Achterruitverwarming schakelaar bekabeling
c.schillings
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 29-01-2019

Gepost: 30 januari 2019 07:08 AM

Hallo iedereen,

De achterruitverwarming is helaas stuk gegaan, nu wil ik zo een auto heatertje direct op de 12V aansluiten en laten schakelen via dezelfde knop als waar je de achterruitverwarming mee bediend.
Overigens voor de duidelijkheid ik ga niet die bekabeling gebruiken of daar van aftappen, het is puur zodat ik weet welk contacpuntje wat is in de schakelaar.

Nu hoop ik dat iemand mij kan vertellen welke kleurtje welk draadje is, plus, min en geschakeld lijkt me dan zodat ik weet welk contactpuntje wat is binnen in de schakelaar.
Zie foto hieronder:

Gr
CS

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 30 januari 2019 08:53 AM
  [ # 1 ]

Voel je niet aangevallen, maar als ik de foto zie en je vraag lees dan zou ik iemand met enige kennis van autoelektronica dat heatertje laten aansluiten.
Wil je het toch zelf doen dan is de makkelijkste en veiligste manier om toch de twee draadjes van de achterruitverwarming te gebruiken. Ik ken de C1 niet, maar het kan niet meer zijn dan de stekertjes van de ruit schuiven en daar dat heatertje op aansluiten.

En isoleer alsjeblieft die gesoldeerde bundel draden om kortsluiting te voorkomen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
c.schillings
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 29-01-2019

Gepost: 30 januari 2019 01:32 PM
  [ # 2 ]

Gebruik voor een reactie op het voorgaande bericht niet de quote knop maar de knop ‘plaats reactie’.police

Ik heb al genoeg in autos met elektronica aangesloten en als ik wil weten wat welk contactpunt is in de schakelaar dan vindt ik dat wel uit alleen ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven.
Dus nogmaals ik leg nieuwe bekabeling aan dus niks doorlussen op bestaande kabels maar direct vanaf de zekeringskast gezekerd met 15 of 20 ampere, enige wat ik wil weten welk kleurtje is de schakel, welk de plus en welk de min zodat ik dat kan vertalen naar de contacpunten van de dashboard knop
Daarbij laat ik gewoon de bekabeling van de bestaande achterruitverwarming intact en leg ik gewoon nieuwe aan.
En voor jullie beeld ik sluit een relais ertussen aan van 15-20a dus niet direct meteen op de knop

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 30 januari 2019 11:51 PM
  [ # 3 ]

Met een multimeter kun je toch zelf snel uitvogelen welke draad aan de massa ligt en welke geschakeld is?

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 31 januari 2019 07:39 AM
  [ # 4 ]

Goed om te zien dat je de foto in je openingspost hebt aangepast zodat te zien is dat de aan elkaar gesoldeerde draden zijn geïsoleerd met zwarte tape. very good

En inderdaad wat Witkop zegt, gewoon even doormeten.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3521
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 31 januari 2019 11:32 AM
  [ # 5 ]

Volgens het elektrisch schema heeft die stekker 4 aansluitingen.
1 - ongebruikt
2- uitgang naar verwarmingselement
3- ingang naar schakelaar
4- aansluiting “lampje” = led, die zit aan de andere kant aan “2” vast.

Dan zul je nog even moet uitzoeken of je “schakelaar” een echte schakelaar is ( aan en uit c.q. verbonden of niet verbonden) of een “pulsgever” is die een elektronische module stuurt. 
Bij een C1 uit 2011-2012 zou het een echte schakelaar moeten zijn.

Kleuren staan niet in het schema, wel draadnummers.
Succes,

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook