Van overwinning op de weg tot gehavend vlaggenschip: het XM boek is er!
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 23 maart 2019 03:26 PM

Van de voorpagina.

Citrovise brengt een boek uit over de fabuleuze XM en wij mochten het boek reeds lezen!

23 maart 2019. Het is vandaag exáct 30 jaar geleden dat Citroën de eerste informatie over het nieuwe topmodel, de XM, officieel vrijgaf aan de pers. Een model dat het succesvolle model CX moest opvolgen en had daaraan een zware taak. De XM moest niet alleen de CX rijders behagen, maar was ook in de markt gezet om kopers bij de Duitse concurrenten weg te kapen. Auteur Thijs van der Zanden neemt je mee in de reis die de XM zou maken van begin jaren ‘80 tot in de early zeroes.

Het boek heeft ook de taak om hoge verwachtingen waar te maken, geschapen door de eerder uitgebrachte boeken. Gelukkig is dat íets eenvoudiger: een boek heeft immers geen elektronische storingen, een fenomeen waar de XM helaas om bekend staat. In het boek worden overigens de tekortkomingen van de XM door de jaren heen niet overgeslagen en op een humoristische wijze benoemd.

De opbouw van het boek is praktisch en herkenbaar. Ruim 280 pagina’s worden gewijd aan de auto; het begint met hoofdstukken over de laatste jaren van de voorloper van de XM, de CX, de situatie bij PSA op dat moment en het tijdsbeeld. Er worden aardig wat pagina’s besteed aan het project dat uiteindelijk de XM zou worden en de introductie van de auto. Veelal prachtige schetsen en foto’s van de ontwikkeling worden getoond en meer dan 40 pagina’s worden gebruikt om dit verhaal te vertellen.

De modeljaren worden per jaar besproken in een eigen hoofdstuk en tonen de evolutie van het model door de jaren heen. Anders dan bijvoorbeeld bij het CX-boek is er ook een hoofdstuk gewijd aan de de accessoires die verkrijgbaar waren op de XM en ook aan de speciale versies van o.a. Tissier, Boonacker en Pijpops wordt aandacht besteed. Bij het GS-boek zagen we een hoofdstuk over het model in het buitenland en ook bij de XM boek wordt er uitgebreid geschreven over de XM in andere landen, ook in Azië en de VS.

De productie van de XM wordt goed belicht en ook over de opvolgers van de XM, de C5 en C6 wordt het nodige geschreven.  Anders dan het GS boek zien we dit keer geen sectie terugkomen met de miniaturen die zijn verschenen rondom het model.

Heel praktisch bevinden zich aan het einde van het boek alle overzichten. Productiecijfers, prijzen, kleuren en bekleding zijn zeer overzichtelijk gerangschikt per jaar. Dit zagen we al bij eerdere boeken, maar ook een gedetailleerd evolutie-overzicht van de wijzigingen per productiejaar bevindt zich achterin. Hierin onderscheidt het boek zich duidelijk van de eerder uitgeven boeken. Een goede zet!

Van het XM boek kan niet anders gezegd worden dat het wederom een ‘bijbel’ is geworden. Het valt op hoe compleet het boek is en de mate van details met betrekking tot de ontwerpkeuzes laat je andermaal naar de XM kijken op een andere manier. Het boek is een standaardwerk voor de liefhebber van het model, óf voor de verzamelaar die alle boeken in z’n kast wil hebben. Net als bij eerdere boeken komt er een standaard uitvoering beschikbaar en een luxe variant die in gelimiteerde opgave wordt uitgeven, die ongetwijfeld snel uitverkocht zal zijn.

www.citrovisie.nl
Tekst: Nielsje, foto’s: Citrovisie

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7266
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 23 maart 2019 05:33 PM
  [ # 1 ]

Is nog wel even wachten….......“de levering van dit boek start vanaf mei 2019”. Wink

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 23 maart 2019 05:58 PM
  [ # 2 ]

Lijkt mij weer een prachtig boek van Thijs.

Nog even een i i.p.v. een a in de topictitel wellicht? Wink

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Pablo Fanque
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 15-03-2018

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 23 maart 2019 07:02 PM
  [ # 3 ]

Ook deze weer meteen besteld,vorige maand al. Inderdaad jammer dat het nog even duurt, achteraf had ik hem ook op Citromobile kunnen oppikken.

EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934

Profiel  
 
Pablo Fanque
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 15-03-2018

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 11 april 2019 06:31 PM
  [ # 4 ]

Hij is binnen! Ziet er weer goed uit.

EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook