C1 gevoelig voor sludge bij de olie vuldop
tedkroon
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 03-03-2019

Gepost: 14 maart 2019 09:12 PM

Viel mij op dat de C1 die wij onlangs aangeschaft hebben dat zich sludgevorming (ook wel “mayonaise"genoemd) in de vuldop gevormd heeft. Dit treedt vooral op als de auto niet warm gereden wordt ofwel van kleine stukjes rijden. Anderzijds vertelde een collega van mij dat zijn Aygo daar ook last van had terwijl geen kleine stukjes rijdt. Daarbij komt dat de de olie net ververst is met 5W40.

Wie heeft dit ook bij zijn C1?

Profiel  
 
CPS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 30-05-2017

- C1 exclusive , automaat met schakelflippers.
Gepost: 15 maart 2019 08:19 AM
  [ # 1 ]

ik heb daar bij mijn beide c1’ns geen last van.(b.jaar 2013+2014)

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 15 maart 2019 08:19 AM
  [ # 2 ]

Sludge, of ‘mayonaise’ is het gevolg van vocht in de olie. Dat kan koelwater zijn wat duid op een mankement, maar kan ook het gevolg zijn van condens in de motor. Je krijgt nu eenmaal condens op koude stalen oppervlakken, zoals aan de binnenzijde van de motor. Als de olie de kans krijgt op bedrijfstemperatuur te komen dan verdampt dat vocht na een tijdje.

Dat heeft zowat iedere auto als je alleen maar korte ritjes maakt.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
tedkroon
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 03-03-2019

Gepost: 15 maart 2019 12:14 PM
  [ # 3 ]

Dat is mij bekend, echter een collega die had het ook terwijl hij iedere dag 2x 10 km rijdt. Vandaar mijn vraag of dit type hier meer gevoelig daar voor is, vanwege een mindere carterventilatie. Of de huidige synthetische oliën sneller water emulgeren dan de mineraal oliën.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25353
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 maart 2019 03:39 PM
  [ # 4 ]

10 km is natuurlijk een kippe eindje.  ga eens een uurtje snelweg rijden.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Runner24
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 20-11-2018

Gepost: 24 maart 2019 03:04 PM
  [ # 5 ]

Is normaal bij kleine stukjes rijden.
En motor is pas op temperatuur na ongeveer 22 km rijden, klein of groot blok maakt niet zoveel uit.
Het legt ook een beetje aan wat voor olie er inzit.
Het ene merk is er wat gevoeliger voor als het andere merk

Citroën c1 type1
Auto van de vrouw:.
Citroën c3 1.4 exclusief type1.
Mijn hobby/droom auto
Citroën xantia 1.8 16v(zwevend slagschip)

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 25 maart 2019 10:32 AM
  [ # 6 ]
tedkroon schreef:

Dat is mij bekend, echter een collega die had het ook terwijl hij iedere dag 2x 10 km rijdt. Vandaar mijn vraag of dit type hier meer gevoelig daar voor is, vanwege een mindere carterventilatie. Of de huidige synthetische oliën sneller water emulgeren dan de mineraal oliën.

Ik rij dagelijks 2x 14km en heb het ook in de winter, in de zomer minder.

Let wel: als de koelvloeistof op temperatuur is, is de olie dat nog lang niet!

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
funck
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 26-02-2022

Gepost: 28 februari 2022 07:28 AM
  [ # 7 ]

Dit komt inderdaad ook voor bij onze uit 2016 afkomstige C1 Airscape 1.0 VVTi, met name bij het rijden van korte afstanden (ca. 12 km) ontstaat lichte sludge vorming (enkele druppels) in de vuldop. Na het rijden van wat grotere afstanden (35km) verdwijnt dit overigens weer vanzelf.

Lijkt mij niet zo heel problematisch, zolang de koelvloeistof op peil blijft: niets aan de hand!

Gebruikte motorolie: Castrol Edge 5W30.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook