Xsara Picasso 2004   2.0 Automaat gaspedaalsensor
Bert46
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 04-06-2019

Gepost: 05 juni 2019 12:37 PM

Ik heb in 2014 een Xsara Picasso gekocht , bouwjaar 2004 met 2 Liter HRFN motor en automatische transmissie met ca. 180.000KM op de teller.
In het verleden verdeeld over ca.3 jaar is de Gasklepmotor vervangen, defect Bobine blok, en onlangs beide Lambda Sondes..steeds door de Garage laten vervangen..
Ik rijd niet erg veel, ca 2-3000KM per jaar, alleen voor boodschappen, bezoek kennissen en famile en hobbyclub…

Ik vind dit best een prettige auto, rijd er graag in, ruimte genoeg en lekker hoge zit, ik doe hem niet graag weg….

Laatste storings melding betrof Gaspedaal sensor, zou volgens garage ca. 300Euro kosten, huidig Model niet meer leverbaar, moest nog 100Euro bij voor verloopsteker..
Storing ging ook weer vanzelf weg, en kwam soms kort terug, kocht op Internet een passend exemplaar (VDO) voor 40 Euro, zelf vervangen, en daarna ging het een 3 maanden goed..
Momenteel weer een Gaspedaal sensor storing, waarbij de Motor soms afslaat…gaat ook weer weg, maar dat afslaan kan wel eens op het verkeerde moment komen Sad

Die gaspedaal sensor melding kwam ook al bij Gasklep storing, maar volgens de garage lag het aan de gasklep, heeft die al eens schoon moeten maken..
Heb in middels zelf een ODBII kastje gekocht, en die geeft code P121 wat de gaspedaal sensor zou moeten zijn…

Opvallend is dat die storing meestal optreed bij het nemen van / of na een bocht, en zelden op het rechte stuk…????

Mijn vraag is nu, of het inderdaad toch aan de gaspedaal sensor ligt, of speelt er iets anders, want als ik 400Euro uitgeef, en de storing komt terug, daar wordt ik niet echt blij van..

Of is er toch weer gedonder met de Gasklep, dat die bv. dicht gaat, omdat de motor soms afslaat ?? weet ook niet of dat kan….
Kan me voorstellen dat de pedaalstand wordt doorgegeven aan de ECU, die daarmee de Gasklep in de juiste stand moet instellen, en daar iets fout gaat??

Ik las op dit forum al eens over de Multiconnector corrosie aan de ECU maar waar die zit weet ik niet, connector van de Gaspedaal sensor is schoon…
En aardverbindingen, de gaspedaal sensor is volledig geisoleerd opgesteld…

Misschien heeft iemand een idee of tip, alle info is welkom,

Groeten Bert.

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 06 juni 2019 02:04 PM
  [ # 1 ]

Heb je de mogelijkheid om hem te laten uitlezen met de lexia?, daar kan je wat dieper mee in de storingsmelding.
Is het niet zo dat de gaspedaalsensor ingeleerd moet worden als deze vervangen word, dat is niet gebeurd begrijp ik uit je verhaal.

De ecu is dat niet in de motorruimte aan de rechterkant, waar die zekeringen ook zitten

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
Bert46
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 04-06-2019

Gepost: 06 juni 2019 02:54 PM
  [ # 2 ]

Dag Rene.

Nee,dat is niet gebeurd, ook niet toen de gasklep is vervangen, heb het aan de monteur gevraagd…

De pedaalsensor heb ik zelf vervangen, zal de oude nog eens terug plaatsen en zien wat er dan gebeurd…

Ik schreef dat de motor afsloeg, maar dat is niet het geval, hij reageerde niet meer op het gaspedaal…

Ik lees hier ook dat er een Topic is van degene die een Lexia hebben, maar dat vind ik niet..

Omgeving Heerlen zou voor mij het dichts bij zijn, als daar iemand een Lexia heeft.

In mijn zoektocht naar gaspedaal sensor kwam ik een verhaal tegen op een AMG garage forum, daar was ook
een probleem met de sensor en na veel omzwervingen is de Gasklep vervangen maar later ook de steker, die
had een extra vergrendeling, zodat die goed in de connector bleef zitten, toen pas was het probleem verholpen.

mvrgr, Bert

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 06 juni 2019 03:28 PM
  [ # 3 ]

Spuit daar is wat contactspray….. wie weet, mij heeft het al diverse keren geholpen bij me
oude Xsara picasso.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
Bert46
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 04-06-2019

Gepost: 22 juli 2019 12:58 PM
  [ # 4 ]

Ja, dat heeft geholpen, heb tot gistermiddag storings vrij gereden…

Kreeg weer de melding Storing Motorregeling, van morgen uit gelezen, Codes P121 en P410.

Weer 121 het Gaspedaal, en 410 zou externe lucht toevoer zijn…

Vermoedelijk weer de Gasklep, of is externe lucht toevoer iets anders..??..

Heb de codes niet gewist, zal eens zien of die weer verdwijnen, zoals voorheen ook vaker gebeurde.

mvrgr, Bert.

Profiel  
 
bumpy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 13-09-2011

Gepost: 16 augustus 2019 08:03 PM
  [ # 5 ]

Bert, wat een gedoe allemaal. Wanneer jij je gasklephuis vervangt, moet deze, zoals Rene al aangeeft, zeker opnieuw ingelezen worden. Jou ECU moet wel weten wat het nulpunt van de gasklep is. Doe je dit niet, kan b.v. de EGR klep te vroeg of te laat open gaan, waardoor je flink motor vermogen verliest. Dit betekend b.v. dat bij optrekken, het vermogen volledig weg is en de auto eigenlijk stil valt.

Dus begin met je gasklep in te lezen, kijk ook eens naar de EGR klep, dit is ook een veroorzaker van veel ellende.
Verder moet je weten dat Citroën en connectors, nooit vriendjes zullen zijn. Op de een of andere manier blijft dit een veroorzaker van veel problemen.

Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 17 augustus 2019 01:39 PM
  [ # 6 ]

...dat “inlezen” is niets anders dan de motor 10 minuten stationair laten draaien. De ECU zal zelf de positie van de pedaal en gasklephuis koppelen aan het juiste toerental. Daar heb je geen dure monteur of Lexia voor nodig.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook