4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
   
borgveer kogelhouder
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 27 februari 2019 11:14 AM
  [ # 46 ]

Een paar jaar geleden is het me gelukt om zo’n oude draagarm te redden door de afgebroken pen er uit te boren.
Daarbij was het een voordeel dat de draagarm al gedemonteerd was. Je staat dan gemakkelijker te werken.
Mijn aanpak was: gebruik een steenboor die passend geslepen is naar 3 mm. De punt ervan is harder dan een gewone staalboor.
Rustig boren, na ca. 0,3-0,5 mm is de boor bot en begint weg te lopen. Dan ligt de pen dus gedeeltelijk bloot.
Het moment om met een Dremel o.i.d. en een metaalfreesje het blootliggende stukje pen weg te halen.
Daarna kun je, na de boor geslepen te hebben, weer een stukje pen wegboren totdat de boor weer wegloopt. etc.
Ik ben er meer dan een dag mee bezig geweest.
Het gat is van binnen dus iets groter geworden, daar zit dus nu vet in! Het begin en het einde van het gat zijn vrijwel 3 mm gebleven, zodat je daar wat steun voor de boor hebt als je dieper aan het boren bent.
Het kan dus wel, maar het is een klus!

Profiel  
 
Jeroen Fokke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 29-12-2016

- 2CV 2CV6
Gepost: 27 februari 2019 01:14 PM
  [ # 47 ]

Die laatste suggestie zal het wel worden. Behalve steenboren worden ook Widia boren aangeraden.

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 27 februari 2019 03:40 PM
  [ # 48 ]

Kruipolie en warmstoken kan de oplossing zijn.

Als de arm nog gemonteerd is kun je een leeg klein conservenblikje (van bijvoorbeeld Bonduelle) vullen met kruipolie, deze past precies om de kogelkom en gedeelte arm heen, je zet het blikje op goede hoogte op bijvoorbeeld houtblokjes. Laat het minstens 24 intrekken. Dan heetstoken, en met een beetje geluk tik je het restant borgveer eruit.

Er bestaat ook kruipolie van TSL, in een flacon van 200 ml. (Google). Heb ik hele goede ervaringen mee. Ook hier beslist verhitten, en arm/restant borgveer doen schrikken met klappen van (flinke) hamer, na periode van intrekken van de olie. Het proberen waard, want je hoeft dan je arm niet te demonteren.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 27 februari 2019 08:58 PM
  [ # 49 ]
Jeroen Fokke schreef:

Die laatste suggestie zal het wel worden. Behalve steenboren worden ook Widia boren aangeraden.

Heb ik ook geprobeerd.
Is bij mij niet gelukt. Het widia stukje smolt uit de boor.
Uit frustratie te ongeduldig geweest met steeds boor laten afkoelen…

De truc met het bakje en dan vullen met rustyco zou je ook nog kunnen proberen…

Profiel  
 
Jeroen Fokke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 29-12-2016

- 2CV 2CV6
Gepost: 28 februari 2019 12:00 PM
  [ # 50 ]

Ik ga de kogelkom in TSL langdurig kruipolie zetten. Dan verhitten en de penrest uittikken.

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 28 februari 2019 07:49 PM
  [ # 51 ]

Hi Jeroen, het gaat je toch alleen om de pen (oud type draagarm met vaste kogelkom)?
Waarom probeer je niet gewoon een nieuw gaatje te boren als je de pen er uiteindelijk niet uit krijgt.
Met een kobaltboortje (waarschijnlijk meer dan 1) en een laag toerental (max 200 rpm bij gietijzer) moet dat toch te doen zijn. Of vergis ik mij? Ik ga het iig a.s. zaterdag op mijn oude draagarm proberen (op de werkbank dat dan weer wel)

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 28 februari 2019 08:25 PM
  [ # 52 ]

Bij dit soort hardnekkig vastroeste onderdelen heb ik altijd succes met een autogeen brander. Eerst de gehele kom warm stoken om scheurvorming in het gietijzer te voorkomen, dan met de scherpe vlam de plek waar de pen vast zit oranje stoken, dan zou je het er zo uit moeten kunnen tikken.
Als je een roestig voorwerp verhit tot die temperatuur dan blijft er van de roest alleen nog wat poeder over.

Profiel  
 
Jeroen Fokke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 29-12-2016

- 2CV 2CV6
Gepost: 28 februari 2019 08:37 PM
  [ # 53 ]

Hi Robbert en Douwe, Een gaatje naast de pen is inderdaad een optie die ik ook al van iemand van de ds club heb gekregen. Daarvoor moet ik de draagarm demonteren om hem onder de boorkolom te plaatsen.

Ook de autogeen brander erop doe ik liever doe ik liever op de gedemonteerd arm. Ik heb geen brug dus dat is ook een beperking.

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 28 februari 2019 10:21 PM
  [ # 54 ]

precies, ik heb ook eerst op straat lopen boren, rammen, branden etc. maar het werd mij te koud en te link. Afgesleept naar het sleutelhonk en toen ging een nieuwe arm een stuk makkelijker. Zal je zaterdagavond het resultaat laten horen.

Profiel  
 
Jeroen Fokke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 29-12-2016

- 2CV 2CV6
Gepost: 01 maart 2019 03:06 PM
  [ # 55 ]

Ben benieuwd naar het resultaat.
Ik heb nu de kom in een bakje met TSL kruipolie staan

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 08 maart 2019 08:56 PM
  [ # 56 ]

Hi Jeroen,

Even geen foto maar gaatje boren naast het pennetje is met een kolomboor en kobaltboortjes geen probleem geweest.

Profiel  
 
Jeroen Fokke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 29-12-2016

- 2CV 2CV6
Gepost: 08 maart 2019 10:54 PM
  [ # 57 ]

Ik heb hem nog in de TSL kruipolie staan. Vandaag of morgen verhit ik de kogelhouder en probeer de restant veer eruit te tikken

Profiel  
 
Jeroen Fokke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 29-12-2016

- 2CV 2CV6
Gepost: 02 juni 2019 06:44 PM
  [ # 58 ]

Inmiddels heb ik de borgveer eruit. Warmstoken en eruit tikken met een drijver leverde alleen kromme drijvers op. De draagarm heb ik eruit geperst met een carrosserie pers. Probleemloos.
De veer heb ik uitgeboord onder De boorstandaard met een widiaboortje 3 mm.
Voorzichtig boren lukte het om de veer in de lengte voor het grootste deel weg te boren, ondanks dat het verenstaal is.

Nu is de tank eruit. Kennelijk 20 jaar oude benzine erin. Er zit zo te zien roest in de tank. Motortanks maak ik schoon met bouten en moeren in de tank, daarna de tank op de betonmolen en draaien maar. Maar door de schotten in de DS tank zal dat niet gaan. Graag een advies van jullie.

Profiel  
 
 
4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook