Afgeregelde spanning bij cactus met intelligente dynamo
jdenh
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 15-01-2016

- C4 (2004-heden) C4 Cactus puretech 82 feel
Gepost: 31 januari 2019 12:16 PM

Het betreft hier een cactus van 2015 zonder start/stop.
Accu is van het type EFB en de dynamo / spanningsregeling is “intelligent”.
Merk dynamo Valeo.

Nu de vraag : wat is normaal voor de batterij-spanning in rust ?

De 1e montage accu stond in rust op 11,6 volt en hoewel ook bij min 9 graden er geen startprobleem was vond ik dat niet voldoende en heb de accu vervangen. Beetje snel na ruim 3 jaar maar o.k.
Vervolgens de spanning regelmatig gemeten en dat blijkt op 12,2 te stabiliseren. Nog steeds te laag denk ik dan.
Rijdend meten mbv dongel en smartphone geeft als laagste waarde 12,1 en hoogste 12,3 volt.

De dynamo wil wel naar 14,3 volt als ik het dunne stuurdraadje los neem.
De boord-elektronica regelt dus af op 12,2.

Is die spanning te programmeren ??

Dealer gevraagd maar die heeft geen idee. ( als u geen startproblemen heeft, gewoon doorrijden….. )
Dat is mij iets te simpel geredeneerd en dus ben ik op zoek naar de gewenste waarden.
Dat valt niet mee tot mijn verbazing.

Wie weet het wel ??

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 31 januari 2019 10:57 PM
  [ # 1 ]

[edit mod] quote gewist, quoten van het laatste bericht is niet toegestaan! Gebruik de knop “Plaats Reactie”. Zie regel 10 [/edit mod]

Misschien heb ik het niet helemaal begrepen.
Maar waar meet je de spanning?
Direkt op de accu of meet je de boordspanning? want dat zou best wel eens verschillend kunnen zijn.
Als je geen startproblemen hebt, moet het dan wel veranderd worden?
Bij kamertemperatuur zou de accu bij niet draaiende motor ongeveer 12.8V moeten aangeven.
Maar als het vriest is dat lager.
En als laatste: klopt je meter wel?

Profiel  
 
jdenh
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 15-01-2016

- C4 (2004-heden) C4 Cactus puretech 82 feel
Gepost: 01 februari 2019 11:37 AM
  [ # 2 ]

Meten doe ik direct op de accu en via de diagnose aansluiting.
Dat laatste kan ook rijdend en dan zie je een kleine variatie.De hoogste en laagste waarde slaat de app ook op en dat is 11,9 en 12,4 volt )

De beide meters zijn dus o.k.
Bij een revisiebedrijf voor startmotoren en dynamo’s is ook die 12,2 gemeten met hun meetgereedschap.

Daar vinden ze ook deze waarde te laag om een accu gezond te houden. Ook al is het een accu die bij start/stop systemen wordt toegepast.
De dealer zou het moeten weten want de vtg elektronica bepaald het en niet de dynamo/spanningsregelaar op de dynamo.
Hoewel een accu van het EFB- type beter bestand is tegen diep ontladen en ook in rust wel wat lager mag liggen dan 12,7 volt. ( die altijd gangbaar was voor de normale loodaccu’s.)

Dat starten / aanslaan nog geen probleem is geweest is leuk.
Maar als de nieuwe accu na een jaar ook weer vervangen moet worden als gevolg van een te lage afgeregelde spanning is dat minder.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook