Waar zitten de ontluchtings punten van koelvloeistof bij C5
richard5000
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 07-08-2010

Gepost: 12 januari 2019 08:38 AM

Gisteren reparatie gedaan en omdat er bij deze reparatie (vervangen oilefilterhuis) koelvloeistof is weggelopen (uiteraard opgevangen), was mijn koelvloeistof reservoir leeeg, deze gevuld, maar toen ik stukje ging rijden kreeg ik stop teken motor werd te heet, reservoir was leeg, dop eraf gehaald en bijgevuld, toch even gekeken op het net en daar zag ik dat je moet ontluchten?

Weet iemand hoe en waar of heeft iemand tekening waar ontluctingspunten zitten en hoe herken ik deze?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 12 januari 2019 11:47 AM
  [ # 1 ]

Voor je begrip: Ontluchtnippels vindt je altijd op het “lokaal hoogste punt” daar waar lucht blijven “hangen”. Je hebt als het goed is 2 van die ontluchtdoppen ( lijken op verteldoppen): Een bovenop de slang die naar de kachel gaat, tegen het schutbord en een rechts op de motor ( als je er voor staat)  waarschijnlijk op het thermostaathuis ( te lang geleden dat ik dat gezien heb) op of de motor/in een slang.
Omdat je C5 te heet aangaf zat en lucht in je thermostaathuis, dan is de temperatuur sonde die daar ook in zit van slag. De methode: vat vol, dop eraf, ventieldopje iets opendraaien tot je er KVS uit ziet stromen. Je kunt ook iedere dag een beetje bijvullen, op den duur verdwijnen die bellen waarschijnlijk ook wel, maar er kan er altijd eentje blijven hangen.
Succes,

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 12 januari 2019 11:48 AM
  [ # 2 ]

Er zitten nu luchtbellen in het circuit. Die moeten eruit want die bellen werken als een verstopping. Vaak zit er op het hoogste punt een nippel. Kijk eens op de twee slangen die door het schutbord naar het kachelhuis lopen. Vaak zit er op het thermostaathuis ook een nippel (blauw of zwart).

Kachel vol open zetten, dop van reservoir af, vloeistof bij de hand houden, afvullen, ontluchten, motor laten draaien, etc etc. Bedenk dat de koelthermostaat pas bij hogere temperatuur open gaat. Pas dan gaat het koelcircuit stromen! Alle slangen moeten goed warm worden.

PAS OP DAAIENDE DELEN BIJ DE RADIATEUR!

ps deze info is generiek en niet C5 specifiek.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
mrep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-10-2017

Gepost: 12 januari 2019 12:10 PM
  [ # 3 ]

hallo; wat wij vroeger deden , een beetje lef is wel nodig, een stuk karton voor de radiateur, en dan gaan rijden. dan wordt de motor echt heet, en kan het koelwater/koelvloeistof lekker uitkoken, dat werkte bij ons eigenlijk altijd goed. maar zoals gezegd, een beetje lef is wel nodig. en we hadden bij het ontluchten het vulpunt altijd verhoogd, meestal een lege limonade fles op het expansie vat , daar de bodem uitgeknipt, dan weet je zeker dat dit het hoogste punt is. en zal de waterkolom de lucht uit de ontlucht nippels duwen. succes ! gr mrep

hydropneumatic driving has its ups and downs….....

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook