2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
ES9 versus PRV 24v
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 21 februari 2019 09:52 PM
  [ # 16 ]

https://youtu.be/7ffSCrDqZL4?t=14m
Hoe goed is je Frans? Wink

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 22 februari 2019 12:36 AM
  [ # 17 ]

En wordt dat tegenwoordig nergens meer toegepast?

De Nissan micra gebruikt het ook

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 22 februari 2019 08:09 AM
  [ # 18 ]

Met de massale toepassing van turbo’s (drukvulling) en variabele klepbediening lijkt me deze techniek overbodig geworden.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 22 februari 2019 08:53 AM
  [ # 19 ]

Dan ook maar even mijn duit in het zakje.. Ik heb zo ongeveer elke Xm gehad die er te krijgen was kwa motorisering, maar de meeste lol heb ik toch echt met een handgeschakelde ES9J4. Een TurboCT komt op een hele goede tweede plaats!
De TurboCT heeft het grote voordeel dat hij, door zijn lagere gewicht, veel makkelijker door bochten te manouvreren is, zonder traag aan te voelen. Sterker nog, een TCT heeft een geniaal koppelverloop. Echt een heerlijke auto, mits goed onderhouden. Door het vlakke koppelverloop leent deze motor zich echt heel erg voor een automaatbak…

De ES9J4 is eigenlijk de meest moderne motor die in de Xm is geleverd. Meer dan voldoende power, een hele mooie rustige loop en een naar mijn mening heerlijk geluid. De ES9 heeft altijd anti zink bollen en volgens mij ook altijd hydractive.. De automaat is, met zijn 4 versnellingen niet zo mijn ding. Doet deze motor gewoon weinig eer aan. De handgeschakelde versie heb ik 8 jaar gehad en is gewoon echt heel erg fijn om te rijden! Als je zou willen kun je met 50 in zijn 5 en heb je nog voldoende koppel om ontspannen te rijden..
Let op, de ES9 heeft net als de ZPJ4 een hydraulische koppeling. Hierdoor koppelt hij lekker licht, maar het is wel even wennen omdat een deel van het aangrijpgevoel weg is…
Groot voordeel is dat voor de ES9 nog heel veel te krijgen is. De motor is de basis voor de V6 in de C5 en C6 en slijtage delen als de distributieriem zijn dan ook 1 op 1 uitwisselbaar met deze motoren. Sleutelen is door de krappere blokhoek heel fijn bij dit blok.

Als je voor een automaat gaat is een ZPJ 12v ook een heerlijke auto. Een ZPJ 12v is geen snelheidsmonster, maar komt erg goed mee. Deze generatie V6 motoren loopt wat rauwer, maar is wel heel betrouwbaar. Slijtagedelen als waterpompen etc worden wel steeds lastiger te krijgen. Let ook op met bougiekabels, rotors, verdeelkappen etc. Heel veel van het geleverde spul is van een zeer slechte kwaliteit en is soms na 10-15.000 km echt compleet op.
De ZPJ heeft nooit anti-zink, wat sommige mensen aan kan trekken. De ZPJ en ZPJ4 hebben nooit zij-airbags, maar hebben wel als groot voordeel dat ze goed te vinden zijn uit de jaren 1994-1997, wat de meest roestvrije jaren zijn voor een Xm. De eerste types alsook de latere types vanaf half 1998, 1999 en 2000 willen nogal eens flink rotten. Vooral die laatste jaren kunnen je een erg nare verrassing bezorgen op de dorpels, bodem en subframes!
Een ander groot verschil is natuurlijk de Diravi. Wel iets meer kans op lekkage, maar hier zijn inmiddels oplossingen voor te vinden. De ES9J4 heeft helaas nooit Diravi als optie gehad…

De ZPJ4 is de meest zeldzame van het stel denk ik, al vraag ik me af of er heel veel meer handgeschakelde ES9J4 Xm’s zijn.. Onderdelen kunnen echt moeilijk zijn voor een ZPJ4, maar het is wel een heerlijk blok. Waar de ES9 heel mooi soepel loopt (te soepel voor sommigen), loopt de ZPJ4 heerlijk rauw. Vooral bij de uitstraling van een type 1 in mijn ogen geweldig! Let wel op met delen als uitlaten etc, al is daar natuurlijk genoeg mogelijkheid in de aftermarket sfeer…

Al met al een leuke keuze/overweging!

Oh, mocht je een break zoeken, die is nooit als ZPJ4 geleverd origineel. De ES9J4 is er zowel handgeschakeld als met automaatbak wel in break vorm!

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 22 februari 2019 04:15 PM
  [ # 20 ]
@lfred schreef:

...Is daar meer informatie over op welk principe dit werkt? ...
Mvg. Alfred.

Ik doelde op het principe van variabele inlaatlengte om een betere cilindervulling te krijgen. Wordt hier gebruik gemaakt van staande golven in de inlaat, of misschien het Helmholtz principe?
Gewoon uit nieuwsgierigheid, helaas vind ik er bijna niets over.

Mvg. Alfred.

 

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 22 februari 2019 04:21 PM
  [ # 21 ]

Excuus, ik dacht dat dat in mijn linkje stond maar ik zocht eigenlijk een ander filmpje dat ik nu niet kan vinden. Wel eentje over een vergelijkbaar systeem dat in de 16v-motor van de ZX en Xantia zat:
https://youtu.be/prPFHBpn1CA
Verder staat hier ook wel het één en ander:
https://www.xmclub.nl/forum/xm-v624-prv-24v-skzukz-zpj4-motor-info
EDIT: Hier heb je ook wel wat aan denk ik: https://youtu.be/ANzy3jMeBjM

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 22 februari 2019 05:05 PM
  [ # 22 ]

Bedankt voor je reactie.
Het zpj4-motor-info document had ik al gevonden.

Mijn nieuwsgierigheid kwam juist door dit document Wink
Je ziet telkens uitleg hoe ‘een stromingsprincipe’ wordt toegepast.

Ik was nieuwsgierig naar welke natuurkundig eigenschappen hier benut worden.


Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 22 februari 2019 07:22 PM
  [ # 23 ]

Staande golven, d.w.z. massatraagheid van de lucht bij stroming.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
PBO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 663
Geregistreerd: 23-05-2004

- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Gepost: 23 februari 2019 10:44 AM
  [ # 24 ]

@Xsara Coupe: heldere uitleg. Juist vanwege het magere aanbod van de ES9-handbak heb ik mijn zoekterrein verbreed naar de ZPJ. Als ik dit draadje zo doorlees is de ES9 qua moderniteit en verkrijgbaarheid van onderdelen te verkiezen boven de ZPJ, maar zijn er niet echt zwaarwegende bezwaren tegen de ZPJ, zeker niet omdat het niet m’n dagelijkse auto wordt.

Automaat had de zoektocht een stuk makkelijker gemaakt maar gezien ik liever zelf schakel en de ZF-bakken het een stuk korter uithouden dan de handbakken, komt een automaat enkel in aanmerking als er bijv. aantoonbaar een recente revisie heeft plaatsgevonden en er de eerste jaren dus maar een kleine kans op problemen zou moeten zijn. Vorige week nog in een ‘99-er ES9-automaat gereden met < 2 ton op de klok, maar het schakelgedrag gaf weinig vertrouwen, de staat van de carrosserie (inderdaad roest) evenmin.

C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook