Na olie koeler nu koppakking lek? Of slecht gespoeld?
Rvd-945
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 25-02-2014

Gepost: 12 februari 2019 05:16 PM

Enige tijd geleden had ik zwarte smurrie in het koelvloeistof reservoir.
Ik vreesde voor de koppakking maar gelukkig bleek de warmtewisselaar (oliekoeler) de boosdoener.
Omdat de inlaat mooi schoon was en de uitlaat dicht zat met zwarte smurrie heb ik dat geconcludeerd.

Nadat de warmte wisselaar (en het vuile koelvloeistof reservoir) vervangen was heb ik het hele koelsysteem meerdere malen met water gespoeld. Daarbij viel mij al op dat er weinig olie resten mee kwamen (omdat olie en water slecht mengen). Omdat er toen geen vorst gevaar was heb ik het systeem met water gevuld en zo enige tijd mee gereden. Regelmatige controle leverde weinig afwijkende dingen op. Het systeem bleef op pijl en er was nagenoeg geen olie meer in het reservoir.
Bij de eerste aankondiging van vorst heb ik het systeem gevuld met koelvloeistof. Het verwijderde water was relatief schoon (olie vrij).

Nu heeft de kachel radiator het begeven en moet de “verse” koelvloeistof er weer uit, tot mijn grote schrik zit het reservoir vol met zwarte smurrie!!
Is nu het systeem eindelijk goed gespoeld door de koelvloeistof of is nu als nog de koppakking eraan?


Update: ik heb wat motor olie en een veelvoud koelvloeistof is een potje gedaan. Dat mengt verrassend goed.

Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 12 februari 2019 09:13 PM
  [ # 1 ]

Je zou toch wat preciezer moeten rapporteren:
Wat is je zwarte smurrie: Als dat zwarte vloeistof is die zeg maar dezelfde viscositeit heeft als koelvloeistof dan is het verontreiniging, je kunt met een kleine beetje oude zwarte olie veel koelvloeistof kleuren, en dat kan weinig kwaad: Koelt ook goed.
Als het echter “dikker” is, d.w.z. de dichtheid van mayonaise heeft, dan komt er nog steeds olie bij je koelvloeistof. Als je wilt weten of het de koppakking is kun je hem afpersen of met een “gas-meter” kijken of je uitlaatgassen in de Koelvloeistof vindt anders blijft het gokken, en je warmtewisselaar kan nog steeds lekken.

Je hebt terecht gezegd dat water niet mengt met olie, je kunt dan ook met water geen olie uit het koelcircuit reinigen tenzij je een zeepachtige toevoeging gebruikt die de olie kan oplossen. Dat er dus verontreiniging van olie in het koelcircuit blijft verbaasd me niet en dat krijg je er helaas niet zo snel weer uit want die olie plakt nogal eens hier en daar in een hoekje.

Van de warmtewisselaar zeg je dat de inlaat schoon was en de uitlaat vuil: Je bedoelt dan de wateraansluitingen? Heb je gekeken of je water in de olie hebt? Kun je makkelijk doen door de olie te verhitten, als ie gaat “spetteren” koken de water belletjes die erin opgelost zijn, die olie kun je gemakkelijk tot 150 graden verhitten, zal misschien een beetje walmen.

Succes,

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Rvd-945
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 25-02-2014

Gepost: 12 februari 2019 10:15 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je reactie.

Met smurrie bedoel ik dat in het koelvloeistof reservoir, boven op de koelvloeistof, een laagje (1mm)  “zwarte pudding” ligt. De verwijderde koelvloeistof heeft een normale viscositeit, is alleen niet meer licht blauw.

Ik merkte dat bij mijn meng test, met 1 deel olie op ongeveer 10 delen koelvloeistof, het gemengde product veel dikker is als de koelvloeistof.
Morgen zal ik ff de olie nakijken op vocht.

Eigenlijk zoek ik naar de logica in de “reeks van gebeurtenissen”.
Met water was er “geen probleem”. Nu met koelvloeistof is duidelijk het systeem gespoeld, maar is die defect kachelradiator nu toeval of het gevolg van de koelvloeistof en zijn spoelende werking?

Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook