verbinding gaspedaal carburateur
klinkenbijl
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016

- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
Gepost: 11 januari 2019 06:12 PM

Hallo, ik heb mijn motor gewisseld en nu lukt het me niet het verticale verbindingstuk tussen gaspedaal en de (horizontale) gasstang die naar de carburateur loopt zo te plaatsen zodat eea soepel loopt.
Ik kan twee oorzaken bedenken: of het stangetje zit helemaal verkeerd of het is verbogen met het plaatsen van de motor. (of een combinatie van deze twee)
Kan iemand mij vertellen hoe dat stangetje precies hoort te lopen?

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 11 januari 2019 07:22 PM
  [ # 1 ]

Heb je hier wat aan?

Onderin:

Bovenin (normaal volgens mij zonder het bovenste rubber):

Die malle bocht in de stang kan soms wat massage nodig hebben om de pukkel & slang van de carterventilatie voldoende te omzeilen.

Ook is het wijsheid om bovenin te zorgen dat de horizontale stang netjes in lijn staat met de gasklep-as. Dat doe je door de houder tegen het schutbord in de sleufgaten te verzetten.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5358
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 11 januari 2019 07:56 PM
  [ # 2 ]

Motorsteunen ingezakt? of verkeerd afgesteld?

http://www.citroen-ds-id.com/index.html?ds/DS_Manuals.html
pagina 54 voor de basisafstelling van de stangen…

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 11 januari 2019 08:02 PM
  [ # 3 ]

Ook mogelijk. Als de rechter motorsteun ingezakt of niet goed afgesteld is, kan het blok zodanig scheef gaan liggen dat die verticale stang niet meer goed vrij ligt van de carterventilatie.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
klinkenbijl
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016

- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
Gepost: 11 januari 2019 08:04 PM
  [ # 4 ]

Dank voor jullie snelle reactie! Dus de stang loopt boven de moer van de carterventilatie.
H@ns ik heb 2 goede steunen gebruikt die volgens wphb zijn afgesteld.
Zou het kunnen zijn dat het blok een half centimetertje teveel naar links zit? Ik heb het erin laten zakken en vastgezet.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5358
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 11 januari 2019 08:09 PM
  [ # 5 ]

Een halve centimeter zou nog wel gecorrigeerd kunnen worden met de houder op het schutbord denk ik.
Is het rubber van de houder niet uitgelubberd?
Maar je kan proberen de motor misschien een halve centimeter verschuiven…

Profiel  
 
klinkenbijl
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016

- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
Gepost: 11 januari 2019 08:16 PM
  [ # 6 ]

Dat houdertje is nieuw. Ik ga morgen weer aan de slag. Zal voor de zekerheid ook motorsteunen opmeten.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5358
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 11 januari 2019 08:23 PM
  [ # 7 ]

Ik zie dat de link naar de wph niet helemaal compleet is…
http://www.citroen-ds-id.com/index.html?ds/DS_Manuals.html
814,repair manual vol 1, pagina 54
Maar het probleem zit bij jou waarschijnlijk onderin, dus dan heb je misschien niet zoveel aan deze tekening.

Je kan de 4 boutjes van de motorsteunen een slagje losdraaien, rechts naast de auto gaan staan en dan de motor een tikje naar je toe trekken. Dat lukt meestal wel.

(en niet vergeten de steunen weer vast te zetten maar dat spreekt vanzelf Wink )

Profiel  
 
klinkenbijl
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016

- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
Gepost: 12 januari 2019 05:55 PM
  [ # 8 ]

Nou het zit. Stangetje was verbogen waarschijnlijk met het plaatsen van de motor want voorheen werkte het goed. Is wel lastig klusje liggend, zij boven, ik onder, te bedenken hoe je in de werkbank moet buigen. Er staat nog een beetje spanning op maar het gaspedaal werkt.
De motorsteunen leken ok. Is wat lastig meten maar beiden ca 9 cm van het montagevlak tot de steun aan de motor. Met de waterpas nog gemeten:  versnellingsbak gelijk aan carter.
Bedankt voor alle adviezen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook