raambediening LV
vanDaag
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 25-04-2018

Gepost: 29 maart 2019 04:23 PM

Een mooie dag om eens naar de raambediening te kijken die het niet doet:

Eerste verdachte de schakelaar die wat vaag aanvoelt. Deze uit elkaar gehaald en opnieuw weer in elkaar: geen resultaat.

Tweede verdachte de stekkers. Deze allen uitgenomen, die aan de motor bleek de boosdoener, die maakt soms wel soms geen contact.
Ondertussen ging het het raam met veel gekraak weer omhoog en omlaag…een paar keer maar…toen liepen de kabels van de rol…

Nachtmerrie dus, althans…..hoe krijg je dat zaakje los en er weer in..huh

De motor had ik er zo uit na het verplaatsen van de raamgeleiding links.

De kabel naar boven blijkt nog wel in tact te zijn, maar die naar onderen is gerafeld en roestig. Ik zie nog niet helemaal hoe het systeem aan elkaar zit, is het 1 kabel of zijn het er twee?

Hoe ik ze aan de raamkant los moet krijgen is me nog niet duidelijk. Ik zal proberen een foto te posten

Profiel  
 
vanDaag
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 25-04-2018

Gepost: 29 maart 2019 04:28 PM
  [ # 1 ]

Een poging. Achter het raam, achter het witte kunststof zit de kabel vast, maar hoe krijg ik hem daar los?

Afbeelding Bijlagen
raambediening_1_-_1.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 29 maart 2019 08:19 PM
  [ # 2 ]

Gebruik de zoekfunctie rechts boven , er is al veel over geschreven.

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
marcelka
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010

- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Gepost: 29 maart 2019 08:21 PM
  [ # 3 ]

Het hele mechanisme moet eruit.

Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V

C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 29 maart 2019 08:41 PM
  [ # 4 ]

Je moet met je hand achter het raam een clip van plastiek los trekken die rond een bolletje geklemd zit die door het raam steekt , die houdt het raam daarmee vast.
Daarvoor moet je het raam natuurlijk hoog of halverwege hebben.
Raam vastplakken met tape anders valt`ie naar onderen.
Motor met kabels en plastiek houder er uit halen , kabels zitten vast in raamhouder , wijst de weg vanzelf.

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
vanDaag
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 25-04-2018

Gepost: 29 maart 2019 10:46 PM
  [ # 5 ]

Bedankt voor de tips. Ik heb al heel wat draadjes gelezen over dit onderwerp en probeer me een beeld te vormen.

Motor en kabels zijn eruit. Er zou ook nog een geleider uit moeten, maar goed misschien zie ik dat morgen wel als ik die klip los heb.

Toch al een aardig eindje gekomen al zeg ik het zelf..stapje voor stapje.
Morgen dus ook maar even langs de fietsenmaker..

Nog een opmerking/vraag: als je die staalkabels doorknipt gaan ze altijd rafelen weet ik uit ervaring met mijn fiets. Is er een manier om dat te voorkomen of te verhelpen?

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 398
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 29 maart 2019 11:43 PM
  [ # 6 ]

Bij het bestuurder’s raam zit waarschijnlijk ook een relais in de deur, dat zorgt dat het raam “uit zichzelf’ helemaal naar beneden/boven gaat na (kort) indrukken van de schakelaar. Dit relais kan ook de boosdoener zijn !

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7266
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 30 maart 2019 07:29 AM
  [ # 7 ]
vanDaag schreef:

De kabel naar boven blijkt nog wel in tact te zijn, maar die naar onderen is gerafeld en roestig. Ik zie nog niet helemaal hoe het systeem aan elkaar zit, is het 1 kabel of zijn het er twee?

 

zijn 2 kabels want: een kabel kan alleen trekken niet duwen…...... 1min48

https://www.youtube.com/watch?v=UF9hoQVdIdE

https://www.youtube.com/watch?v=pmVcaq-hq8E

Oh ja, en RVS kabels gebruiken !!

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
vanDaag
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 25-04-2018

Gepost: 30 maart 2019 07:32 AM
  [ # 8 ]

Daar was ik inmiddels achter, ik heb ze beide eruit. Uiteraard RVS! Dit systeem ging kapot door roest, ook de mantel ga ik vervangen en alles goed insmeren.

Profiel  
 
vanDaag
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 25-04-2018

Gepost: 30 maart 2019 07:34 AM
  [ # 9 ]
wisizu schreef:

Bij het bestuurder’s raam zit waarschijnlijk ook een relais in de deur, dat zorgt dat het raam “uit zichzelf’ helemaal naar beneden/boven gaat na (kort) indrukken van de schakelaar. Dit relais kan ook de boosdoener zijn !

Dank voor de tip. Vooralsnog werkt het allemaal. Alleen maakt de stekker aan de motor slecht contact, daar moet ik wat aan doen. Nu de motor eruit is kan ik ook de mannetjeskant goed schoonmaken.

Profiel  
 
vanDaag
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 25-04-2018

Gepost: 05 april 2019 02:54 PM
  [ # 10 ]

Ik moet toegeven- en daar heb ik best een hekel aan….dat het me niet lukt om de nieuwe kabels om de motorpoelie te krijgen.gun

Ik heb de boel, dus de raamgeleider en de motor, even vastgezet op een plaat hout zodat niet alles alle kanten op gaat, de kabels op (hopelijk) de juiste lengte afgeknipt. De ene kant van de kabels heeft een aangeknepen busje die goed in de plastic raamgeleider past, de andere kant een aanschroefbusje dat goed in de rol past…zo ver zo goed..maar….

Hoe krijg ik de kabels nou op spanning? die montageflens van de motor zit in de weg, als je deze eraf haalt mis je de eindnokken die daar op zitten..Je zou willen dat je de motorpoelie kan laten draaien om de kabels op te winden, dat lijkt mij op dit moment het meest logisch. Maar dan zal er 12V opgezet moeten worden.

Zie ik iets over het hoofd, is er een gouden truc..?

Alle berichten die ik er over gelezen heb maken geen melding van juist dit stukje of eindigen halverwege.

Wie kan mij helpen, zit er echt op vast. ( het begint benauwd te worden in mijn auto want ook de ventilator doet het niet behalve op aanjaagsnelheid, zo nu en dan,  maar dat is weer voor later:coolhmm: )

Profiel  
 
vanDaag
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 25-04-2018

Gepost: 09 april 2019 08:21 PM
  [ # 11 ]

Alles wat nodig was waren twee extra handjes om de kabels op spanning te houden tijdens het vastzetten…

Voor de record: de bovenste kabel is 109cm en de onderste 101,5cm, daarmee staan ze retestrak en loopt het soepel.
De stekker aan de motor moest goed schoongemaakt worden en geeft nu stabiel contact.

Het terugmonteren in de deur nam ca 10 minuten in beslag, valt mee toch?

De volgende dag liep de kabel van de rol in de benedenste stand..@#$&*....iets fout gedaan?
Nee niet echt, wat ik al vermoede is het het kunststof wiel waar je de kabels op draait, die bij het eindpunt van de bovenste kabel beschadigd is door de vorige rafelige kabel.
Dus op het eind, als het raam helemaal beneden is loopt de kabel eraf omdat het tonnetje eruit wipt.

De voorlopige oplossing is een eindstopje maken op de geleiderails, zo’n 8 cm voordat het raam helemaal beneden is.
Het raam blijft dus op op ca 8cm steken vanaf onderen en dat werkt totdat ik een ander kunststof wiel heb gevonden.

Draait nu een paar dagen feilloos zonder risico eraf te lopen.

Door het meerdere keren uit elkaar halen en monteren ben ik er wel verrekte handig in geworden, dus..ik kan bijna niet wachten tot het rechterraam een keer naar beneden lazert…:smt038

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook