Oranje driehoek met uitroepteken
Ferro
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 11-04-2019

Gepost: 07 mei 2019 11:12 PM

Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van een diesel Berlingo uit 2016 met adblue.
Sinds enkele dagen heb ik een oranje driehoek met het uitroepteken branden op mijn dashboard.
Ook is de auto in noodloop.
De wagen uitgelezen met de obd2 maar geen foutcodes te zien en bij i/m readiness is alles okay.
De accu klem losgehaald en een drive cycle gedaan waarna alle checks weer op okay stonden.
Het resultaat blijft hetzelfde.
Geen idee waar nu te zoeken.

Heeft iemand dit vaker gezien of weet waar te zoeken?

Profiel  
 
Lars_citroenxm
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 122
Geregistreerd: 06-03-2008

- CX Gti Turbo 2
Gepost: 08 mei 2019 07:11 AM
  [ # 1 ]

Je auto is toe aan onderhoud. Als je de onderhoudsindicator reset gaat het driehoekje ook uit.

Profiel  
 
Ferro
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 11-04-2019

Gepost: 08 mei 2019 05:34 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor het meedenken Lars.
Zojuist dus de onderhoudsindicator gereset ( was nog 1450 km te gaan)
Helaas nog steeds het oranje driehoekje.
Op het display van de auto geeft het aan “motorstoring”  maar geen verder lampjes op het dashboard of in de obd2.

Misschien is de obd2 met Torque software te beperkt om alle storingen te zien?

Profiel  
 
Ferro
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 11-04-2019

Gepost: 22 mei 2019 09:45 PM
  [ # 3 ]

Nog steeds rij ik rond met het oranje driehoekje maar geen MIL.
Weer wat aan het stoeien geweest met de obd en torque.
Ik heb alleen de volgende melding met rood kruis en “NOT OK” wanneer ik een scan uitvoer. ( de rest is allemaal okay)

MID:$98 TID:$b1
Min:1 Max:30
Current: 32,767

De downstream NOX sensor is gisteren vervangen.
Heeft iemand een idee wat deze betekend of dit beter kan interpreteren dan ik?

Marcel

Profiel  
 
Ferro
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 11-04-2019

Gepost: 26 mei 2019 04:22 PM
  [ # 4 ]

Toch nog eens een andere app geprobeerd met de OBD.
Hier iets wijzer geworden.
Niet alleen de bovenstaande melding kwam naar boven maar ook MID $98 TID $90
De gemeten waarde is 51 waar de minimum waarde 5 is en de maximum waarde -1.
Na wat zoeken denk ik dat deze meeting het PM filter is, zou deze verstop kunnen zijn?
Ik neem aan dat dan ook het verklikkerlichtje zou moeten branden.

Suggesties?
Of heeft iemand de OBD mode 6 definitie lijst van Citroen?

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1249
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 26 mei 2019 05:57 PM
  [ # 5 ]

Beter om je auto eens met de dealer software uit te lezen. Universele OBD meters ondersteunen niet altijd alle modes, daarbij kunnen vaak ook alleen maar emissie gerelateerde zaken uitlezen en resetten.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
Ferro
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 11-04-2019

Gepost: 04 juni 2019 10:37 PM
  [ # 6 ]

Even een kleine update voor de liefhebber, we zijn eruit.
Ook de dealer met de juiste uitlees apparatuur kon geen oorzaak vinden dus uiteindelijk het ouderwetse storing zoeken gedaan.
En na 3 trips naar de dealer eindelijk de oorzaak gevonden van de mysterieuze storing.
Een kabelbreuk in de kabel naar het relais van de radiator ventilator.
Hierdoor geen werkende koel ventilator en signaal om te starten met regenereren.
Uiteindelijk gaf een niet goed werkende A-C de tip naar het juiste spoor.

Zo zie je maar dat oorzaak en gevolg niet altijd even duidelijk zijn of wordt aangegeven door de uitlees apparatuur.
Gelukkig waren ze erg schappelijk met de uiteindelijke kosten, 250 euro voor 3 keer een paar uur trouble shooting, een nieuw relais en de uiteindelijk reparatie van de kabel.

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1249
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 04 juni 2019 10:41 PM
  [ # 7 ]

Met de diagnose apparatuur had de dealer ook combi enteren kunnen aansturen. Wellicht was er dan al eerder een conclusie getrokken.

Niettemin, top dat het is opgelost.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook