hdi 3000rpm dipje
mrep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-10-2017

Gepost: 22 mei 2019 10:29 PM

wie herkent het 3000 rpm dipje van de 2.0 hdi ? doortrekken tot 4000rpm, gaat prima, maar altijd bij 3000 rpm een dipje, net of t vermogen een fractie wegvalt en meteen weer terug is. bij normaal rijden merk je niks.


mrep

hydropneumatic driving has its ups and downs….....

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 22 mei 2019 11:12 PM
  [ # 1 ]

Nee, herken ik niet.
Is het precies 3000 of is het bij 2750 toeren?
Dan zou het misschien met een falende EGR-klep te maken kunnen hebben.

Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
mrep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-10-2017

Gepost: 22 mei 2019 11:44 PM
  [ # 2 ]

het “doortrekken ” wordt bij 3000 rpm een moment onderbroken, als het een kwart seconde is, zal het voorbij zijn. dan gaat ie gewoon tot het rode gebied, als het moet.  de egr zit er niet meer op. het dipje heeft ie al zolang als ik m heb ( 12 jr) en was met de egr ook hetzelfde.  de motor loopt overigens tateloos.

mrep

hydropneumatic driving has its ups and downs….....

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 23 mei 2019 08:15 AM
  [ # 3 ]

Het enige wat ik dan nog kan bedenken,
vanaf 3000 toeren stopt de voorinspuiting. Je hebt dan alleen nog een hoofdinspuiting.

Hoe oud is deze HDi, misschien niet de laatste software?
Je zou evt kunnen upgraden met remapped software (chippen).

Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
mrep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-10-2017

Gepost: 23 mei 2019 08:47 AM
  [ # 4 ]

hoi;  er is in 2011 een andere ecu ingekomen, toen is de oude stukgegaan, ws door een piekspanning. de plus kabel was zoals bij meerdere hdi’s stukgegaan in de loden pool. en toen ik de andere ecu gemonteerd had, leek de wagen sneller en stiller ( kan natuurlijk tussen de oren zitten, als je al 6 weken hebt gezocht naar de reden van spontaan afslaan , en alles dan ineens weer gewoon blijft lopen)  maar goed, hij trekt nu sneller op en is zuiniger, 1:15 in de stad en 1:20 op de snelweg   (bij lekker doorrijden)  . het dipje is niet erg, maar misschien herkent iemand het. overigens kan het bij een xsara 2.0 hdi of een bertje ook voorkomen. dat van die voorinspuiting vind ik wel het onderzoeken waard, ik zal eens een keertje met een laptop eraan gaan rijden, en kijken of we het zichtbaar kunnen maken , dan hebben we het er nog een keer over.

mrep

hydropneumatic driving has its ups and downs….....

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook