Chiptuning Thp 156pk
lieuwe
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 11-08-2006

Gepost: 22 maart 2019 08:53 PM

Vraagje, ik wil mijn thp 156pk misschien laten chippen voor iets meer vermogen. Nu is mijn vraag wat is het max koppel wat de automaat bak aan kan?

Citroen DS5 THP So Chic

Profiel  
 
Sinttruijen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 20-10-2018

- DS 5 hybrid4 business executive
Gepost: 04 april 2019 11:06 PM
  [ # 1 ]
lieuwe schreef:

Vraagje, ik wil mijn thp 156pk misschien laten chippen voor iets meer vermogen. Nu is mijn vraag wat is het max koppel wat de automaat bak aan kan?

als je je automaat gewoon goed onderhoud ( olie en filter) kan en zal bij normale rijstijl je automaat geen enkel probleem geven. De theoritische maximale belasting van de bak zijn terechte cijfers maar in de praktijk uitzonderingen dat die bereikt worden tenzij je een “tokkie"of “petjes” rijgedrag hebt. dus bij pure chip tuning en goed onderhoud zal je bak daar geen moeite mee hebben…

“let op”: niet alle onderhoud garages letten op automaat bak onderhoud tenzij je klachten hebt. persoonlijk doe ik altijd iedere 60k km onderhoud aan automaten.

Hoop dat dit je beslissing helpt.

rob

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 05 april 2019 09:35 AM
  [ # 2 ]

Je hebt waarschijnlijk eenAisin TF-70 , type AWF6F25 in je DS5 zitten PSA noemt dat een AT6-III In principe kan die 300 nm aan, maar eigenlijk zijn die gemaakt voor 250 nm continue maximaal.  Je hebt dus wel een beetje rek bij de chiptuning, maar ik zou toch zeker niet over de 300 nm gaan.  ( Je geeft geen jaartal van je DS, in de vroege modellen zou nog een TF-80 in kunnen zitten die kan meer hebben).
In theorie zijn die bakken voor “het leven” gesmeerd, maar dat blijkt achteraf vaak als 160.000 km / 100.000 Miles opgevat te moeten worden. Je doet er goed aan de olie dus eens te vervangen.
Let wel dat als je continue veel vermogen door die bak haalt de olie erg heet kan worden , en dus veel sneller achteruit gaat. Bijvoorbeeld met een zware aanhanger rijden of met een caravan naar de bergen.
Deze bakken werken ALLEEN met speciale olie,  specificatie JWS-3309. Als er iets anders ingaat kun je hem weggooien…. Er zijn nog genoeg garagebedrijven die dit niet weten.
Waarom: In de moderne automaat olien zitten “fiction enhancers” die nodig zijn voor een goede werking, als je niet de goede hebt dan verbrandt je bak van binnen omdat er of te veel of te weinig wrijving is.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Petrouche
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 10-12-2018

Gepost: 12 april 2019 07:32 PM
  [ # 3 ]

Zelf rij ik de Thp210.
Ik vraag mij af of die wel over zijn volle vermogen beschikt??
Qua chippen stel ik mij de vraag of dit aan te raden is? De thp motoren zijn toch bekent om hun snelle interne vervuiling? Zal dit niet zeeer snel toeslippen dan…

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 12 april 2019 10:55 PM
  [ # 4 ]

Een THP 210 heeft ok nog een variable kleptiming en lichthoogte , andere zuigers, beter interne koeling etc in vergelijking met een “gewone” THP. Waarom denk je dat het vermogen er niet is ? De koppelkromme is met opzet helemaal vlak vanaf 1700 tpm ( 275 nm denk ik), dat geeft je niet het gevoel dat de motor onderin “beresterk” is terwijl hij dat wel is, maar om echt veel vermogen te hebben met je toch boven de 4000 tpm rijden en als je het maximale vermogen wil moet je naar de 5500-6000 range.
Die koppelkromme is zo gemaakt om de zaak heel te houden.
Ik denk dat de vervuiling weinig verband houdt met het vermogen maar wel veel met het gebruik maar ik wil in dit topic zeker niet de discussie daarover starten, dat zie je wel in andere topics.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Petrouche
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 10-12-2018

Gepost: 13 april 2019 07:01 AM
  [ # 5 ]

Ik heb de wagen gekocht voor zijn vermogen,
Dus ik spreek het redelijk veel aan (4000-5000 toeren) , bij het aanzetten aan de lichten, iemand voorbij steken,... Waarom ik denk dat hij zen vermogen niet geeft is omdat een vw golf 2.0diesel met 150 pk even snel is. Als ook nog andere wagens met vergelijkbare motor,ik vind dit eerlijk gezegd niet echt normaal. En met de interne vervuiling stelde ik mij de vraag als de wagens daar origineel al zoveel last van geeft dat er wagens zijn die alle 30 a 40000 km moeten gereinigd worden als dit niet veel erger zal zijn als je hem chipt.

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 613
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 13 april 2019 09:38 AM
  [ # 6 ]

Vermogen (PK/kW) heb je nodig om hoge snelheden te behalen.
Koppel (Nm) heb je nodig om snel op te trekken of snel in te halen.
Het is ook zo dat de twee niet zonder elkaar kunnen.
De golf die je noemt kan even snel of sneller optrekken omdat die waarschijnlijk een hoger koppel bij een lager toerental heeft.
De topsnelheid van de THP zal hij waarschijnlijk niet halen.

Zo was ik met mijn 2.0 HDi 90 pk tot ongeveer 80 Km/H sneller weg dan menig auto.

 

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
mrep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-10-2017

Gepost: 13 april 2019 10:05 AM
  [ # 7 ]

helemaal waar !  accelereren doe je met je koppel, en dan is een hdi winnaar , of de bewuste golf. evt met chippie. wat wij met een hdi xantia doen, met een kanon van een trailer erachter, dat is onvoorstelbaar, lekker al je koppel vanaf stationair. de motor doet de rest. een thp is een racemotor, die maakt pk’s, en weinig koppel. ga een keer rijden met een goeie 2.0 hdi en je weet het verschil. die thp is een motor met vele gebruiksaanwijzingen.  velen zweren erbij, maar de monteur laat ze links liggen. helaas maar het is niet anders.

mrep

hydropneumatic driving has its ups and downs….....

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 13 april 2019 10:13 PM
  [ # 8 ]
Petrouche schreef:

Ik heb de wagen gekocht voor zijn vermogen,
Dus ik spreek het redelijk veel aan (4000-5000 toeren) , bij het aanzetten aan de lichten, iemand voorbij steken,... Waarom ik denk dat hij zen vermogen niet geeft is omdat een vw golf 2.0diesel met 150 pk even snel is. Als ook nog andere wagens met vergelijkbare motor,ik vind dit eerlijk gezegd niet echt normaal. En met de interne vervuiling stelde ik mij de vraag als de wagens daar origineel al zoveel last van geeft dat er wagens zijn die alle 30 a 40000 km moeten gereinigd worden als dit niet veel erger zal zijn als je hem chipt.

Zo’n golf geeft ongeveer 90% van z’n maximum vermogen vrij tussen 2750 en 4000 tpm, je kunt dus heel makkelijk in de maximale vermogensband optrekken en continue met maximale vermogen gebruiken. Bij je THP moet je echt doortrekken tot de rode streep om het maximale vermogen te kunnen gebruiken, bij 4000 tpm zit je nog maar rond de 140-150 pk.
Houdt er rekening mee dat zo’n golf ongeveer 10% lichter is dan je DS5 en de som klopt: Om de 10% meer te compenseren heb je al 10% meer vermogen nodig. Je zult dus echt alle vermogen moeten kunnen en willen gebruiken, en pas opschakelen bij 6000-6500 tpm wil je sneller wegkomen. Als je wilt weten of het goed zit met je vermogen moet je eens een keer een 0-100 meter op droge weg meten, de topsnelheid nameten ( in Duitsland), optrekken tegen een vergelijkbare THP of naar een vermogentestbank. Kan best zijn dat je THP niet al z’n vermogen levert, maar dan moet je dus zoeken waar het aan licht. 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 613
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 13 april 2019 10:52 PM
  [ # 9 ]

De 10% lichter is een factor die minder invloed heeft. De luchtweerstand is het probleem. Die neemt kwadratisch toe.

De THP 208 heeft zijn max. vermogen bij 5000 tpm. Bij 6000 tpm is het nog 175 Pk en bij 6500 tpm nog maar 150 Pk.

Max. koppel van 305 Nm. vanaf 2200 tpm tot 5200 tpm met een dip van 2400 tpm tot 3300 tpm.

Dus als je wil racen, schakelen bij 5000 tpm zou ik zeggen.

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 14 april 2019 10:51 AM
  [ # 10 ]

Bij snel weg bij een stoplicht speelt de luchtweerstand geen rol, en als je wilt inhalen bij 80 km/uur ook nog niet echt. Bij 120 km/uur begint dat te komen. Dan zijn die 10% echtra gewicht wel degelijk belangrijk.
Ik kan me vergissen maar Petrouche zegt dat hij een THP210 heeft en geen THP208 uit een DS3 racing, die heeft andere specs.. Als je max vermogen bij 5000 tpm ligt moet je er ruim over met schakelen zodat je goed in de vermogensband blijft. Ik denk dat we het topic van de TS Lieve genoeg gekaapt hebben ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
lieuwe
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 11-08-2006

Gepost: 18 april 2019 10:03 PM
  [ # 11 ]
Citroensmgz schreef:

Je hebt waarschijnlijk eenAisin TF-70 , type AWF6F25 in je DS5 zitten PSA noemt dat een AT6-III In principe kan die 300 nm aan, maar eigenlijk zijn die gemaakt voor 250 nm continue maximaal.  Je hebt dus wel een beetje rek bij de chiptuning, maar ik zou toch zeker niet over de 300 nm gaan.  ( Je geeft geen jaartal van je DS, in de vroege modellen zou nog een TF-80 in kunnen zitten die kan meer hebben).
In theorie zijn die bakken voor “het leven” gesmeerd, maar dat blijkt achteraf vaak als 160.000 km / 100.000 Miles opgevat te moeten worden. Je doet er goed aan de olie dus eens te vervangen.
Let wel dat als je continue veel vermogen door die bak haalt de olie erg heet kan worden , en dus veel sneller achteruit gaat. Bijvoorbeeld met een zware aanhanger rijden of met een caravan naar de bergen.
Deze bakken werken ALLEEN met speciale olie,  specificatie JWS-3309. Als er iets anders ingaat kun je hem weggooien…. Er zijn nog genoeg garagebedrijven die dit niet weten.
Waarom: In de moderne automaat olien zitten “fiction enhancers” die nodig zijn voor een goede werking, als je niet de goede hebt dan verbrandt je bak van binnen omdat er of te veel of te weinig wrijving is.


Ik heb een ds5 uit 2012 met 90000km op de teller. Ik zal er nog eens goed over nadenken wat ik ga doen. Ik ben geen racer en ook geen stoplicht sprinter die tijd heb ik al lang achter mij gelaten. Mss is het wel geen goed idee aangezien de thp meer vervuild met lage toeren dus met een geschopt exemplaar met dezelfde rijstijl zal mss de motor ook extra vervuilen. Allemaal issues war ik over na moet denken.

Citroen DS5 THP So Chic

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 613
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 19 april 2019 04:35 PM
  [ # 12 ]
Citroensmgz schreef:

Bij snel weg bij een stoplicht speelt de luchtweerstand geen rol, en als je wilt inhalen bij 80 km/uur ook nog niet echt. Bij 120 km/uur begint dat te komen. Dan zijn die 10% echtra gewicht wel degelijk belangrijk.

Dit is natuurlijk klinklare onzin.

Luchtweerstand speelt alleen geen rol als je stilstaat.

En natuurlijk is de luchtweerstand bij 120 km/h hoger, neemt kwadratisch toe.

 

 

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 19 april 2019 08:13 PM
  [ # 13 ]

Ik denk niet dat je daar al eens ooit aan gerekend hebt:
Een DS5 heeft bij 80 km/uur ongeveer 12-15 pk nodig om die snelheid aan te houden, dan heb je “de rest” over om te accelereren, bij 60 km/uur is dat ongeveer 7-9 pk, en dat is rolweerstand en luchtweerstand. Alleen die luchtweerstand neemt kwadratisch toe ( de rolweerstand neemt ook iets toe hij hogere snelheid) zodat je bij 120 km/uur zo’n 23-25 pk nodig hebt om die snelheid aan te houden.

Als je echt 210 PK hebt ( de vraag kwam van Petrouche) dan heb je bij 80 km/uur zeg 195 pk over om te accelereren en bij 120 nog zo’n 185 pk over, dat is onderdaad 10 pk verschil. Die 10% extra gewicht zorgen er voor dat iemand anders even snel kan accelereren met 18-19 pk minder.  En alleen voor het Citrofiele begrip: De topsnelheid van een 425 2CV met 12 pk was 80 km/uur, nu weet je waarom, natuurlijk is dat geen DS5, maar voor het begrip helpt het wel. 

Ik stel voor dat je voordat je weer eens algemeenheden debiteert of iets klinkklare onzin noemt de details eens bekijkt.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 613
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 19 april 2019 09:14 PM
  [ # 14 ]

Daaraan rekenen en doceren is mijn dagelijkse werk.

Laten we de discussie maar stoppen, heeft totaal geen nut.

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 19 april 2019 09:23 PM
  [ # 15 ]

Waarvan acte.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook