1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
welk lager is nog kanshebber?
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 19 januari 2019 12:28 PM

Onze Xsara Picasso 1.6i 16V heeft nu 250K gereden en is onderhoudkundig in prima staat. Echter, ik meen dat het in de auto wat rumoeriger geworden is in de loop der jaren. Een inspectie leerde dat diverse rubbers aan vervanging toe zijn.

Afgelopen weekend heb ik de beide rubberlagers van de draagarmen vervangen, beide wiellagers aan de voorzijde, rubberlagers van de stabilisatorstang én beide reactiestangetjes.

De auto is nu -kloeink- en -plok- vrij en ligt weer stevig op de weg/in de bocht. So far so good.
Wat ik echter nog steeds hoor, is een reutel die optreedt bij hogere snelheden én op die momenten als ik gas geef. Nu weet ik dat het lastig is om een geluid te herleiden op een forum maar het is duidelijk gerelateerd aan snelheid van de auto in combinatie met versnellen. Zodra ik een continue snelheid rijd, is de reutel weg.

Welke lagers komen in aanmerking om te controleren en hoe doe ik dat zonder de boel direct uit elkaar te trekken? Ik verdenk het tussenlager van de rechter as. Nu hoor ik dat die lagers zelden de geest geven… Homokineten lijken ook nog goed. Geen gekraak daar.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 19 januari 2019 12:43 PM
  [ # 1 ]

Bakolie al eens ververst?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 19 januari 2019 01:02 PM
  [ # 2 ]

Ja. Ondanks zorgvuldig werken is er toch wat bakolie uitgelopen toen ik de draagarm verwijderde. Omdat het niet duidelijk was hoeveel eruit gelopen is, heb ik de bak helemaal afgetapt en opnieuw gevuld met 2 liter versie transmissieolie. De olie zag er nog prima uit. Daar zit het probleem niet…

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 22 januari 2019 12:19 PM
  [ # 3 ]

Niemand meer een advies?

Dan heb ik nog wel een vraag:
Wat is wijsheid? Alleen het lager vervangen óf gelijk de hele aandrijfas? En koop ik dan een nieuwe of een revisie-as? En waar haal ik een gereviseerde aandrijfas in de omgeving Amsterdam?

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 01 februari 2019 04:09 PM
  [ # 4 ]

-schopje-

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 01 februari 2019 05:17 PM
  [ # 5 ]

Is denk ik erg mioeilijk te bepalen zonder in de auto te zitten.Een lager in de versnellingsbak zou natuurlijk ook nog kunnen…

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 01 februari 2019 06:00 PM
  [ # 6 ]

Het effect doet zich pas de laatste weken voor. Als volgt:
Bij hogere snelheden vanaf 80km/u én als ik het gas effe stevig intrap, zowel in de 4e als 5e gang.

Het effect treedt dus alleen op als de aandrijfassen flinke rpm maken. De auto schakelt strak met weinig speling tussen de gangen. In mijn redenatie kom ik telkens weer op het tussenlager uit óf de differentieellagers…

In de 3e gang haal ik de 80 niet… confused

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 01 februari 2019 06:47 PM
  [ # 7 ]

Meestal is slijtage aan een aandrijfas te horen als je een scherpe bocht maakt.
Misschien domme vraag, maar heb je winterbanden gemonteerd? die willen ook wel eens geluid maken…
Sneeuwkettingen ook trouwens Wink

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 01 februari 2019 07:09 PM
  [ # 8 ]

Domme vragen bestaan niet Hans.

Ja, er zitten winterbanden onder maar die zijn niet de oorzaak. Die zaten er vorig jaar ook onder.
Het is een stevige reutel/resonantie/ratel, alsof er een steeksleutel in het vooronder ligt te rammelen. Je hoort het alleen bij/vanaf een bepaalde snelheid EN als ik de motor effe flink laat trekken. Vrachtwagen inhalen bijvoorbeeld.

Ik rij al 7 jaar in deze auto en ken iedere kraak intussen. Twee weken geleden heb ik beide wiellagers aan de voorzijde vervangen want die maakten een geluidje bij scherp L of R draaien. Dat probleem is opgelost. Ik hoopte dat de ratel óók uit die lagers kwam, maar dat bleek dus niet zo te zijn. De reutel zit er nog steeds. Ja, ik had beter die assen er gelijk effe uit kunnen trekken toen ik toch bezig was en de boel open lag. Ik heb wel de homokineten “bevoeld” maar die gaven nul speling.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 01 februari 2019 07:21 PM
  [ # 9 ]

Controleer eens de moer op de bout van de motorgaffel, die durft nog wel eens min of meer los te komen alhoewel die zelfborgend is. Onlangs nog gehad bij een Xsara Picasso.

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 02 februari 2019 12:25 PM
  [ # 10 ]

Die zit vast, bleek zojuist.
Klopt ook niet in het verhaal want de ratel/resonantie is snelheidonderhevig én zodra ik de motor belast.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 02 februari 2019 01:25 PM
  [ # 11 ]

Heb je al eens kritisch naar je motorsteunen gekeken?

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 02 februari 2019 01:42 PM
  [ # 12 ]

Ja, blokt kantelt mooi heen en weer. Zien er prima uit.
Zoals ik eerder al meermaals aangaf, is er een directe relatie tussen de resonantie en de omtreksnelheid van de wielen en in het bijzonder tijdens versnellen.
Voor mij staat eigenlijk wel vast dat het niet in een passief stuk materiaal zit maar in iets dat direct verband houdt met de aandrijving.

@iedereen: omdat niemand in m’n verdenking rond die lagers meegaat, zeggen jullie daarmee dat het daar in ieder geval niet in zit?

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 02 februari 2019 02:23 PM
  [ # 13 ]

Roger,
Ik denk dat het erg moeilijk is om van een beschrijving een diagnose te stellen.
Misschien verwacht je in dit geval teveel van de forummers.
Aangezien je zelf al aardig wat dingen hebt vervangen en daarmee hebt uitgesloten ga ik er vanuit dat je toch aardig op de hoogte bent van de techniek.
Het is kennelijk geen “alledaags” probleem.
Ik denk dat je het beste een monteur met Picasso-ervaring kan laten meerijden, misschien dat hij/zij er iets zinnigs over kan zeggen.
En dan nog zou het kunnen zijn dat het probleem niet gevonden wordt…

Succes met dit raadselachtige probleem!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 02 februari 2019 02:29 PM
  [ # 14 ]

Kan het nog het hitteschild van de uitlaat zijn?
of https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/205850/ ?
Je zou dan wel verwachten dat het bij elke versnelling zou moeten optreden…
Of lijkt het toch meer op een lager?

Misschien ligt er toch wel een steeksleutel mee te rammelen…
Of een schakelstang? Helpt het als je de pook beetpakt tijdens het optrekken?

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 02 februari 2019 03:11 PM
  [ # 15 ]
RogerM schreef:

Welke lagers komen in aanmerking om te controleren en hoe doe ik dat zonder de boel direct uit elkaar te trekken? Ik verdenk het tussenlager van de rechter as. Nu hoor ik dat die lagers zelden de geest geven… Homokineten lijken ook nog goed. Geen gekraak daar.

Daarom schreef ik bovenstaand ook in de openingspost. Rammelende tankdop etc is uitgesloten. Ik zou me schamen als het uiteindelijk zoiets blijkt te zijn. Ik ben er niet op uit om iemand van z’n kostbare tijd te beroven.
Ik heb alle rubbers van de draagarmen recent gedaan, wiellagers vóór L & R vervangen, overige silentblocks en motorsteunen nagelopen op gescheurd rubber oid, nieuwe transmissieolie, etc.
Wat rest is dus lagers en homokineten. Nou, die laatste heb ik gecheckt en er zit geen speling in.
Rest dus lagers en da’s een vervelende want er zitten nogal wat lagers in een motor waar je niet “zomaar” effe bij kunt. De makkelijkste is het tussenlager in de rechteraandrijfas. Daarna komen de differentieellagers (de aslagers aan de differentieel-zijde) het makkelijkst in zicht. Daarna komen de baklagers en is het crisis.
Ik focus nu op lagers ná de versnellingsbak. Reden is omdat de resonantie echt klinkt als een rot lager (het wordt langzaam aan erger), treedt alleen op bij belasting van de motor én vanaf een bepaalde snelheid. Daarom denk ik “aandrijflijn!”.

Vragen: kan ik het verschil horen tussen een rot tussenlager en een rot -willekeurig- differentieellager?
Hoe controleer ik speling in het tussenlager? As uitnemen of kan het “in situ”?
Hoe groot is de kans dat het de differentieellagers zijn, de bakzijde van de assen dus?

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook