Orientatie Traction Avant
PuckVTS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 11-10-2018

Gepost: 23 december 2018 11:06 AM

Beste allemaal,

Tot nu toe ben ik in dit deel van het forum alleen maar lezer geweest. Nooit de stap durven nemen om ouder dan mijn eendje (1980) aan te schaffen. Nu ik in de gelegenheid ben om auto’s droog en veilig te stallen, durf ik oudere Citroëns te bekijken en een van mijn ultieme favorieten is de Traction Avant. Smile Zodoende meld ik mij hier ook ter orientatie.

Ik houd van origineel en daarbij niet van superstrak gerestaureerd. De auto’s zijn bijna allemaal 70 jaar oud en die geschiedenis mag die uitstralen van mij. Overspuiten is dus voor mij geen optie, zodoende zoek ik een goeie basis om mee te rijden. Ik ga er niet mee pekelrijden, maar in de zomer mag deze vaker worden ingezet om de “leasebak” (op de kleine stukjes) te ontlasten. Zodoende vind ik de 4-bak en een DS/ID motor niet een nadeel.

In dat kader kwam ik op marktplaats deze tegen. Er is een DS motor in geplaatst, maar lopen doet die niet. Er is volgende de eigenaar geen laswerk, wel spuitwerk nodig. (Nu loop ik lang genoeg mee, om dat niet in zijn geheel te geloven, maar oke). Foto verhult niet veel en zodoende heb ik er weinig gevoel mee.

Een prijs van 4500 Euro voor een auto met werk, die niet origineel is, kan ik moeilijk inschatten. Wellicht zijn er hier mensen die hier iets van vinden?

Zijn er mensen die tips hebben in de zoektocht?

Groet,

Puck

Profiel  
 
kfc_ice
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007

- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Gepost: 23 december 2018 12:56 PM
  [ # 1 ]

1 foto is redelijk weinig om u op te baseren.
Er komen direct heel veel vragen op in mij.
Hoelang staat deze stil, hoe zit het met de voortrein, elektriciteit, interieur, achtertrein, remmen, algemene staat chassis, motor en versnellingsbak,... .

Als deze in een oudere staat is (lees: basis is origineel) is er wel wat werk aan om deze toch naar een goede (en veilige !) standaard te brengen. Denk maar aan nieuwe benzine- en remleidingen, nieuwe remschoenen + cilinders, nieuwe elektriciteitskabels, nieuwe voortrein, nieuw uitlaatsysteem.

Check de chassis in de kofferbak (waar het reserve wiel plaats vind), de onderkant van de deuren en de dorpels op blazen, roestplakken of gaten.

Mijn advies is om nog wat bijkomende foto’s te vragen.

Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.

Profiel  
 
PuckVTS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 11-10-2018

Gepost: 23 december 2018 01:24 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je reactie kfc_ice. Als het goed is, stuurt de eigenaar vanavond betere foto’s, daar hoop ik wat meer informatie mee te krijgen.

Ik heb het vermoeden dat het een oude /originele basis is inderdaad. De auto is al sinds 1975 niet meer gekeurd oid. Zo is de eigenaar zelf ook niet degene die de motor heeft ingebouwd.

Als ik meer weet, meld ik mij weer.

Profiel  
 
Gepost: 24 december 2018 08:06 AM
  [ # 3 ]

Dat is inderdaad wel een hele summiere advertentie. Mijn advies, koop een auto die zo eerlijk mogelijk is, liefst ongerestaureerd. DS motor wil overigens niet automatisch zeggen dat er ook een 4-bak aan hangt. De motor van een vroege IDDS is in de basis gelijk aan die van een Traction, dus relatief eenvoudig in te bouwen, iets wat voor de 4-bak niet geldt. Het kan wel, maar daar komt toch wel serieus wat engineering bij kijken. Zeker bij een Légère zoals deze, waar de ruimte in het vooronder toch serieus beperkt is. Verder is het natuurlijk heel erg afhankelijk van wat je zelf kunt en wilt. Carrosseriewerk is voor de een geen punt, de ander houdt zich liever bezig met het technische aspect. Voor die prijs koop je in ieder geval geen auto meer waar je niets aan hoeft te doen, zoveel is wel duidelijk. Verder is een Traction natuurlijk geen heel moeilijke auto, mits je de juiste stukken speciaal gereedschap hebt of kunt gebruiken om een en ander uit- en in elkaar te schroeven. En ja, dans son jus zijn ze echt heerlijk, al heb ik bij het bovenstaande exemplaar meer het gevoel dat de jus serieus beschimmeld is. In het echt gaan kijken lijkt me het allerbeste. Succes.

Profiel  
 
ed-gs
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 30-05-2008

Gepost: 24 december 2018 02:30 PM
  [ # 4 ]

Het is lastig om de staat van de auto in te schatten als hij niet rijdt.
Als je zeker wilt weten waar je aan begint is een rijdende auto handiger.
Alles is op zich wel te doen, maar kost ook de benodigde hoeveelheid geld.
Je zult zien dat een duurdere, rijdende, auto uiteindelijk goedkoper is.

Ben benieuwd naar de extra foto’s!

Profiel  
 
PuckVTS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 11-10-2018

Gepost: 26 december 2018 09:38 AM
  [ # 5 ]

Dank voor de reactie’s allemaal! Inmiddels weet ik al weer meer.

De auto komt van een handelaar/liefhebber en idd zoals graddus al opmerkte, er zit geen 4-bak in, alleen de motor is niet origineel. Ik heb wat extra foto’s toegestuurd gekregen, alleen weet ik niet goed hoe ik die hier op dit forum moet uploaden. Ze zijn overgens ook niet heel verhullend en doet mij overkomen dat de Jus behoorlijk beschimmeld is (letterlijk).

Dit maakt mij wel duidelijk dat ik dit volgens mij nu niet moet willen. Ik wil graag knutselen maar om de boel enigszins in gang te houden, is een rijdende staat wellicht beter om mee te beginnen. Wat is hier een realistische prijs om rekening mee te houden? Rijdend, zit ik dan sowieso boven de 10k?

Profiel  
 
Gepost: 26 december 2018 04:57 PM
  [ # 6 ]

Nee hoor, niet zo lang geleden stond er hier een dorp verder nog een 11 Legere te koop voor iets van een 7 a 8000 euro. Die auto is twintig jaar geleden helemaal gerestaureerd, maar er is zelden mee gereden. Vorig jaar is ie buiten gekomen voor de trouwerij van smans dochter en sindsdien staat ie weer binnen en te koop. Volgens mij staat ie er nog.

Profiel  
 
PuckVTS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 11-10-2018

Gepost: 27 december 2018 09:54 AM
  [ # 7 ]

Dank voor het meedenken allemaal. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat ik een rijdend exemplaat wil hebben. De zoektocht gaat rustig verder.

Buiten dat zoek ik nog een boek waar alle modellen en verschillen van de geleverde tractions in staan. Hebben jullie tips voor goeie literatuur?

Profiel  
 
Gepost: 27 december 2018 05:51 PM
  [ # 8 ]

Een boek weet ik zo een twee drie niet, al zullen die er zeker zijn. Heel rudimentair heb je natuurlijk de 7, de 11 en de 15 (ja en de 22 die nooit geproduceerd is en als een soort heilige graal wereldwijd gezocht wordt). De 7 is de allereerste, met de kleine carrosserie en een klein motortje (1300 of 1500 cc) en is maar kort gebouwd. Al snel kwam ook de 11 met een langere en bredere carrosserie en de bekende 1911 cc 4-cylinder motor. Deze motor kwam ook beschikbaar in de kleine carrosserie, en heette dan 11 Légère (in Nederland ook vaak Sportje genoemd). De 15 heeft dan weer een aangepaste carrosserie van de 11 met een 6-cylinder motor. Van zowel de 4 als de 6-cylinder bestaan ook Cabriolets, Coupés, Commerciales en Familiales. De eerste twee zijn maar in zeer kleine oplagen gebouwd en inmiddels peperduur, de laatste twee zijn gebouwd tot de oorlog en hebben in principe de brede carrosserie maar dan nog wat langer (met de kenmerkende extra ruit in de C-stijl). De Commerciale heeft een tweedelige achterklep waarbij ook de achterruit mee open kan. De Familiale is even lang, maar moet de grote laadopening ontberen, in plaats daarvan is ze voorzien van extra zitplaatsen middels een rij strapontins (klapstoeltjes) tussen de voor en achterbank.
De belangrijkste modelwijziging vindt pas in 1952 plaats, waarbij de bumpers worden rechtgetrokken, de ruitenwissers van boven naar onder de voorruit verhuizen, dashboard en interieur een beetje worden aangepast en de voor de meeste mensen meest opvallende wijziging, het kofferdeksel verliest het kenmerkende reservewiel en krijgt meer een koffermodel. In 1953 of 1954, het precieze jaar moet ik je even schuldig blijven, wordt dan de aloude 11 Perfo motor vervangen door de 11D motor. In principe hetzelfde blok, maar op veel punten gewijzigd en met iets meer vermogen. Met het ‘koffermodel’ keren overigens ook de Commerciale en Familliale terug in het gamma, waarbij de eerste nu een grote naar boven openende vijfde deur heeft.
Ruwweg is dit zo’n beetje het belangrijkste, waarbij je een Sportje en een Normale het makkelijkst uit elkaar kunt houden door naar de afmetingen van de carrosserie te kijken (12 cm verschil in breedte en 20 cm in lengte), door naar het slingergat in de grille te kijken (rond bij het Sportje en langwerpig bij de Normale), je voor- en na-oorlogs uit elkaar kunt houden aan de hand van de motorkap, die bij de vooroorlogse versies een aantal klepjes in de zijkant hebben, daar waar de latere modellen door middel van louvres de overtollige warmte afvoeren uit de motorruimte. En dan natuurlijk nog de eerder genoemde verschillen tussen voor en na 1952, maar dat spreekt bijna voor zich.
Er zijn vast nog tal van aanvullingen te geven op dit verhaal, maar in grote lijnen denk ik dat ik het zo wel onder woorden heb gebracht. Succes met je zoektocht!

Profiel  
 
PuckVTS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 11-10-2018

Gepost: 27 december 2018 06:11 PM
  [ # 9 ]

Wow Graddus, dat is een hele nuttige korte samenvatting! Een aantal vragen die ik had rond de modellen zijn hierbij wel beantwoord. Smile Ik blijf geduldig doorzoeken naar een goed en rijdbare, zeker niet perfecte, trax! Smile

Nogmaals dank voor het meedenken en ik meld mij snel genoeg weer! Smile

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9835
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 december 2018 12:51 PM
  [ # 10 ]

Een motorkap kan natuurlijk “vooroorlogs” gemaakt worden! Zekerheid wat betreft vooroorlogsheid geeft de extra profilering rond de achterruit.

En had de 7C niet dezelfde carrosserie als de BL?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
briard
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 27-10-2012

- Traction Avant 11 BL 1953
- CX 25tri automatic serie2 break
- C5 break
Gepost: 28 december 2018 01:49 PM
  [ # 11 ]

Kijk eens op marktplaats, daar word het boekje
,De citroen 7, 11&15; in Nederland ,aangeboden.
Lid worden van Traction avant Nederland is ook erg handig.
Kan miskopen helpen voorkomen.

Profiel  
 
PuckVTS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 11-10-2018

Gepost: 28 december 2018 06:02 PM
  [ # 12 ]

Goeie tips! Ik ga direct achter het boekje aan!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook