Citroen XSara Coupé instrumentcluster, afwijking wijzers
Gele Citroeneke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 01-09-2018

Gepost: 01 september 2018 08:48 PM

Geachte forumleden,

Ik heb al een tijdje een Citroen XSara Coupé uit 1998. Als het goed is een 1.6L 8V met 88pk (maar ook dat is niet zeker).
Onlangs accu laten vervangen waardoor de wijzers even op en neer gingen. Dat was geen probleem, want dat heb ik met de pluspool van de accu opgelost.

Maar.. Eerder al, sinds aanschaf, gaf de toerenteller al minder aan dan dat die eigenlijk moet geven. Zodra ik de auto start geeft de auto 0 toeren aan. Tijdens het rijden gaat die wel omhoog.

Dat vond ik niet erg. Totdat mijn snelheidsmeter ook minder begon aan te geven dan mijn werkelijke snelheid. Dat viel me op doordat ik al vrachtwagens in aan het halen was met een snelheid van 80km/h volgens de snelheidsmeter.

Ik heb zelf even heel de dashboard uit elkaar gehaald en van alles geprobeerd, maar ik heb het verschil niet kunnen oplossen. Ik heb zelfs bewust de wijzers om laten slaan naar achter de 0km/h, waar de wijzer normaal rust en toen gereden. De wijzer reageert wel direct, samen met de toeren daar onder de nul. Terwijl de wijzers pas van nul af gaan als ik boven de 25km/h rijd, normaal gesproken als de wijzers normaal staan. Ik heb zelfs de pijlen over laten slaan van onder de 0km/h door heel hard op de snelweg te rijden, maar toch gaf die daarna te weinig aan.

Dus wanneer de wijzers 30km/h aangeven, dan rij ik eigenlijk rond de 60km/h.

overige info: De cluster heeft groene snelheid en RPM platen met achter een blauwe en een gele stekker en 1 tripmeter reset knopje.

Weet iemand mij te helpen alstublieft, want ik heb geen zin in onnodige boetes. Alhoewel.. Voorlopig rijd ik wel met een gps speedometer van mijn telefoon, maar dat wil ik ook niet voor altijd doen.
Alvast bedankt.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 06 september 2018 07:31 PM
  [ # 1 ]

vaak is de snelheids sensor op de de versnelingsbak of het difrencieel de schuldige, heb je dan ook niet dat de motor af en toe inhoud stotert, of hikt?

Profiel  
 
Gele Citroeneke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 01-09-2018

Gepost: 01 oktober 2018 02:38 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je bericht beremans.

Ik had al eerder op de forum gekeken en al bepaalde symptomen proberen te ontdekken.
Zoals jij aangeeft houdt de auto niet in en stotert of hikt het niet.
Op de snelweg geeft de tachometer gewoon de juiste afstand als ik zo naar de hectometerpaaltjes kijk, dus aan de sensor ligt het niet.

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 18 oktober 2018 06:19 PM
  [ # 3 ]

Ik denk dat het in het instrumentenpaneel zit.

De unit bestaat uit een aantal delen die op elkaar gemonteerd zijn. Zo zitten de wijzer-eenheden in het voorste plastiek en drukken met verende lipjes tegen de printplaat er achter. Als die contacten wat gaan oxideren dan gaan wijzers verkeerde waarde aangeven, of onrustig worden. Ik had deze ervaring bij een Xantia.

Heb ik opgelost door het instrumentenpaneel uit te nemen, te demonteren en de contactvlakken op de print en de lipjes schoon te maken met alcohol.

Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Gele Citroeneke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 01-09-2018

Gepost: 18 mei 2019 12:07 AM
  [ # 4 ]
@lfred schreef:

Ik denk dat het in het instrumentenpaneel zit.

De unit bestaat uit een aantal delen die op elkaar gemonteerd zijn. Zo zitten de wijzer-eenheden in het voorste plastiek en drukken met verende lipjes tegen de printplaat er achter. Als die contacten wat gaan oxideren dan gaan wijzers verkeerde waarde aangeven, of onrustig worden. Ik had deze ervaring bij een Xantia.

Heb ik opgelost door het instrumentenpaneel uit te nemen, te demonteren en de contactvlakken op de print en de lipjes schoon te maken met alcohol.

Mvg. Alfred.

Hallo Alfred,

Je hebt helemaal gelijk. Ik kon niet geloven hoeveel ‘stof’ er van de printplaat afkwam. Ik heb het nog niet getest verder. Hoop dat die nu de correcte snelheid zal aangeven. Verder heb ik met Lexia wel even gemonitord wat de sensor als snelheid aangaf en deze bleek te kloppen met de GPS snelheid dat mijn telefoon aangaf.
Bedankt!

Groetjes.

Profiel  
 
luc68
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 20-04-2020

Gepost: 20 april 2020 09:59 PM
  [ # 5 ]

Kan iemand vertellen hoe je een instrument cluster demonteert van een xsara 14 2002, vind alleen maar picasso

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 20 april 2020 10:08 PM
  [ # 6 ]

Deze bedoel je?

 

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
luc68
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 20-04-2020

Gepost: 20 april 2020 10:52 PM
  [ # 7 ]

Dank U Fastfred, geweldig!!!

Mijn zoon heeft er eentje gekocht om te leren auto rijden, hij is U zeer dankbaar.

Luc

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 20 april 2020 10:53 PM
  [ # 8 ]

Het stelt zo te zien geen bal voor, was bij mijn ZX ook super simpel toen ik de lampjes achter de tellers ging vervangen.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook