C3 Picasso thermostaathuis vervangen
strongetje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 06-02-2017

Gepost: 13 april 2019 09:39 PM

vandaag het thermostaathuis van de C3 Picasso vervangen.

na het verwijderen van de luchtinlaat, accu en accu bak is er wat meer zicht op het thermostaathuis.

zoals je ziet staat de koelvloeistof op de versnellingsbak.
aangezien mede forumer Rene Jongejan hetzelfde aan de hand had, besloten om het thermostaathuis te vervangen.

na het lossen van 2 boutjes, 1 moertje en een klemmetje komt met enig wrikken het thermostaathuis los.

wat betreft het klemmetje, deze zit op een heel vervelende plaats.

het bewuste klemmetje.

na de het thermostaathuis gedemonteerd te hebben, het nieuwe geplaatst.
het terug plaatsen van het klemmetje, vergt veel geduld.
nadat het een keer weg gesprongen was, deze maar aan een touwtje bevestigd.
na 20 min pielen, het klemmetje op zijn plaats.

systeem weer gevuld, en ontlucht bij de slang naar de verwarming en op het thermostaathuis.

probleem is nu nog dat het niveau in het expansievat stijgt als de temperatuur stijgt.

de lexia nog even eraan gehangen, en nu meen ik een druk gezien te hebben van 10 bar in het koelsysteem.
dit lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.(dop is beveiligd op 1,4 Bar)
wat wel is, is dat er bij de dop op het expansievat een sissend geluid is als de motor warm is.
het niveau staat dan wat hoger en na een tijdje staat het niveau weer op peil.
kan het zijn dat er nog lucht in het systeem zit ?

met dank aan Rene Hoekstra, voor de PDF betreffende het vervangen van het thermosstaathuis.

mvg,
Mark

C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
C3 1.4i Difference

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 13 april 2019 09:52 PM
  [ # 1 ]

probleem is nu nog dat het niveau in het expansievat stijgt als de temperatuur stijgt.

Daarom is het ook een expansievat.  De vloeistof zet uit.
Bij koude motor staat hij op MiN en bij warme motor komt hij meestal richting MAX

 

Profiel  
 
strongetje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 06-02-2017

Gepost: 13 april 2019 10:13 PM
  [ # 2 ]

Rene,

nooit echt op gelet.

ik controleer regelmatig de vloeistoffen.
maar dit doe ik bij koude motor.
zie dan toch altijd dat het koelvloeistof niveau op “Max” staat.
echter nooit gekeken bij warme motor.

mvg,
Mark

C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
C3 1.4i Difference

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 13 april 2019 10:15 PM
  [ # 3 ]

Volgens mij moet hij koud op MIN staan. Maar dat kan ook 20 jaar geleden zo zijn geweest en nu niet meer.
Dat zouden we kunnen uitzoeken.  In ieder geval zet het “water” uit bij verwarming. Dus het wordt meer volume. Dat laat zich zien in het expansievat.  Maar als er nog veel lucht in zit, kan het volgens mij nog meer uitzetten.

 

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 15 april 2019 08:41 AM
  [ # 4 ]

Koud gewoon op MAX, bij een warme motor stijgt het niveau maar fractioneel, slechts enkele mm’s.

Dit is bij een stationair draaiende warme motor.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
strongetje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 06-02-2017

Gepost: 15 april 2019 09:38 AM
  [ # 5 ]

Rene,

zaterdag na een rit van +/- 5Km, was de onderste slang naar de radiator nog koud.
motor stationair laten lopen en de lexia aangesloten.

toen de geregelde thermostaat open gestuurd werd, werd de onderste slang warm.
later zag ik dat het vloeistof niveau in het expansievat behoorlijk gestegen was.
kan natuurlijk ook dat er nog lucht in het systeem gezeten heeft.

is het trouwens normaal dat de geregelde thermostaat alleen open en dicht kan ?.
zie dat die alleen 0% of 99% is.

gisteren bij koude motor nog een beetje bijgevuld tot MAX.

houd hem de komende dagen wel even in de gaten.

mvg,
Mark

C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
C3 1.4i Difference

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 15 april 2019 09:43 AM
  [ # 6 ]

Op jouw vraag over de geregelde thermostaat weet ik helaas het antwoord niet.

Tijdens het vullen van het koelsysteem knijp ik altijd in de bovenste slang, dus tussen thermostaathuis en radiateur.
Dat helpt het ontluchten aanzienlijk.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook