, iemand laten gas geven in neutraal. Die servopomp klopt op het 1ste zicht nergens tegen deze beweegde ook niet. Ik vraag me af of we in de juiste richting zoeken…

Profiel  
 
Petrouche
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 10-12-2018

Gepost: 13 december 2018 09:26 PM
  [ # 15 ]

Ik zie ook dat dit bij u een 2.0 diesel betreft. Bij mij is dit een 1.6benzine.
Motorisch kan het probleem dus niet echt zijn.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook