Lampje gaat branden: Ad Blue? Of toch iets anders
Benco
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 25-02-2018

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech 110 man OneTone
Gepost: 20 augustus 2018 05:58 PM

n.b. In verband met inhoudelijk andere vraag afgesplitst van dit topic.

Vraagje ,
M’n vader heeft een Berlingo 1.6 Diesel 90pk automaat (eat6 ?)
De wagen is nieuw gekocht en nu ongeveer 4 jaar oud.
Jammer dat hij een diesel koos , maar hij wou persé een automaat ... maar doet geen kilometers ...
Amper 5000km op 4 jaar .
Nu ging er eerder al een lampje branden in het dashboard ...
Volgens het boekje moet hij AD blue bijvullen , maar hij wist niet hoe en dus terug naar de dealer ...
Bij de dealer hebben ze ook even gezocht naar een eventueel verborgen ADblue tankje , maar het zit er blijkbaar gewoon, niet in in die wagen !
Dus geen AdBlue aanwezig , maar toch een waarschuwing om het aan te vullen ??
Nu kan volgens het boekje dat lampje ook nog wat enders betekenen , het zal dan wel moeten denk ik , waat wat precies ...
Nu heeft men dus dat lampje gewoon gereset en klaar ...
nu een tijd later gaat het weer branden , de vrees is dus dat ze het weer niet weten en maar gewoon weer resetten , maar als er een lampje aangaat en men reset het gewoon , kan dat dan niet gevaarlijk zijn dat er straks toch ergens schade of zware / dure problemen komen ??
Enfin , het bijgeleverde boekje geen weinig uitleg en bij de dealer weet men blijkbaar ook niet meer ...
Frustrerend !
Zeker omdat ik nu een 8 tal maanden ook een nieuw Citroënnneke heb en ik wil geen gokkende herstellers .

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 20 augustus 2018 11:49 PM
  [ # 1 ]

Benco, die vraag hoort hier niet thuis. Wink

 

Profiel  
 
HAUG
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 21-03-2007

Gepost: 21 augustus 2018 10:39 AM
  [ # 2 ]

Hoi Allemaal
René, .. waarom hoort deze vraag hier niet thuis? 
Ik was nochtans benieuwd naar de reactie(s) er op.
Bedoel je dat de inhoud van de vraag niet thuishoort onder dit onderwerp (nl. bespreking van de nieuwe Berlingo)?
Mvg.,
HAUG

Berlingo Fresh 1.6 HDi 55KW/75PK (van 02/2006)

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 21 augustus 2018 10:41 AM
  [ # 3 ]

Lampjes en storingen horen in een ander (eigen) topic thuis.

Maar als iemand het antwoord weet is het niet verboden om dat neer te zetten.  Als het topic maar niet gekaapt gaat worden Wink

 

Profiel  
 
Benco
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 25-02-2018

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech 110 man OneTone
Gepost: 22 augustus 2018 09:02 PM
  [ # 4 ]

Sorry , ik dacht het gaat over een Berlingo van dit model , ik post het hier effe , my bad , sorry

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 23 augustus 2018 07:10 AM
  [ # 5 ]

Geen probleem. Errare humanum est. Wink

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 25 augustus 2018 06:09 PM
  [ # 6 ]

Ik zou ten eerste sowieso alle niveau’s van de vloeistoffen even controleren, dan kun je dat in elk geval uitsluiten.

Verder zou het wel eens kunnen zijn dat er een probleem(pje) is met de verbranding, waardoor de motor wat ‘viezer’ draait dan zou moeten, en dat de computer daarom zegt dat de AdBlue (wat zorgt voor een schonere verbranding als het er in zit) aangevuld moet worden ...

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Jan Lof
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 11-02-2018

Gepost: 25 november 2018 08:23 AM
  [ # 7 ]

Gok zelf op een vervuild of defect egr in dit geval. Je kan proberen met egr reiniger het ventiel weer schoon te krijgen, anders demonteren en met bv remmen reiniger aan de gang. Als het dan nog niet is opgelost nieuw ventiel bestellen.

Succes

Berlingo 1.9D 2005. love

Mijn auto leeft. Hij rookt, wipt en zuipt.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 25 november 2018 10:12 AM
  [ # 8 ]

Een HDI en dan 5000 kilometer in 4 jaar: Dat is vragen om problemen helaas. Ik begrijp de vraag naar een automaat wel, maar deze combinatie is niet ideaal.
De HDI van 2014 ( je zegt 4 jaar, dus 2014 ?) heeft geen adblue maar wel een FAP ( deeltjesfilter).  Die “Blue” HDI zijn er dacht ik vanaf 2016.
Als je heel weinig rijdt met een HDI dan werkt je FAP nooit goed, want die moet “regenereren” en dat werkt alleen als je een langere rit maakt waarbij de motor goed op temperatuur komt. Ja hij heeft een EGR klep, maar die kan nooit na 5.000 km vervuild zijn, dat treedt op door veelvuldig gebruik… daar is hier dus geen sprake van. Als er wat bijgevuld moet worden is dat de Eolys vloeistof, dat is voor de FAP, maar dat lijkt me ook sterk na 5.000 km.
De oplossing: iedere 3 maanden geforceerd een langere rit maken ( 100km) op de snelweg en dan wel 120 rijden. ( zelfs in de 4e versnelling helpt nog beter).  Op die manier brand je de FAP eens goed schoon ( dat hoort zo…).
Ik vindt het raar dat je dealer/garage FAP en Adblue door elkaar haalt maar dan kan ook een misverstand zijn.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 25 november 2018 05:34 PM
  [ # 9 ]

Is dit soms een E HDI ?

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
berlingo 107
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 22-01-2011

Gepost: 03 februari 2019 09:22 AM
  [ # 10 ]

Dat lijkt me ook de fapfilter, terug naar de garage en hem geforceerd laten reinigen, hangen hem dan aan de computer, en deze bootst een langere autorit na en laat het roetfilter regenereren, en je probleem is opgelost, maar zonder af en toe een lange rit, met de nodige snelheid, gaat dit probleem blijven terugkomen

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook