Oud type achterlichten installeren
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 754
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 23 februari 2019 04:43 PM

Momenteel wordt er laswerk uitgevoerd aan de koets van mijn 2CV en ik speel met de gedachte om zo’n oud schuin achterpaneel erin te lassen. Heb ik altijd al mooier gevonden en nu de boel toch uitelkaar ligt kan ik het gemakkelijk meenemen. Op dat schuine achterpaneel horen van die kleine achterlichtjes. Ik heb jaren geleden op Citromobile al eens een setje kapjes voor die oude lampjes gescoord met een oranje bovenkant. Dit voorkomt dat ik extra knipperlichten aan de zijkant van de carrosserie moet plaatsen. Rem-en dimlicht zullen hier waarschijnlijk gecombineerd zijn.

Weet iemand hier of dergelijke lampjes een beetje gemakkelijk zijn aan te sluiten op de bestaande bedrading en zijn er LED conversies voorhanden voor een betere lichtopbrengst?
Verder heb ik geen idee hoe die dingen aan de auto bevestigd worden. Ik heb alleen de kapjes en de bijbehorende rubbers…

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 973
Geregistreerd: 09-03-2005

- Traction Avant 11BL
Gepost: 24 februari 2019 11:55 AM
  [ # 1 ]

Afhankelijk van het merk zal je de bijbehorende fitting moeten zien te vinden. Ze zitten gehaakt in de koets en vastgezet met een moertje m5.
De benelux kapjes die je hebt gevonden, combineren oorspronkelijk rem/knipperlicht dmv “amerikaanse schakeling” (oranje)en achterlicht (rood).
Met de aansluiting zal je dus een beetje moeten puzzelen.

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 605
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 24 februari 2019 12:52 PM
  [ # 2 ]

Als je 23 maart a.s. de A-Markt in Gemert bezoekt, is daar vast wél iemand van de EEEC die je vooruit kan helpen met én de voetjes waarmee je de achterlichten monteert, én het ´Amerikaanse´ aansluitschema én het LED-alternatief (want dat bestaat). Overigens is het ´Amerikaanse systeem nog niet zo makkelijk, want de combinatie ´knipperlicht terwijl je remt´ behoeft wat aanpassingen in het systeem.
En neem dan vooral je kapjes mee. Je schrijft dat je ´kleine´ kapjes hebt, en dat zouden (omdat je geen foto plaatst) ook ULO kunnen zijn.

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 754
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 24 februari 2019 01:44 PM
  [ # 3 ]

Aha! Dus als ik het goed begrijp zijn knipperlicht en remlicht (oranje) gecombineerd en niet dimlicht en remlicht (rood)?
Zijn oranje remlichten toegestaan voor de APK?

Het merk dat ik heb is AXO. De lampen zijn rood van onderen met een oranje bovenkant. Ik zie bij diverse leveranciers allerlei fittingen, maar geen idee wat ik voor deze lampen nodig heb…
De fitting schroef je direct op de achterplaat, neem ik aan? Heb namelijk ook ergens online separate montageplaatjes gezien waar de fitting dan weer opgeschroefd was. Hoort waarschijnlijk bij een ouder type?

@JoF: A-type markt wordt lastig. Ik werk het grootste deel van het jaar in het buitenland en ben pas in april weer even in NL.

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 605
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 24 februari 2019 02:34 PM
  [ # 4 ]

Knipperlicht en remlicht (beide oranje) zijn idd gecombineerd.
Zie link
https://eeec.nl/eend-en-techniek/truus-techniek-ziet-ze-schijnen/ . Op de foto zie je een rood rem- en knipperlicht, maar oranje AXA bestaat óók. Je hebt iig géén ULO´s, want die zijn vierkanter. Op de 2de foto kun je zien hoe ze gemonteerd zijn, de kleine sleufjes zijn al uitgeslepen in het achterpaneel.
Wat betreft APK-eisen: ik had dezelfde oranje/rode (reflector) achterlichten gemonteerd op mijn 2CV uit 1970, incl. Amerikaanse aansluiting, en dat was bij de APK géén probleem. Ik ken de APK-eisen onvoldoende om te kunnen beoordelen of dat ook bij de latere types mocht, maar daar ga ik wél van uit (nieuwe auto´s van Amerikaanse makelij hebben dat immers nog steeds). Let er wél op dat je kapjes hebt die aan de onderkant óók licht uitstralen naar links c.q. rechts, want je moet óók kentekenverlichting hebben. Losse kentekenplaatverlichting (2x) is een optie, was origineel óók zo (zie mijn website). Voor de schakeling kun je zoeken op http://wegenwachteend.blogspot.com/2013/06/. Ombouw naar LED: https://www.harrieabc.nl/Citroen-2CV-basis-led-ombouw-set-6-volt en http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?p=289083 . Zo, je kunt vooruit. Maar ik zou beginnen met contact opnemen met de APK-keurmeester, anders is de teleurstelling van al je werk groot als (achteraf) blijkt dat het voor een 2CV van ná 1970 tóch niet mag

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 754
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 24 februari 2019 03:31 PM
  [ # 5 ]

Perfect, bedankt voor de uitgebreide info! Hier kan ik wel iets mee.
De werking en wijze van montage aan de auto zijn me nu duidelijk.

Bij de link naar led ombouw zie ik alleen een oplossing voor 6V, waar mijn auto een 12V systeem heeft. Ik zal eens navragen of 12V ook mogelijk is. Ik heb gisteren ook al een email gestuurd naar een bedrijf dat zich met leds bezighoudt met de vraag of het buislampje van de gewone verlichting eventueel als gecombineerde led (dim/remlicht) is te maken. Dat voorkomt ook meteen gedonder bij de APK omdat de remlichten dan gewoon rood blijven. Ben benieuwd.

Overigens, is de waterdichtheid van die oude achterlichten écht zo slecht als overal wordt beweerd? Ik lees namelijk steeds dat die dingen eigenlijk altijd lekken.

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 605
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 24 februari 2019 04:05 PM
  [ # 6 ]
Apprentice schreef:

Overigens, is de waterdichtheid van die oude achterlichten écht zo slecht als overal wordt beweerd? Ik lees namelijk steeds dat die dingen eigenlijk altijd lekken.

Weet ik niet. Met mijn gerestaureerde 2CV 1970 reed ik eigenlijk nooit met regen. Staat nu in het museum van Edwin Groen. Overigens kleurt een rood ledje in een oranje kapje óók niet écht rood (geloof ik). Succes verder, het gaat wel lukken.

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook