1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Foutcode P3007 bij 2010 C4 met 92 pk 1,6 HDi (DV6 D motor)
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 13 mei 2019 01:54 PM

Zo, leef je nog Technoloog? Jawel! (Maar inderdaad, heel lang niet hier gepost)

Ik heb ongeveer een dag het “Check Engine” lampje aangehad. De boorcomputer constateerde blijkbaar dat deze wel gereset mocht worden, dus het lampje is weer uit.

De melding kwam na het fanatiek in derde verzet de C4 op de parallelbaan de Brienenoordbrug omhoogsleuren. Die langere tijd vollast (bij netjes warmgelopen motor) vond de oude dame (>240k km inmiddels!) toch niet zo fijn, blijkbaar.

Wie kan mij vertellen wat er mis (kan) zijn als de OBD-II scanner aangeeft dat er een P3007 foutcode geweest is? Wat ik met behulp van Google begrijp van deze foutcode is dat deze getriggerd wordt als de ECU, waarschijnlijk op basis van toerental en turbodruk, vindt dat de luchtmassameter te weinig voorbijstromende lucht constateert.

Moet de LMM mogelijk vervangen worden? Is het mogelijk dat er iets (weg)lekt? Wat voor scenario’s moet ik aan denken?

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 13 mei 2019 02:09 PM
  [ # 1 ]
Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 13 mei 2019 02:18 PM
  [ # 2 ]

Dat topic had ik gevonden (was het enige zoekresultaat op “P3007”) maar de roetfilter is pas zo’n 10k km oud, vervangen in januari dit jaar.

(Wat betreft die post: “niet erg veel fut onder de 2000 rpm” herken ik nou niet echt. Rond dat toerenbereik heeft het geblazen oliestokertje juist piek koppel. )

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 15 mei 2019 08:38 AM
  [ # 3 ]

Update’je: We hebben opnieuw een P3007 gehad, maar deze keer overduidelijk bij deellast, niet bij vollast.

Lang leve de ELM327 OBD-II scanner en de Torque App, de foutcode is alweer weg, maar de mogelijke oorzaak weet ik nog niet, laat staan wat er (mogelijk) aan te doen is…

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 15 mei 2019 09:35 AM
  [ # 4 ]

De LMM al bekeken op inwendige vervuiling?

In dat geval even schoonmaken met remmenreiniger o.i.d.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 16 mei 2019 10:17 AM
  [ # 5 ]

Ik maak me meer zorgen om eventuele zwetende olie die ophoopt in de intercooler. (Dat krijg je met Google’en, dan kom je ook filmpjes tegen van wat er aan prut daar terecht kan komen.)

Een keer de LMM bekijken is een optie, die is redelijk eenvoudig bereikbaar (als ik het goed heb!)

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 19 mei 2019 10:45 PM
  [ # 6 ]

UPDATE:

LMM controleren op een DV6 D blok? (1,6 liter turbodiesel 8-klepper dus) Dat blijkt eenvoudig!

Eerst een slang lostrekken. Deze is ietwat flexibel en haal je, zonder gereedschap nodig te hebben, los.

Ook nog even de stekker van de sensor loskoppelen. Dat wordt dan:

Twee Torx schoeven loshalen later is de LMM eruit. Die is niet echt vies…

Toch?

Even tussendoor: mocht ik nou de LMM sensor moeten vervangen, dan moet ik ineens wèl tamper-proof Torx hebben in plaats van reguliere…

Ook nog even de K&N inlegfilter gecontroleerd, voorkant en (schonere) achterkant:

Dus… Niets dat als schokkend te ervaren is.

Dat is ergens mooi klote want er is dus geen duidelijke veroorzaker van de P3007 foutcode aan te wijzen. Dus wachten op de volgende keer.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
d-super
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 229
Geregistreerd: 05-06-2004

- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
Gepost: 19 mei 2019 10:54 PM
  [ # 7 ]

P3007 kan ook refereren aan de nokkenas positiesensor, check deze ook even.

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 20 mei 2019 09:28 AM
  [ # 8 ]

@ d-super:

Blijkbaar is de reeks P3001 t/m P33FF fabrikant specifiek. Bij het VAG concern is de P3007 code gebruikt voor een manco aan de nokkenaspositiesensor, maar PSA gebruikt deze foutcode voor een ander probleem.

P3007 Air circuit : Air flow bank 1 below the reference value
P3007 Air flowmeter signals fault : Flow too low
P3007 Flowmeter signal : Air flow too low

De binnenkant van het LMM huis had wel een heel dun laagje fijnstof, dus als de code zich blijft presenteren gaat er een spuitbusje LIQUI MOLY Air flow sensor cleaner aangeschaft en ingezet worden.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 20 mei 2019 09:33 AM
  [ # 9 ]

Was er nog iets te zien aan de stekerverbinding op de LMM?

Sporen van corrosie o.i.d.?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1249
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 20 mei 2019 09:50 AM
  [ # 10 ]

Heb je de LMM waardes al een berekend/live data bekeken? De KNN-luchtfilter kan wel een boordoener zijn, deze laat grotere particles door dan een origineel filter. Het verwarmingsdraadje wat in de LMM zit kan hierdoor defect raken.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 20 mei 2019 01:37 PM
  [ # 11 ]

@ René Jongejan

Helaas geen scherpe foto van de aansluiting. Contactpunten zijn schoon en hebben het typische goudkleurtje. Er is nergens aanslag, vocht, of andere onregelmatigheden te zien.

@ 2cvMaarten

Torque Pro draait op de mobiele telefoon, om live de ELM327 OBD-II Bluetooth scanner/dongle te pollen voor data. (Screenshot was zonder verbinding met de dongle)

Ik zie de LMM data netjes meegaan met toeren, turbodruk en motorbelasting. Ook toen ik de laatste twee keer de foutmelding kreeg tijdens het rijden was er op de grafiek geen dip of wegvallen te zien.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 20 mei 2019 01:52 PM
  [ # 12 ]

Mijn advies, die K&N luchtfilter vervangen door een origineel exemplaar..

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 20 mei 2019 02:19 PM
  [ # 13 ]
Groove schreef:

Mijn advies, die K&N luchtfilter vervangen door een origineel exemplaar..

Bij 78k op de teller ging de K&N filter erin, ergens april 2014. De teller staat nu op 244k (!)

Kortom, ik heb een slordige 168.000 km gereden met die K&N inlegfilter. Altijd netjes iedere circa 50k met de K&N reinigings-set de filter schoongemaakt en opnieuw in de olie gezet. Ik heb dus zo’n 167.000 kilometers gereden mèt filter en zonder P3007 code.

Ik heb het OEM exemplaar bewaard, dus die filter kan teruggeplaatst worden. Maar op welke manier gaat dat dan wel goed? De eventuele fijnstof die een inlegfilter meer zou doorlaten, die is nu toch al de filter gepasseerd. Nu terug naar een papieren OEM filter verandert dat niet meer, toch?

 

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 20 mei 2019 02:56 PM
  [ # 14 ]

Oké, dat klopt!

Vraagje: Hebt u ook de bedrading nagekeken eventueel onder het luchtfilterhuis eventueel door veel speling op het luchtfilterhuis of is dat ook goed?

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1249
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 21 mei 2019 09:27 AM
  [ # 15 ]

Als het goed is kun je bij het uitlezen van de foutcode (dan moet deze wel nog in het geheugen van de ECU staan) een freeze frame bekijken. Misschien dat je hieruit ook al meer kan opmaken.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook